اقدام مهم اوپک / تولید نفت کاهشی شد؟ - افق اقتصادی

اقدام مهم اوپک / تولید نفت کاهشی شد؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-18
کد خبر: 241013 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۳ |
21 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

آمار نشان می دهد که اوپک، تولید نفت خود را کاهش داده است.

اقدام مهم اوپک / تولید نفت کاهشی شد؟

تولید نفت اوپک پلاس کاهش یافته و این موضوع را آمارهای منتاشر شده از خود گروه اوپک نشان می دهد.

نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در آوریل، به ۲۶.۴۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۱۴ هزار بشکه در روز کمتر از سطح تولید این گروه در مارس بود. آمار بازبینی شده رویترز برای تولید اوپک در مارس، نشان می‌دهد تولید این گروه در آوریل، به میزان ۹۹ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

این نظرسنجی بر مبنای آمار کشتیرانی و اطلاعات منابع صنعتی است. طبق آمار منابع ثانویه، تولید کشورهای عراق، نیجریه، ونزوئلا، امارات عربی متحده و لیبی در مارس کاهش یافت و نیجریه بزرگترین کاهش را مشاهده کرد در حالی که عربستان سعودی و ایران، بزرگترین افزایش تولید را داشتند.

گزارش بازار نفت ماهانه رسمی اوپک که آمار آوریل را اعلام می‌کند، ۱۴ مه منتشر می‌شود.

گروه اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، کاهش تولید جدیدی را از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز کرده‌اند تا ریسک مازاد عرضه جهانی نفت را خنثی کنند و در مارس با تمدید این کاهش تولید تا پایان ژوئن، موافقت کردند.

عراق و قزاقستان، پیش از این متعهد شدند سهمیه تولید خود را به طور کامل رعایت کنند و مازاد تولید ماه‌های گذشته را جبران کنند. جزئیات برنامه این کشورها، روز جاری اعلام می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نشست بعدی گروه نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در اول ژوئن برگزار خواهد شد. عربستان سعودی پیش از این تصمیم برای تمدید کاهش تولید تا پایان ژوئن را یک اقدام احتیاطی برای حمایت از ثبات و توازن بازارهای نفت خوانده بود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، پس از تجربه دو سال سقوط قیمت در بازارهای جهانی، با جمعی از تولیدکنندگان غیر عضو اوپک برای کاهش تولید به توافق رسید. این کشورهای غیر عضو در کنار اوپک توانستند در پی بازنگری بر میزان تولید و عرضه نفت در سال ۲۰۱۷ بازار را تنظیم کنند.

مشورت سیاست‌گذاری مشترک میان ۱۰ کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه در کنار ۱۳ عضو اوپک، به اوپک پلاس شهرت یافت؛ نهادی که در عمل و تا پیش از ششم آوریل سال جاری میلادی، ائتلافی به رهبری مسکو و ریاض بوده تا با حجم تولید و عرضه خود، بازار را تنظیم کنند.

اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در تنظیم بازار شکل گرفته است.

البته این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید شکل نگرفت بلکه دقیق‌ترین عبارت شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است؛ سیاستی که برای نمونه و در قالب آن در نیمه سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفته شد تا با افزایش سقف تولید، از فراتر رفتن بهای نفت از ۷۵ دلار جلوگیری شود و به این ترتیب قیمت‌های بالا بر تقاضا اثر منفی نگذارد.

بر خلاف سال های گذشته برخی معتقدند در سال جاری رهبران اوپک پلاس، با اعلام افزایش تولید نفت خام، در کنار عواملی مانند شیوع ویروس جدید کرونا و کاهش تقاضا در بازار، مسبب سقوط قیمت‌ بوده‌اند. افزایش این دو تولیدکننده بزرگ در حالی است که ایران و ونزوئلا هم به دلیل تحریم‌ آمریکا از کاهش تولید معاف هستند.

منبع:

اقتصادنیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید