به گزارش اکوایران، گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مهر ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که به تفکیک عمربنا، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۷/۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با مهرماه سال گذشته، حدود ۲/۱ واحد درصد کاهش یافته است.

آپارتمان‌های تا ۵ سال ساخت، در مهرماه سال ۱۴۰۰،  ۱۸۰۵ معامله؛ در سال ۱۴۰۱، ۱۵۵۱ معامله و در سال ۱۴۰۲، ۸۶۰ معامله را از مجموع معاملات به خود اختصاص داده‌اند.

بنابر این آمار، تعداد معاملات نوساز در مهرماه سال جاری، نسبت به مهر دو سال گذشته ۵۲ درصد و نسبت به مهر سال گذشته، ۴۴ درصد کاهش یافته است.

 می‌توان گفت با توجه به افزایش حداکثر قیمت مسکن در این سال‌ها، استطاعت مالی خرید ملک نوساز کاهش یافته و بودجه خریداران بیشتر با بودجه مدنظر برای خرید ملک‌های با قدمت بالا هماهنگی دارد چراکه اگر در مهر سال ۱۴۰۰، ۱۸۰۵خریدار به سمت واحدهای نوساز رفته‌اند و ملک‌های با قدمت بالای ۲۰ سال ۷۱۸ خریدار داشته‌اند؛ در مهر سال جاری، تنها ۸۶۰ معامله در بخش مسکن‌ نوساز و ۶۹۰ معامله در بخش مسکن‌های بالای ۲۰ سال عمربنا انجام شده است.

این نشان می‌دهد اختلاف بین تعداد معاملات مسکن‌ نوساز و مسن مهرماه ۱۴۰۲ با تعداد معاملات مسکن‌ نوساز و مسن مهرماه ۱۴۰۰، ۸۴ درصد کاهش یافته است؛ این کاهش تایید می‌کند که میزان معاملات ملک‌های نوساز و با قدمت بالای ۲۰ سال در سال جاری نزدیک به هم بود.

در محله تجریش، واحدی با ۸۵ مترمربع زیربنا و ۱ سال عمربنا ، ۱۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان و در محله نارمک واحدی ۸۱ متری و ۲ سال ساخت، ۷ میلیارد و ۸۴۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در محله آجودانیه، برای آپارتمانی ۱۵۵ متری و نوساز، ۳۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان و در محله هروی، برای واحدی ۱۳۰ متری و ۱ سال ساخت، ۱۸ میلیارد تومان تعیین شده است.

در محله شهران جنوبی، واحدی ۵۹ متری و ۵ سال ساخت، ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در محله جنت‌آباد مرکزی، آپارتمانی ۸۰ متری و ۳ سال ساخت، ۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

photo_2023-11-07_12-11-22