وضع وخیم بنزین / مصرف به شدت بالا رفت - افق اقتصادی

وضع وخیم بنزین / مصرف به شدت بالا رفت - افق اقتصادی
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 239792 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۳ |
22 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

آمار ها نشان می دهند که مصرف بنزین در کشور روند افزایشی داشته است و کشور را که یک صادرکننده بودیم به یک واردکننده بنزین تبدیل کرده است.

وضع وخیم بنزین / مصرف به شدت بالا رفت

سال گذشته، مشخص شد که مصرف بنزین افزایش چشمگیری داشته است و امسال نیز، در روی همان پاشنه می چرخد و گویا مجبور هستیم تا به یک واردکننده سوخت تبدیل شویم.

در طول این سال ها، قیمت بنزین، تغییرات بسیاری را شاهد بوده است و آمار نشان می دهد که قیمت بنزین آزاد دستخوش تغییرات فراوان شده است. نمودار زیر به شما تاریخ تغییر قیمت بنزین آزاد طی سالیان گذشته را نشان می دهد. 

بررسی ها نشان می دهد که مصرف بنزین نیز، افزایش چند برابری داشته و روزانه به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. شواهد بیانگر آن است که اگر این روند ادامه پیدا کند، باید به زودی شاهد واردات بنزین باشیم. این موضوع می تواند برای کشوری که در بازار جهانی انرژی، خود یک صادر کننده است بسیار تاسف آور باشد. نمودار زیر به شما نشان می دهد که مصرف بنزین در کشور چه روندی را طی کرده است. 

همچنین در تعطیلات ایام نوروز ۱۴۰۳ (یکم تا سیزدهم فروردین) به طور میانگین روزانه ۱۲۰.۸ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است. این حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یکم تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۲) با ۱۱۳.۹ میلیون لیتر، حدود ۶.۹ میلیون لیتر بیشتر شده یا معادل ۶ درصد افزایش یافته است.

نوروز امسال، نشان داد که به علت سفرهای مردم، مصرف سوخت بازهم افزایش پیدا کرد و روزانه بالا رفت. شاید در تاریخ سوخت کشور، هیچ زمان روند مصرف بنزین کاهش نبوده است. 

به گفته سید علی مرتضوی، پژوهشگر حوزه انرژی، زیان مالی ناشی از شکاف بین مصرف بهینه و واقعی بنزین بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار در سال است که نیاز به یک بهبود معنادار در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت را در صنعت خودرو برجسته می‌کند.

وضعیت عجیب و متناقضی که در سال‌های اخیر در کشور با آن روبرو هستیم، یعنی ناترازی بنزین، در واقع آمیزه است از کمبود سوخت در داخل و همزمان صادرات بنزین به خارج از کشور. واقعیت این است که این وضعیت قبل از هر چیز محصول تصمیم سازی‌های بالادستی در حوزه انرژی کشور است. درحقیقت سیاست گذاری کلان، به جای یک دید بلندمدت و آینده نگرانه، بیشتر معطوف به مدیریت کردن وضعیت سوخت در کوتاه مدت و رفع نیاز‌های فوتی و فوری در سبد سوخت کشور است. 

آینده صنعت خودرو به سمت کنارگذاشتن اتکای دویست ساله این صنعت به سوخت‌های فسیلی در حرکت است. سرمایه گذاری در این راستا برای تحقق یک صنعت خودرویی مبتنی بر سوخت های پاک یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که در دهه‌های آینده بر اهمیت آن هر چه بیشتر افزوده خواهد شد. 

یک آینده سوختی پایدار تنها در صورتی محقق خواهد شد که بخشی از سود حاصل از صادرات نفتی که فعلا امکانپذیر است در زمینه زیرساخت‌های مرتبط با تولید خودرو‌های پاک و ایجاد زمینه برای بهبود صنعت خودرو هزینه شود.

منبع:

برنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید