وضعیت میدان نفتی سهراب / بهره برداری باعث خشکسالی می شود؟ - افق اقتصادی

وضعیت میدان نفتی سهراب / بهره برداری باعث خشکسالی می شود؟ - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 239700 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۰۳ |
30 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

کارشناسان بر این عقیده هستند که بهره برداری از میدان نفتی سهراب، خطر خشکسالی به همراه دارد.

وضعیت میدان نفتی سهراب / بهره برداری باعث خشکسالی می شود؟

میدان نفتی سهراب، یک منطقه مشترک میان ایران و عراق است که بهره بردرای از آن در دسترس بررسی است.

میرشکار در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب که براساس اعلام مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اجرای آن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم خشک خواهد شد، توضیح داد: مطالعات کارشناسی و مکاتبات لازم بین دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تعیین ملاحظات زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب همچنان ادامه دارد و این پروژه همچنان در دست بررسی قرار دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان ادامه داد: سهراب، یک میدان نفتی مشترک با کشور عراق است که از نظر استراتژیک باید از آن بهره‌برداری شود و از سوی دیگر، ممکن است در صورت اجرای این پروژه، نیاز به استحصال خشکی در مخزن شماره یک تالاب وجود داشته باشد که از حساسیت محیط‌زیستی بالایی برخوردار است؛ بنابراین تعادل‌بخشی بین این دو موضوع بسیار دشوار است، اما هم مجموعه سازمان محیط‌زیست که نگران وضعیت زیست‌محیطی تالاب است و هم وزارت نفت در این زمینه پای کار آمده تا بتوانیم به راهکاری برسیم که هم بتوان از میدان نفتی مشترک بهره‌برداری کرد و هم بتوان محیط‌زیست منطقه را به بهترین شکل حفظ کرد. 

وی در پایان تصریح کرد: هنوز هیچ مجوزی به طرح توسعه میدان نفتی سهراب داده نشده است، ولی برای این که بتوانیم بهترین شکل ملاحظات محیط‌زیستی را با توجه به اکوسیستم حساس منطقه برای این پروژه در نظر بگیریم، در حال کمک گرفتن از جامعه ارزیابان زیست‌محیطی کشور و جامعه دانشگاهی هستیم و به طور خاص دانشگاه شهید بهشتی به این موضوع ورود پیدا کرده است و متخصصان امر در حال انجام پژوهش‌های لازم هستند که اگر قرار بر اجرای طرح توسعه میدان نفتی سهراب شد، بهره‌برداری از این میدان به صورت پایدار انجام شود.

عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی سهراب اردیبهشت ماه امسال در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان در حالی به‌طور رسمی آغاز شد که تاکنون گزارش ارزیابی زیست محیطی این پروژه تعیین تکلیف نشده است.

میدان مشترک نفتی سهراب در شمال غربی شهر اهواز در خوزستان و در امتداد مرز ایران و عراق واقع شده و با میدان نفتی هویزه در کشور عراق مشترک است.

طرح توسعه میدان نفتی سهراب مشتمل بر برنامه تخلیه طبیعی و حفاری ۲۰ حلقه چاه جدید، تعمیر ۲ حلقه چاه موجود، تجهیز ۱۴ چاه به پمپ درون‌چاهی، یک ایستگاه تقویت فشار با پمپ‌های سه‌فازی، احداث خط لوله انتقال نفت‌خام و ساخت واحد تفکیک‌گر و اندازه‌گیری در مجاورت واحد بهره‌برداری غرب کارون خواهد بود.

گفته می‌شود بر اساس پیش‌بینی‌ها در مرحله نخست توسعه این پروژه تولید این میدان به روزانه ۳۰ هزار بشکه برسد و در طول ۲۰ سال قرارداد این میدان انتظار تولید تجمعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت می‌رود.

عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی سهراب در حالی دنبال می‌شود که کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست نیز درخصوص تبعات زیست محیطی این طرح به ویژه وضعیت وخیم تالاب هورالعظیم ابراز نگرانی می‌کنند.

با ظهور شرکت‌های نفتی، روند خشکاندن این تالاب که با آبگیری سد کرخه شروع شده بود، تشدید شد. به‌طوری‌که در سال‌های اخیر بیش از نیمی از هور، تبدیل به بیابانی خشک و بایر شده است. در ۱۴ سال گذشته چهار میدان نفتی آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی، فعالیت‌های اکتشاف و استخراج را در این منطقه حفاظت‌شده توسعه دادند.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید