اشتغال اتباع بیگانه در استان ایلام؛ از شایعه تا واقعیت - افق اقتصادی

اشتغال اتباع بیگانه در استان ایلام؛ از شایعه تا واقعیت - افق اقتصادی
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 242554 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۵۶ |
16 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

ایلام-هرچند میزان اشتغال اتباع بیگانه در استان ایلام بسیار ناچیز است اما با توجه به مشکلات بیکاری در استان، این میزان ناچیز هم باید شناسایی شوند.

اشتغال اتباع بیگانه در استان ایلام؛ از شایعه تا واقعیت

مهسا نظری؛ بازار: این روزها کمتر خانه‌ای در استان ایلام پیدا می‌شود که جوان بیکار در آن وجود نداشته باشد، متاسفانه بیکاری جوانان از جمله معضل و مشکل اساسی ایلام است که پیامدهای منفی و ناگواری را در زمینه های مختلف به دنبال دارد.
بررسی های آماری نشان داده نرخ بیکاری در استان ایلام ۷.۷ درصد است و این یعنی بیش از ۶۰ درصد جوانانی که سال‌های جوانی خود را در کلاس‌های درس گذراندند تا بتوانند در راستای توسعه و پیشرفت استان خود قدمی بردارند، امروزه با مشکل جدی بیکاری روبرو هستند.
لازم به ذکر است اخیرا بنا به اخبار منتشر شده اشتغال اتباع بیگانه در استان نیز مزید بر علت شده است. در سال های جاری شاهد حضور گسترده اتباع غیرمجاز در بسیاری از واحدهای مختلف اقتصادی استان اعم از کشاورزی،ساخت و ساز و صنعتی هستیم، این مهم در حالیست که استان ایلام جزو استان‌های ممنوعه برای اتباع افغانی بوده و به کارگیری این افراد در استان غیرقانونی محسوب می‌شود.
گسترش اشتغال اتباع بیگانه در استان ناشی از عدم نظارت کافی دستگاه های مربوطه
محسن موسوی کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عمدتا اتباع خارجی به دو شیوه در کشور حضور دارند، دسته‌ای که طی تشریفات قانونی و تحت ضوابط در قانون ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران مصوب ۲۹/۲/۱۳۱۰ و نیز قانون گذرنامه، از طریق مبادی قانونی با اخذ اقامت موقت یا دایم در کشور اقامت یا اشتغال دارند و دسته‌ای دیگر بدون اخذ مجوز قانونی و از راه‌های غیرمجاز یا مرزهای ممنوعه وارد کشور شده و ضمن اقامت غیرمجاز در مشاغل مختلف مشغول به‌کار می‌شوند.

کارشناس اجتماعی: یکی از علل مهم گرایش کارفرمایان به جذب نیروهای خارجی اولا طلب دستمزد کم این افراد و ثانیا آماده به کار بودن نیروی کار خارجی در شرایط سخت است

وی افزود: عدم نظارت کافی روی ورود و خروج و اقامت و اشتغال آن دسته از اتباع بیگانه که به‌صورت غیرمجاز بخشی از بازار اشتغال استان را در اختیار دارند، یکی از علل بالا بودن نرخ بیکاری و کاهش ضریب امنیت شغلی در بازار کار استان ایلام است و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر جریان‌های مختلف اقتصاد و رفاه اجتماعی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: یکی از علل مهم گرایش کارفرمایان به جذب نیروهای خارجی اولا طلب دستمزد کم این افراد و ثانیا آماده به کار بودن نیروی کار خارجی در شرایط سخت است، این عوامل باعث شده برخی کارفرمایان سودجو با استفاده از فرصت‌طلبی، این افراد را به کار گمارند؛ درواقع غیرمجاز بودن کارگر برای کارفرمای ایرانی ممکن است یک مزیت محسوب شود تا ضمن شانه خالی کردن از برخی مسئولیت‌ها از قبیل بیمه و مالیا ت با سوءاستفاده از شرایط خاص کارگر غیرمجاز بخت‌برگشته و موانع قانونی پیش‌روی او، جهت مطالبه حقوق قانونی وی، بیشترین بهره را از وی ببرد.
برخورد جدی با متخلفان
نورالدین الیاسی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به اینکه اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه در استان ایلام یک معضل به شمار می‌رود، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی برای برخورد با متخلفین اقداماتی در راستای سرکشی از کارگاه‌های سطح استان لحاظ کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام: همچنین ۲۰۳ مورد نیز گشت مشترک شناسایی اتباع در سطح استان صورت گرفته که ۵۵ تبعه غیر مجاز شناسایی، ١٩ کارفرما متخلف توسط بازرسان این اداره کل جریمه و ٧ کارفرمای متخلف در بکارگیری اتباع غیرمجاز به دادگاه جهت اعمال قانون معرفی شده اند

وی افزود: بر همین اساس در سال ١۴٠٢ بازرسان این اداره کل اقدام به انجام ١٠۶۵٠ مورد بازرسی از کارگاه های استان جهت برخورد با متخلفین و حمایت از حقوق کارگران نموده است.

الیاسی در پایان گفت: همچنین ۲۰۳ مورد نیز گشت مشترک شناسایی اتباع در سطح استان صورت گرفته که ۵۵ تبعه غیر مجاز شناسایی، ١٩ کارفرما متخلف توسط بازرسان این اداره کل جریمه و ٧ کارفرمای متخلف در بکارگیری اتباع غیرمجاز به دادگاه جهت اعمال قانون معرفی شده اند.
اشتغال اتباع بیگانه در استان ایلام نه تنها خلاف قانون است بلکه تخطی به حقوق شهروندانی ایلامی هم محسوب می شود، از طرفی دیگر نیز به علت پیامدهای منفی بی شماری که به همراه دارد لازم است رسیدگی به این موضوع به جد در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید