به گزارش اکوایران، شاپرک یکی از درگاه‌های امن پرداخت الکترونیک تحت نظر بانک مرکزی است که خریدهای اینترنتی، موبایل و دستگاه پوز به وسیله آن صورت می‌پذیرد. 

رشد ۱۲ درصدی تعداد تراکنش‌های ثبت شده در سامانه شاپرک

بر اساس آمارهای منتشر شده کل تعداد معاملات انجام شده در سامانه شاپرک طی هفت ماه ابتدایی ۱۴۰۲ حدود ۲۸ میلیون و ۷۸۴ هزار معامله ثبت شده است. مشاهده می‌شود در مقایسه با هفت ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ که تقریبا ۲۵ میلیون و ۵۱۸ هزار معامله در سامانه شاپرک به ثبت رسیده بود، تعداد معاملات در سال جاری حدود ۱۲ درصد رشد داشته است. 

1402091904

افزایش ارزش معاملات در شاپرک در مقایسه با سال گذشته

همچنین بررسی‌های مربوط به مبالغ معامله شده در این سامانه نیز حاکی از رشد ۴۱.۹ درصدی حجم معاملات در ۷ ماهه سال جاری در قیاس با بازه مشابه در سال گذشته هستند. به همین ترتیب کل معاملات در این مقطع زمانی در سال جاری حدود ۶ هزار و ۷۰۵ همت به ثبت رسیده که تقریبا هزار و ۹۸۰ همت نسبت به هفت ماهه ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه در مهر حدود ۳۹.۲ درصد به ثبت رسیده است، بنابراین می‌توان ادعا کرد بخش زیادی از افزایش ارزش تراکنش‌ها در اثر رشد سطوح قیمت‌ها رقم خورده است. اما با توجه به بیشتر بودن سرعت رشد ارزش معاملات از سطوح قیمت‌ها، شاید بتوان نتیجه گرفت که ارزش حقیقی تراکنش‌ها نیز افزایش یافته است. 

1402091905

ارزش واحد هر تراکنش شاپرک: ۲۳۳ هزار تومان

همچنین مبلغ سرانه هر یک از معاملات از ابتدای سال تا انتهای مهر ۱۴۰۲ به طور میانگین حدود ۲۳۳ هزار تومان تخمین زده می‌شود. این درحالیست که سرانه هر یک از تراکنش‌های انجام شده در بازه مشابه ۱۴۰۱ حدود ۱۸۵ هزار تومان بوده است. به عبارت دیگر مبلغ سرانه هر تراکنش در مقایسه با سال گذشته ۲۵.۸ درصد بیشتر شده است.