برای رونق تولید و صادرات باید مسئله تخصیص سهمیه ارزی و رفع تعهد ارزی برطرف شود - افق اقتصادی

برای رونق تولید و صادرات باید مسئله تخصیص سهمیه ارزی و رفع تعهد ارزی برطرف شود - افق اقتصادی
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-18
کد خبر: 241317 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۵۲ |
15 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

تبریز-مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: برای رونق تولید و صادرات باید مسئله تخصیص سهمیه ارزی و رفع تعهد ارزی برطرف شود.

برای رونق تولید و صادرات باید مسئله تخصیص سهمیه ارزی و رفع تعهد ارزی برطرف شود

به گزارش بازار، مجید کیانی در نشست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی به‌میزبانی منطقه آزاد ارس، ضمن معرفی ظرفیت‌های این منطقه در بخش‌های مختلف اظهار داشت: ما در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش تولیدات، صادرات، جهش جذب سرمایه‌گذاری و افزایش ورود گردشگر به منطقه بودیم و بر اساس همین عملکرد ارس در بین مناطق آزاد در ارزیابی عملکرد اول شد.
وی ادامه داد: میزان پیشرفت محدوده جلفا پس از شکل‌گیری منطقه آزاد ارس در قیاس با شهرهای نزدیک این محدوده چشمگیر است و در سایه‌ی مزیت‌های قانونی اعطاء شده به این منطقه، سرمایه‌گذاری عظیم بخش خصوصی و اشتغال‌زایی رخ داده است و ما شاهد توسعه و آبادانی ارس هستیم. بنابراین باید مزیت‌ها و مشوق‌های قانونی مناطق آزاد حفظ و از کارکرد مطلوب آن‌ها حراست گردد.
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه شفافیت در مناطق آزاد قابل دفاع است، تصریح کرد: نه‌تنها کل ارس به وسیله‌ی فنس و موانع طبیعی اعم از کوه و رود محصور است، بلکه فازهای صنعتی داخل محدوده نیز محصور بوده و با استقرار مامورین ورود و خروج کالا کنترل می‌شود و ما برای فعالین اقتصادی گواهی تولید صادر می‌کنیم.
وی یادآور شد: قبل از شکل‌گیری منطقه آزاد ارس گمرک جلفا در این محدوده فعالیت داشت و هم‌اکنون نیز فعال است و به‌عنوان یکی از مبادی صادرات و تامین کالای مورد نیاز کشور فعالیت دارد. تراز تجاری مناطق آزاد را بر اساس میزان صادرات قطعی و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات به آن منطقه محاسبه می‌کنند و بر همین اساس تراز تجاری ارس مثبت است.
کیانی مشکلات مربوط به رفع تعهد ارزی و تخصیص اندک سهمیه ارزی را از موانع اصلی تولید خواند و متذکر شد: اگر این مسایل در سطح ملی دنبال و رفع نگردد، ضربه‌ی اصلی بر پیکره‌ی تولید و صادرات وارد خواهد شد. آنچه اکنون رخ می‌دهد واحدهای تولیدی را از افزایش ظرفیت تولید و صادرات دور می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید