احمد علوی عضو شورای شهر تهران در  دویستمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری درباره محدودیت های ایجاد شده برای ورود گردشگر از طریق سردر باغ ملی به میدان مشق ابراز داشت: سردر باغ ملی در مهر ۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و یکی از نمادهای شهر تهران در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره) است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه این میدان با وجود موزه و ابنیه تاریخی یکی از قطب های گردشگری تهران است گفت: این مجموعه به دلیل نگاه‌های محدود کننده بعضی وزارت خانه‌ها با مشکلاتی روبروست.

علوی به مصوبه هیات وزیران به منظور نگهداری موزه ارتباطات مجموعه باغ ملی و موزه ایران باستان اشاره کرد و گفت: کارگروهی پیگیری و مطالعه لازم را در حدود میدان مشق انجام داده است و معقتد است که این مجموعه دریچه ای برای گردشگری شهر تهران است.

علوی افزود: با اجرایی کردن این مصوبه به عنوان قطب فرهنگی تاریخی قراربود، موزه های این منطقه در کنار موزه ملی ایران تجمیع شود و ساختمان مهم وزارت خارجه تخلیه و در اختیار موزه قرار گیرد اما انحصارطلبی برخی دستگاههای دولتی مانع شد.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: باید این دستگاهها از محدوده میدان مشق خارج شوند تا گردشگران بدون هیچ دغدغه ای در این برگ تاریخ قدم بزنند.

علوی با انتقاد از عدم تخصیص بودجه برای این مصوبه، به بسته شدن سردر اصلی باغ ملی بر روی گردشگران از سوی وزارت امور خارجه پرداخت و گفت: چندی است این وزارتخانه به دلایل نامعلومی از باز کردن درب ملی خودداری کرده است.

وی با بیان اینکه وزرات امور خارجه مسیرهای دسترسی را از ۳۰ تیر معرفی کرده و قصد باز کردن درب های تاریخ و فرهنگی گردشگری مشق را ندارد، از متولیان خواست برای رسیدگی به نفع موضوعات اقدام کنند.

 پرویز سروری هم  در دویست‌امین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران گفت: دومین دوره «طرح من شهردارم» در حال اجراست  و از مرز ۳۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

وی با بیان اینکه ما شاهد مشارکت مردم در مدیریت شهر هستیم افزود: البته همانطور که می‌دانید این طرح در دوره ششم شورا  مطرح شد و به عنوان برنامه‌ای برای بودجه‌ریزی مشارکتی در کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد توافق اعضا قرار گرفت.

نایب رئیس شورای  شهر تهران ادامه داد: برای بهره مندی از  ظرفیت نخبگان محلات این طرح مطرح شد اما با توجه به ظرفیت ایجاد شده و استقبال شهروندان باید شرایطی فراهم شود تا همه افراد بتوانند در اولویت‌بندی پروژه‌ها شرکت و نظر خود را در مورد اقدامات شهری در محله خود بیان کنند.

سروری با بیان اینکه اجرای  طرح «من شهردارم» تجربه خوبی برای مدیریت شهری است و در نتیجه آن همه شهروندان ‌ می‌توانند در تمامی امور مدیریت شهری اشراف پیدا کنند، عنوان کرد: از معاونت برنامه‌ریزی شهرداری و مناطقی که در این زمینه انجام وظیفه کردند قدردانی میکنم.

زهرا شمس‌احسان  هم  در خصوصبه‌روزرسانی رصدخانه شهری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به منظور تصمیم‌سازی بهینه در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری اظهال داشت: جمع‌آوری داده‌ها، به‌روزرسانی منظم اطلاعات و آمار مربوط به شهر تهران در تمامی ابعاد، یکی از ضروریات اساسی مدیریت شهری جهت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات کارآمد است. 

شمس‌احسان ادامه داد: شهر هوشمند شهری است که از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و داده‌کاوی بهره می‌برد و گردآوری و پردازش مداوم داده‌ها را در تمامی حوزه‌ها داشته باشد.

عضو شورای  شهر تهران گفت: تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی که از همبستگی درونی این داده‌ها برای اقدامات مورد نیاز آینده شهر به مدیران شهری ارائه می‌دهد، امکان تصمیم‌گیری به‌موقع و کارآمد را فراهم می‌آورد.    

وی با بیان اینکه زمانی‌که رصدخانه شهری تهران در سال ۱۳۹۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، مرکزی برای گردآوری و ارائه اطلاعات شهری تهران بود، خاطرنشان کرد: اما امروزه با پیشرفت فناوری‌های نوین، نیاز است تا رصدخانه شهری با به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و سامانه‌های خود، بتواند کلیه داده‌ها و اطلاعات شهری را به صورت برخط و در زمان واقعی جمع‌آوری، ذخیره و تحلیل کند.

شمس‌احسان اظهار داشت: حل مشکلات و مسائل پیچیده مدیریت شهری امروزه بدون بهره‌گیری از قدرت تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های هوشمند، غیرقابل حل خواهد بود.    

وی بیان کرد: با عنایت به ایجاد رصدخانه شهرداری تهران و بستر مناسبی که برای تحقق این امر در شهرداری تهران وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است تا با بازنگری در شاخص‌ها و نیازهای اطلاعاتی جدید، گردآوری مداوم و به‌روزرسانی داده‌ها و بارگذاری در سامانه‌های موجود و همچنین اتصال تصمیم‌گیری‌ها در بخش بودجه‌ریزی، تخصیص اعتبارات، تخصیص منابع، احداث زیرساخت‌های شهری در مناطق، نظارت و پایش اقدامات و … بر اساس نیازها و تحلیل داده‌های صحت‌سنجی شده در سامانه رصدخانه شهری، امکان تحقق شهر هوشمند را در پایتخت کشور فراهم می‌کند.

شمس‌احسان گفت: شهردار تهران باید ضمن مکلف کردن تمامی بخش‌های شهرداری تهران به بارگذاری مستمر و به‌موقع اطلاعات در این سامانه، با تقویت ساختار و زیرساخت‌های فناورانه رصدخانه شهری و به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند تحلیل داده‌ها، زمینه استفاده بهینه از داده در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری مدیریت شهری تهران را فراهم می‌آورد.