زندگی ۲۰ میلیون موش زیرتهران؛ نگرانی مواجهه با حیوانات موذی در زمان زلزله - افق اقتصادی

زندگی 20 میلیون موش زیرتهران؛ نگرانی مواجهه با حیوانات موذی در زمان زلزله - افق اقتصادی
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 243095 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۵۹ |
21 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

اکوایران : رییس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت : یکی از مخاطرات شهر تهران بعد از زلزله حیوانات موذی است و براورد شده است که در شهر تهران ۲۰ میلیون موش موجود دارد و یکی از آسیب های شهر تهران در موقع زلزله، مواجهه به حیوانات موذی است.

زندگی ۲۰ میلیون موش زیرتهران؛ نگرانی مواجهه با حیوانات موذی در زمان زلزله

 به گزارش اکوایران ، احمد وحیدی  در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله  موضوع این کنفرانس را یکی از موضوعات مهم کشور دانست که در زندگی انسان‌ها اثرگذار است و افزود: زلزله از آن جایی که از نظر انسانی و تجهیزات شهری آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند، یک پدیده نگران‌کننده و دلهره‌آور است.

وی با تاکید بر شناسایی جنبه‌های علمی زلزله، ادامه‌ داد: زلزله حاصل فعل و انفعالات و حرکت صفحات زمین است؛ از این رو شناخت علمی آن همواره مورد توجه بوده است، لذا این حوزه کنکاش عمیقی را می‌طلبد.

وحیدی، پیشگیری از زلزله را یکی از موضوعات دیگری در حوزه زلزله‌ عنوان کرد و یادآور شد: ما همچنان در پیش‌بینی زلزله دچار ضعف هستیم، در حالی که منطق می‌گوید نباید در این حوزه ضعف داشته باشیم. اخیرا این فرضیه قوت گرفته که می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی در پیشگیری از زلزله بهره برد و موفق‌تر عمل کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه‌های زلزله‌نگاری و لرزه‌نگاری در کشور، خاطر نشان کرد: موضوع دیگر کشور در حوزه زلزله توسعه دانش و فناوری است. در این حوزه محققان در شناخت گسل‌ها خوب عمل کرده‌اند، ولی معتقدم این شناخت باید عمیق‌تر باشد.

وی گام بعدی شناخت گسل‌ها را ساخت سازه‌های مقاوم در برابر زلزله عنوان کرد و گفت: قطعا توجه به ساخت و ساز پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی در برخی موارد به آن توجه نشده است. 

وحیدی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهدیم که در زلزله‌های با بزرگای بیشتر از ۶ در شهرها، سازه‌ها کمتر آسیب دیدند و در روستاهایی که اقدام به بازسازی سازه‌ها شد، آسیب کمی را متحمل شده‌اند. از این رو در این حوزه نیازمند نظام سختگیرانه‌تری هستیم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در برابر کسانی که آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز را نادیده می‌گیرند، باید برخورد قضایی صورت گیرد، گفت: در این زمینه آیین‌نامه ۲۸۰۰ وجود دارد، ولی این آیین‌نامه در همه مناطق کشور به طور یکسان باید اجرا شود.

وی با اشاره به نقش دانشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه علمی این حوزه، اظهار کرد: احساس می‌شود که رشته‌های مرتبط با زلزله در دانشگاه‌ها در جایگاه بالایی قرار ندارند و نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه هستیم. چرا که زلزله یک پدیده چند وجهی است و برای شناخت عمیق آن باید تلاش کنیم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در این همایش، زلزله، فرونشست زمین، سیل و طوفان را ۴ مخاطره در دستور کار شهرداری دانست و گفت: زلزله پدیده‌ای است که نیاز به هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها دارد و با مسؤولیتی که وزیر کشور در این زمینه بر عهده گرفته است، امکان هم‌افزایی میان نهادهای مرتبط فراهم شده است.

وی ادامه داد: برای پایش زلزله نیاز به ابزارها و تجهیزاتی داشتیم تا در پیش‌بینی زلزله تهران ما را یاری کند؛ از این رو از ۲.۵ سال گذشته ۵ لرزه‌نگار در عمق ۵۰ متری نصب شده است.

زاکانی از نصب یک لرزه‌نگار دیگر در عمق ۱۰۰ متری در بوستان نهج‌البلاغه در سال جاری خبر داد.

شهردار تهران توسعه شبکه شتابنگاری برای برآورد میزان خسارات پس از وقوع زلزله را از دیگر اقدامات برای پایش زلزله در تهران عنوان کرد و یادآور شد: در گذشته ژاپن ۴ دستگاه‌ شتابنگاری در تهران نصب کرده بود که به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض داشتند و با اقداماتی که انجام شد، ۲۶ دستگاه شتابنگاری تحویل ما شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۵۰ سامانه شتابنگاری در اطراف تهران نصب شده است.

زاکانی با بیان اینکه در حوزه زلزله ۵۰ دستگاه همکار داریم، گفت: با سامانه‌های نصب شده می‌توانیم هشدار سریع در ۱۵ تا ۲۰ ثانیه اول داشته باشیم.

شهردار تهران، شناسایی سازه‌های در معرض خطر را از دیگر برنامه‌های شهرداری دانست و گفت: در گذشته سازمان آتش‌نشانی از منظر آتش‌سوزی سازه‌ها را مورد بررسی قرار داده است که ۱۲۶ ساختمان شناسایی شدند و در مطالعات ما ۱۶ هزار ساختمان بالای ۷ طبقه بررسی شدند. 

در ادامه حمد آقامیری   با تاکید بر مشاوره گرفتن از اساتید در حوزه زلزله افزود: در کمیته عمران شورای شهر تهران پدیده فرونشست با حضور ۸۰ نفر از اساتید مطالعاتی را آغاز کردیم و بر اساس آن لایحه ای برای پیشگیری و کنترل فرونشست در شهر تهران تدوین و پس از تایید اولیه به مجلس اعلام وصول شد.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی در کمیسیون های محیط زیست و کشاورزی درباره این لایحه اظهار کرد: این لایحه در شرف مصوب شدن در مجلس است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تشکیل کارگروه تاب آوری تهران در برابر زلزله را از دیگر اقدامات این کمیته نام برد و یادآور شد: در این کمیته از ۷۰ استاد دانشگاه دعوت شد که از این تعداد ۴۸ استاد در جلسات ما حضور داشتند و از آنها این سوال پرسیده شد که آیا وقوع زلزله بالای ۷ در تهران محتمل است یا خیر که اکثر قریب به اتفاق آنها اذعان کردند که رخداد زلزله بالای ۷ در تهران محتمل است و بر اساس دوره های بازگشت زلزله ۳۰ سال از زمان وقوع آن گذشته است.

وی اضافه کرد: بر این اساس ۳ کمیته دیگر در این کمیته تشکیل شد که یکی از آنها کمیته ارزیابی و مقاوم سازی سازه ها در شهر تهران است. در تهران ۴۴۲۰ هکتار بافت فرسوده داریم که ۷ درصد شهر تهران را شامل می شود و ۳۷ درصد جمعیت تهران در آن ساکن هستند در حالی که سازه های این بافت های فرسوده، در برابر زلزله ای با بزرگای ۵ مقاوم نیستند.

آقامیری با بیان اینکه برای مقاوم سازی این باقت‌ها مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: کمیته دوم ما طرح ویژه شهر تهران و کمیته سوم نیز درباره تحلیل ریسک شهر تهران است که در آن تلاش به توسعه نرم افزارهایی برای مدیریت شهر تهران می شود چرا که ما قصد داریم تا نسبت به شهر تهران نگاه سیستمی داشته باشیم تا بتوانیم تاب آوری کلانشهر تهران را ارتقا دهیم.

وی   ادامه داد: یکی از مخاطرات شهر تهران بعد از زلزله حیوانات موذی است و براورد شده است که در شهر تهران ۲۰ میلیون موش موجود دارد و یکی از آسیب های شهر تهران در موقع زلزله، مواجهه به حیوانات موذی است.

وی توسعه گاز شهری را از دیگر مخاطرات شهر تهران در زمان زلزله عنوان کرد و گفت: اعلام شده است که در زیر شهر تهران ۳.۵ میلیون متر مکعب گاز شهری عبور می کند و در این زمینه نیز تدابیری اتخاذ شده تا در زمان زلزله، گاز در مخزنی جمع آوری شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید