سیدمصطفی موسوی در گفتوگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اکنون روابط ایران و پاکستان در یکی از بهترین و بالاترین سطوح دیپلماتیک سالهای اخیر قرار دارد و این موضوع فرصت ارزشمندی را برای توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری فراهم کرده است.
وی افزود: سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان و دیدارهای متعدد میان مقامات دو کشور، نشان دهنده اراده سیاسی جدی برای ارتقای مناسبات دوجانبه است اما آنچه اهمیت دارد تبدیل این روابط سیاسی به دستاوردهای اقتصادی ملموس و پایدار است.
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر با بیان اینکه پاکستان یکی از بزرگترین بازارهای منطقه با جمعیتی بیش از ۲۵۰ میلیون نفر محسوب میشود، توضیح داد: این کشور ظرفیتهای فراوانی برای توسعه صادرات غیرنفتی ایران، همکاریهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی و سرمایهگذاریهای مشترک دارد و باید از فضای مثبت کنونی برای افزایش سطح مبادلات تجاری بهره گرفت.
موسوی ادامه داد: تجربه نشان داده است که توافقات سیاسی بدون حضور فعال بخش خصوصی به نتایج اقتصادی مورد انتظار منجر نمیشود. فعالان اقتصادی، تجار و سرمایهگذاران باید در مرکز این همکاریها قرار گیرند تا ظرفیتهای موجود به فرصتهای واقعی تجاری تبدیل شود.
وی تصریح کرد: دولت باید بیش از گذشته نقش تسهیلگر را داشته باشد و موانع پیشروی فعالان اقتصادی را کاهش دهد. تسهیل ارتباطات تجاری، حمایت از اعزام و پذیرش هیأتهای اقتصادی، رفع مشکلات حمل و نقل و ایجاد بسترهای مناسب برای گفت و گوی مستمر میان بخش خصوصی دو کشور از جمله اقداماتی است که میتواند به توسعه همکاریها کمک کند.
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر تاکید کرد: روابط ایران و پاکستان اکنون از پشتوانه سیاسی و دیپلماتیک قابل توجهی برخوردار است و چنانچه دولت نقش تسهیلگر خود را به درستی داشته باشد و میدان بیشتری در اختیار بخش خصوصی قرار دهد میتوان انتظار داشت که این روابط راهبردی به افزایش تجارت، سرمایهگذاری و رونق اقتصادی برای دو کشور منجر شود.