گردشگری شیراز، در مسیر شکوفایی تاریخی!

گردشگری شیراز، در مسیر شکوفایی تاریخی!
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 168507 |
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶ |
108 بازدید
۲
7
ارسال به دوستان
پ

بخش قابل توجه از سفرهای داخلی به دلیل کشف تاریخ و فرهنگ هر منطقه است. شیراز، شهری تاریخی و دارای آب و هوای معتدل در استان فارس است و با بوی پرتقال بهاره، احساسی از بهشت را به ارمغان می‌آورد. اماکن گردشگری شیراز در سراسر کشور شناخته شده است و سالانه مردم زیادی به این […]

گردشگری شیراز، در مسیر شکوفایی تاریخی!

بخش قابل توجه از سفرهای داخلی به دلیل کشف تاریخ و فرهنگ هر منطقه است. شیراز، شهری تاریخی و دارای آب و هوای معتدل در استان فارس است و با بوی پرتقال بهاره، احساسی از بهشت را به ارمغان می‌آورد. اماکن گردشگری شیراز در سراسر کشور شناخته شده است و سالانه مردم زیادی به این شهر سفر می‌کنند. برای سهولت دسترسی به نقاط مختلف شیراز می‌توانید در هتل بین الحرمین شیراز اقامت کنید.

جاذبه‌های گردشگری شیراز به عنوان یکی از مکان‌های پرطرفدار در ایران شناخته می‌شوند. در این شهر علاوه بر لذت بردن از تاریخ‌گردی، شما فرصتی را برای آشنایی با طبیعت بکر شهر هم دارید. برای تجربه ماجراجویی در بهشت فارس، همراه ما تا آخرین قسمت این مقاله باشید.

باغ نارنجستان قوام یکی از اماکن گردشگری شیراز

شیراز شهری است که بواسطه باغ‌هایش مشهور است و باغ‌های دل‌چسب و رنگارنگی در اطراف آن وجود دارد. باغ نارنجستان، که به نام باغ قوام نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است و در خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد.

باغ نارنجستان یک میراث قدیمی از دوران قاجار است و از یک هوای تاریخی برخوردار است. درختان بلند و گل‌های زیبا زاویه‌های باغ نارنجستان را زیبا کرده‌اند. وقتی وارد در ورودی شده و هنر منبت‌کاری در درب چوبی را تماشا کنید، وارد یک ایوان هشت‌ضلعی می‌شوید که سقف آن با هنرهای ستودنی معماری ایرانی، مانند گچ‌کاری، آجرکاری و کاشی‌کاری مزین شده است.

محوطه باغ نارنجستان با فضای بهشتی و درختان بزرگ و پررونق در انتظار شما است. فصل بهار زمانی است که باغ نارنجستان زیباترین روزهای خود را سپری می‌کند و شما با عطر نارنج وارد این باغ خواهید شد.

ساختمان‌های زیبا با طراحی معماری ایرانی در بخش‌های شمالی، شرقی و جنوبی باغ نارنجستان مشاهده خواهید کرد. این مجموعه دارای هفت هنر، شامل گچ‌کاری، کاشی‌کاری، نقاشی سنتی، آینه‌کاری، حجاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری است.

دیدن مجموعه کاملی از هنرهای مرسوم در معماری ایرانی یکی از ویژگی‌های بازدید از باغ نارنجستان قوام است. عمارت اصلی باغ نارنجستان در بخش شمالی مجموعه واقع شده است و ایوان آن با حوض و محوطه باغ ارتباط دارد. دو ستون سنگی و هنرهای تزیینی در این ایوان، یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در باغ نارنجستان قوام است.

در باغ نارنجستان قوام یک موزه از اشیایی که از سفرهای پژوهشی پروفسور “پوپ” به ایران به‌دست آمده است وجود دارد. درکنار لذت بردن از فضای زیبای باغ و عمارت، از اشیای باستانی این موزه نیز دیدن کنید.

باغ عفیف آباد قوام یکی از اماکن گردشگری شیراز

در طول سفر به این شهر و بازدید از نقاط گردشگری شیراز، یکی از الویت‌های گردشگری شما باید باغ‌های ایرانی باشد. باغ عفیف‌آباد یکی از مکان‌های دیدنی شیراز است و به عنوان یک شاهکار در هنر گل‌آرایی باغ‌های ایرانی معروف است.

این باغ که یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است، در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. در ساختمان این باغ، استفاده از سبک هخامنشی، ساسانی و قاجار قابل مشاهده است. باغ عفیف‌آباد شباهت زیادی به ساختمان باغ ارم شیراز دارد و دارای یک ایوان بزرگ با ستون‌های سنگی و حوض مستطیلی است.

زیبایی‌های معماری ایرانی و درهای چوبی، از جمله ویژگی‌های بصری این باغ هستند. اکنون این باغ به عنوان یک موزه نظامی شناخته می‌شود و علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبای باغ، شما می‌توانید به موزه مراجعه کنید تا درباره تاریخ صنعت نظامی در ایران بیشتر بدانید.

برای ورود به باغ باید از در چوبی و دالان عبور کنید. در حال حاضر، در باغ عفیف‌آباد قرار دارید و با یک حوض بزرگ مستطیلی، درختان بلند و متنوع و مجموعه‌ای از گل‌های زیبا مورد استقبال قرار می‌گیرید. در این باغ می‌توانید هنر گل‌آرایی به سبک باغ‌های سنتی ایرانی را ببینید و از سبزی و زیبایی درختان مانند بید، سرو، کاج، چنار و نارنج لذت ببرید.

باغ عفیف آباد قوام یکی از اماکن گردشگری شیراز

باغ دلگشا یکی از اماکن گردشگری شیراز

باغ دلگشا در شیراز، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های بهشتی و جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این باغ در محله سعدیه قرار دارد و از جریان آب قنات آرامگاه سعدی و چشمه قنات «گازارن» بهره می‌برد که از آبیاری باغ نیز می‌گذرد.

علاوه بر زیبایی و شادابی گل‌ها و گیاهان، باغ دلگشا یک عمارت سه طبقه دیدنی نیز دارد که اولین ساختمان کلاه‌فرنگی در ایران است. انواع درختان مثل گردو، نارنج، سرو، پرتقال، کاج و غیره در این باغ وجود دارند.

ماجراجویی در باغ دلگشا با ورود از در اصلی در سمت جنوب شروع می‌شود. بهار بهترین فصل برای بازدید از این باغ است زیرا در این فصل با شکوفه‌های درختان مختلف رنگارنگ می‌شود و بهشتی شبیه فراهم می‌شود.

حوض هشت‌ضلعی، جوی آب، آب‌نماها و درختان بلند قد به شما راه را به مرکز باغ نشان می‌دهند. همانند بسیاری از باغ‌های ایرانی، بنای اصلی باغ در مرکز قرار دارد و طرح چهار باغ نیز با جوی آب در چهار جهت دیده می‌شود.

عمارت کلاه‌فرنگی باغ دلگشا یکی از آثار معماری زیبا در شیراز است که با استفاده از هنرهایی مانند آینه‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و منبت‌کاری تزئین شده است. بخش مهم این عمارت، تالاری بزرگ با چهار صندلی است که با زیبایی تزئین شده و به نگین باغ دلگشا تبدیل شده است.

اکنون ساختمان کلاه‌فرنگی به یک موزه تاریخی تبدیل شده است که اشیای تاریخی مانند سکه‌های باستانی، تمبرهای قدیمی، ظروف قدیمی، دوچرخه‌های قدیمی، مجموعه‌ای از رادیوهای قدیمی و غیره را به نمایش می‌گذارد.

باغ نظر یکی از اماکن گردشگری شیراز

باغ نظر یا موزه پارس یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است. این باغ از زمان حکومت زندیه به جا مانده است و توسط کریم‌خان زند بنا شده است. باغ نظر همانند باغ‌های دیگر ایران با درختان بلند و گل‌های زیبا تزئین شده است. حوض و فواره نیز زیبایی این باغ را کامل می‌کنند.

در داخل باغ نظر، قدیمی‌ترین موزه استان فارس وجود دارد که با نام “موزه پارس” شناخته می‌شود. این موزه بیش از ۸۰ سال است که به‌عنوان یک مرجع تاریخی معرفی می‌شود. در موزه پارس اشیایی مانند سکه‌های قدیمی، نمونه‌هایی از مهر، اشیای فلزی و ظروف سفالی وجود دارد. این موزه روند تاریخ ایران را از دوران قدیم تا امروز بررسی می‌کند.

باغ نظر با نام‌های دیگری مانند باغ حکومتی، آرامگاه وکیل و باغ شاهزاده نیز شناخته می‌شود. بناهای کلاه‌فرنگی و بخش‌های مختلف عمارت‌های قدیمی در این باغ دیده می‌شود. تزیینات آجری، کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس از هنرهایی است که در بخش‌ها و سالن‌های باغ نظر مشاهده می‌شود.

آرامگاه وکیل‌آباد نیز یکی از جاذبه‌های دیدنی باغ نظر است. این آرامگاه حاوی سنگ قبر مرمری است که خانه ابدی کریم‌خان زند است. در زمان آقامحمدخان قاجار، استخوان‌های پادشاه زندیه به کاخ گلستان منتقل شدند و توسط شاه قاجار لگدمال می‌شدند. در دوره پهلوی اول، استخوان‌ها به شیراز بازگردانده شدند و در آرامگاه وکیل‌آباد به خاک سپرده شدند.

در بازدید از باغ نظر و موزه پارس، حتما مزار کریم‌خان زند را نیز ببینید. این یکی از مناطق دیدنی مهم شیراز است.

گردشگری شیراز، در مسیر شکوفایی تاریخی!

باغ ارم یکی از اماکن گردشگری شیراز

باغ ارم یکی از نقاط گردشگری شیراز است و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. درختان سبز شیرازی و معماری زیبای ساختمان اصلی این باغ از ویژگی‌های آن است. وقتی وارد باغ ارم می‌شوید، زیبایی رویایی آن شما را مبهوت می‌کند و گذرگاه‌هایش فضایی بهشتی دارند.

با قدم‌زدن در باغ ارم، لذتی تازه را تجربه خواهید کرد و از عطر گل‌های آن لذت خواهید برد. گذرگاه‌ها از غرب به شرق و از شمال به جنوب امتداد دارند و در ابتدای مسیر، استخر بزرگ و ساختمان دیدنی قرار دارند.

عمارت اصلی باغ ارم، شاهکاری از معماری است و ظرافت هنر کاشی‌کاری و نمای هفت‌رنگ آن بسیار جذاب است. این ساختمان سه طبقه با تأثیر معماری زندیه و صفوی بنا شده است و تزیینات زیبایی دارد. کاشی‌کاری، نمایشگاه هنری سنگ و گوهر و سایر تزیینات باورنکردنی در بنا ملاحظه می‌شوند.

طراحی ساختمان و تزیینات آن شما را به یاد عمارت باغ نارنجستان قوام می‌اندازد. حتما به موزه سنگ و گوهر در عمارت اصلی باغ ارم سر بزنید تا یکی از بزرگترین کلکسیون‌های سنگ‌های قیمتی را مشاهده کنید.

به علاوه، مانند سایر باغ‌های شیرازی، در این باغ هم می‌توانید لباس سنتی بپوشید و در فضای تاریخی آن عکس بگیرید. همچنین در غرفه‌های صنایع‌دستی و بازارچه می‌توانید سوغاتی‌های منحصر به فرد شیرازی را تهیه کنید و لذت خریدگردی را تجربه کنید.

باغ جهان نما یکی از اماکن گردشگری شیراز

باغ جهان‌نما یکی از مکان‌های دیدنی شیراز است. این باغ زیبا در نزدیکی مقبره حافظ قرار دارد و تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی تا حافظیه نیاز است تا به این مکان برسید. ورودی باغ با کارهای هنرمندانه روی چوب‌های تنه درخت تزئین شده است. در داخل باغ می‌توانید از پیمودن مسیرهای پر از انواع گل‌های زیبا مانند بنفشه، اطلسی، داوودی و رز هفت رنگ لذت ببرید.

درختانی مانند سرو، کاج و نارنج نیز در این باغ وجود دارند. علاوه بر این، می‌توانید یک عمارت کلاه‌فرنگی با ساختار هشت‌ضلعی در قلب باغ را ببینید. این باغ در زمان حکومت سلسله مظفر و اینجو در قرن هشتم بنا شده است و ساختمان و حوض‌های آن در زمان کریم‌خان زند ساخته شده‌اند.

باغ جهان‌نما مشابه باغ نظر طراحی شده است. در مرکز باغ یک عمارت قرار گرفته و چهار خیابان با درختان سبز اطراف این عمارت قرار دارند که جوی‌های آب در امتداد این خیابان‌ها جاری می‌شوند. داخل عمارت اصلی به موزه تبدیل شده است و می‌توانید پس از گذر از مسیرهای پر از گل‌ و گیاه باغ، از دیدن این موزه تاریخی لذت ببرید.

در این موزه می‌توانید نقاشی‌های سیاه‌قلمی از بناهای تاریخی ایران که در گذشته توسط جهانگردانان اروپایی کشیده شده‌اند را مشاهده کنید. همچنین، اشیایی از قبیل تمبر، سکه، قفل‌های دست‌ساز و اسناد تاریخی نیز در این موزه نمایش داده می‌شوند.

آرامگاه خواجوی کرمانی در نزدیکی دروازه قرآن

در نزدیکی دروازه قرآن شیراز، می‌توانید به آرامگاه خواجوی کرمانی، شاعر بلندآواز ایرانی، مراجعه کنید. این آرامگاه در دامنه کوه صبوی شیراز و در یک بوستان سرسبز قرار گرفته است که به نام این شاعر خوشصدا نیز شناخته می‌شود.

در آرامگاه خواجوی کرمانی، می‌توانید یک سنگ قبر با دو ستون کوتاه در بالا و پایین آن را مشاهده کنید. علاوه بر این، یک تندیس سنگی از این شاعر نیز در بوستان قرار گرفته است که آن را زیباتر می‌کند. غارهایی نیز در نزدیکی آرامگاه قرار گرفته‌اند که جاذبه‌های دیگری برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است.

خواجوی کرمانی در یکی از این غارها به مدت طولانی عبادت می‌کرد و زمان خود را در اینجا سپری می‌کرد. در دیواره‌های کناری این غارها، تصاویر برجسته‌ای از نبرد رستم با شیر و نیز نبرد فتحعلی شاه و پسرانش مشاهده می‌شود.

بوستان خواجوی کرمانی یکی از جاذبه‌های تفریحی و تاریخی شیراز است و موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد تا از ارتفاعات آن می‌توان به چشم انداز شهر نظری داشت. در این بوستان، کافی‌شاپ و فروشگاه‌های صنایع‌دستی نیز وجود دارد.

تجربه فضایی عرفانی در مسجد نصیرالملک

شیشه‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و لعاب‌دار، مسجد نصیرالملک را به یکی از مساجد منحصر به فرد و زیبای ایران تبدیل کرده است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این مسجد زیبا به سمت آن جابجا می‌شوند. رنگ صورتی در هنر ظریف کاشی‌کاری این مسجد وجود دارد و به همین دلیل نصیرالملک به عنوان “مسجد صورتی” شناخته می‌شود.

مسجد نصیرالملک در منطقه قدیمی گود عربان قرار دارد و با وجود فضای هشتی و دالان، شما را به حیاط مسجد هدایت می‌کند. بخش بسیار خاص این مسجد، بنای شب‌ستان آن است که با استفاده از شیشه‌های رنگی و کاشی‌هایی با رنگ‌های زیبا و مقرنس‌کاری دقیق، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

یکی از ویژگی‌های برجسته مسجد نصیرالملک، عدم وجود گنبد در آن است. طاق‌نماهای شمالی و جنوبی همچنین قسمت‌های دیگری از این مسجد را تشکیل می‌دهند. در طاق‌نمای جنوبی، گلدسته قرار دارد و در طاق‌نمای شمالی (طاق‌نمای مروارید)، هنر کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری فراوانی مشاهده می‌شود.

مسجد صورتی در بین جاذبه‌های گردشگری شیراز یکی از بهترین مکان‌هایی برای عکاسی است و بازدید از آن می‌تواند فرصتی خوب برای اجرای هنر عکاسی باشد.

تجربه فضایی عرفانی در مسجد نصیرالملک

حافظیه، آرامگاه لسان‌الغیب یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز

حافظ، یکی از شاعران بزرگ ایرانی، اهل شیراز بوده و این شهر به یاد و نشان او شهرت یافته است. آرامگاه حافظ یا حافظیه، به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی شیراز، برای کامل کردن سفر به این شهر، قابل بازدید است.

مقبره حافظ در طول زمان به مرمت و تغییرات متعددی در آمده است، اما بنا‌ی فعلی آن در دوران پهلوی بر پایه طرح آندره گدار، یکی از معماران و باستانشناسان فرانسوی ساخته شده است.

افتتاح حافظیه با حمایت وزارت آموزش و پرورش و با تلاش علی اصغر حکمت، یکی از شخصیت‌های سیاسی و ادبی آن زمان امکان‌پذیر شد و این آرامگاه همچنان به‌عنوان یک طرح یادبودی از شاعر بزرگ ایرانی در شیراز باقی مانده است.

حافظیه شامل بخش شمالی و جنوبی است و تالار میانی، که به‌عنوان یک ایوان بزرگ با بیست ستون سنگی زیبا و ردیف پله‌های طولانی در دو طرف وجود دارد، این مرز را مشخص می‌کند. گنبدی با هشت ستون نیز در بخش شمالی مجموعه قرار دارد.

زیبایی هنر کاشی‌کاری، استفاده از اشعار حافظ در تزئینات داخلی آرامگاه و ستون‌های بزرگ و قوی سنگی، مشخصه‌های منحصربه‌فرد این آرامگاه است. کاشی‌کاری در طرح سقف گنبد می‌تواند به شما لحظاتی شگفت‌انگیز را ارائه دهد.

در بخش جنوبی حافظیه با رایحه بوی بهارنارنج، سبزی درختان و زیبایی گل‌ها، بازدیدکنندگان را پذیرایی می‌کند.

از زمان ورود به این مجموعه، شما حس شاعرانه حافظ را در خود احساس خواهید کرد. در هوای آرام و زیبای شیراز و در میان طراوت این آرامگاه، شما مهمان حافظ خواهید بود و یک فال نیک از او به‌عنوان یادگاری خواهید داشت.

سعدیه یکی از اماکن گردشگری شیراز

شیراز، شهری است که به جهان شعر و ادب مشهور است، و خانه ابدی، آرامگاهی است که یکی از شاعران مشهور ایران، در این شهر واقع شده است. سفر به مکان مقدس سعدیه، جایی که استاد سخن به خاک سپرده شده است، به تماشای عمق و زیبایی شیراز می‌انجامد.

طراحی زیبایی که توسط “محسن فروغی” بر اساس معماری ایرانی خاص انجام شده است، دیدگان هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. موقعیت مکانی این آرامگاه کنار باغی زیبا و دلنشین قرار دارد.

ساختمان آرامگاه دو ایوان متقاطع دارد و پله‌ها در امتداد بنا قرار دارند. گنبد آبی این مکان یکی از بهترین نمونه‌های معماری ایرانی است و استفاده از مرمر در داخل آن زیبایی بنا را دوچندان کرده است. آرامگاه سعدیه هشت ستون دارد و با کاشی‌کاری هنری زینت‌بخش شده است.

این آرامگاه در یک باغ سبز و دلباز قرار دارد و طراحی آن، با ردیف درختان، باغچه‌های پر از گل و حوضچه‌های آبی، سبک طراحی باغ ایرانی را به یاد می‌آورد. علاوه بر این، ورودی سعدیه که توسط معمار فرانسوی “آندره گدار” طراحی شده است، به عنوان خوش‌آمدگاهی زیبا به مقبره معروف است.

دروازه قرآن یکی از نقاط گردشگری شیراز

در ورود به شیراز، مسیرتان با دروازه‌قرآن شروع می‌شود. این سازه تاریخی در شمال شرقی شهر واقع شده و به مسافران خوش‌آمد می‌گوید. دروازه تاریخی قرآن، یکی از شش دروازه باقی‌مانده در شیراز است که در زمان عضدالدوله دیلمی، امیری از سلسله آل‌بویه، ساخته شد.

دروازه قرآن شامل سردری است که به دستور او، قرآن با زحمت و مراقبت وی در آن قرار گرفت تا در طول عبور از زیر آیات نورانی، مسافران و اهالی شهر با حفظ سلامت به مقصد خود برسند.

در زمان کریم‌خان زند، بنا دوباره ساخته شد و دو جلد قرآن به اتاقک بالای سازه منتقل شد. آیات این قرآن‌ها با توجه به هنر خوش‌نویسی شاهزاده‌ای به نام سلطان ابراهیم‌بن‌شاهرخ تیموری نوشته شده‌اند.

این قرآن‌های ارزشمند امروزه در گنجینه آثار تاریخی موزه پارس قرار دارند. در نزدیکی دروازه‌قرآن، حافظیه و باغ جهان‌نما نیز در جاهای دیدنی شیراز قرار دارند. همچنین، مقبره خواجوی کرمانی در کمتر از چند متری این دروازه قرار دارد.

شاهچراغ یکی از نقاط گردشگری شیراز

شاهچراغ شیراز به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهور در شهر شیراز، به عنوان یک جاذبه مذهبی مهم در ایران شناخته می‌شود. گردشگران شیراز معمولاً قبل از ترک شهر، سرای ملکوتی شاهچراغ را بررسی می‌کنند و چند ساعت خود را در این بارگاه آرام می‌گذارنند.

شاهچراغ در واقع مزار برادران امام هشتم شیعیان، رضا (ع) است، که این هم به خودی خود دلیلی بر اهمیت بالای این جاذبه میان مردم شیراز و بازدیدکنندگان است.

آرامگاه اصلی شاهچراغ مکان دفن “احمدبن‌موسی”، پسر بزرگ امام هفتم، است و در ضلع شمال شرقی آن، برادر کوچک‌تر امام قرار دارد. در شاهچراغ، طراحی معماری ایرانی و اسلامی را مشاهده خواهید کرد و از زیبایی کارهای کاشی و برجستگی‌های آینه در این ساختمان لذت می‌برید.

گنبد شاهچراغ با زیبایی خود شما را مسحور خواهد کرد و با نگاهی به تنوع رنگ‌های آبی، فیروزه‌ای، لاجوردی، مشکی، سفید، زرد و طلایی کاشی‌ها در آن، شگفت‌زده خواهید شد. دو سرو بلند این آرامگاه، به زیبایی گنبد افزوده‌اند.

بعد از ورود به داخل مقبره، شما با زیبایی هنر آینه‌کاری و نور زیبایی که در این فضا وجود دارد آشنا خواهید شد. استفاده از شیشه‌های رنگی به این جاذبه تنوع بیشتری داده است و تزئینات کاشی‌کاری نیز به فضای داخلی رنگ و لعاب زیبا اضافه کرده است.

در اطراف کاشی‌ها و آینه‌ها، شما می‌توانید جملاتی به زبان عربی و فارسی ببینید که زیبایی مجموعه را بیشتر کرده است. در ضریح مقدس شاهچراغ ساختاری از نقره زیر گنبد قرار گرفته است و در میان نور و بازتاب آینه‌های روی سقف و دیوارها، مانند یک الماس درخشان می‌نماید.

مسجد وکیل

سجد وکیل یا همان مسجد سلطانی، یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است و از زمان زندیه تاکنون بنای آن موجود است. در نزدیکی مسجد وکیل دو ساختمان تاریخی دیگر وجود دارد که هم‌نام با آن است. بازار وکیل در شرق مسجد و همچنین حمام تاریخی وکیل در شمال این مسجد قرار دارد.

کاشی‌کاری‌ها، قوس سقف و ستون‌های سنگی، و مارپیچ شبستان، این مسجد را به یک بنا با ارزش تبدیل کرده است. این مسجد بزرگ شامل اجزای مختلفی مانند دالان، حیاط، دو ایوان شمالی و جنوبی، دو شبستان جنوبی و شرقی، محراب از سنگ مرمر، طاق نماها و درب ورودی‌ها است.

بازدید از حمام وکیل را فراموش نکنید!

در میان بناهای دوران زندیه که به دستور کریم‌خان بناشده، حمام وکیل شاهکار هنر معماری سنتی ایران است و در بین جاهای دیدنی شیراز بسیار معروف و محبوب است. حمام وکیل با اعتباری بالا، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری سنتی ایران شناخته می‌شود که توسط وکیل‌الرعایا ساخته شده است.

این حمام به لحاظ هنر آهک‌بری و نقاشی‌های زیبا آشناست و به تنهایی نشان‌دهنده مهارت معماری و تزیینات منحصر به فرد آن است. علاوه بر این، ساختار این حمام به طور هوشمندانه طراحی شده است تا جلوی خروج گرما و ورود هوای سرد به داخل حمام را باز دارد.

طراحان سنتی ایرانی برای حفظ گرمای داخل حمام راهکارهای جالبی به کار برده‌اند، به عنوان مثال ورودی اصلی حمام را کوچک و خمیده ساخته‌اند تا افراد برای ورود به داخل حمام باید از این محوطه عبور کنند و با استفاده از سطح شیب‌داری به فضای پنهان داخلی حمام دسترسی پیدا کنند.

این قسمت از سطح با کف زمین هم‌ارتفاع نیست و بعد از عبور از آن با استفاده از دالان‌هایی به بخش رختکن منتقل می‌شوند. ورودی زاویه‌دار این تنظیمات نیز برای حفظ گرمای داخل حمام طراحی شده است.

سطح هشت‌ضلعی رختکن یا همان سربینه، با استفاده از هشت ستون، حوض، طاق‌های زیبا و سکوها، به شکلی زیبا تزیین شده است.

گرم‌خانه نیز یکی از اجزای اصلی حمام وکیل بوده و برای استحمام طراحی شده است. قسمت‌های شاهنشین و خزینه نیز در اطراف گرم‌خانه قرار گرفته‌اند. قسمت شاهنشین، با طراحی زیبا و دل‌بستنی، یکی از جاذبه‌های دیدنی در شیراز است. در بازدید از حمام وکیل و غواصی در این موزه زیبا، لذت خواهید برد.

بازار وکیل مکانی مناسب برای خرید سوغاتی

یکی از مراکز تجاری مهم شهر شیراز، بازار وکیل است که در مرکز شهر و در همسایگی با مسجد و حمام قرار دارد. این بازار به دستور کریم‌خان ساخته شده و تا به امروز یکی از مراکز مهم تجارت در بافت سنتی شیراز به شمار می‌رود. بازار وکیل یکی از مقاصد دیدنی برای طرفداران بازارگردی در سفر به شیراز است.

در بافت سنتی بازار شیراز قدم بگذارید و این بازار تاریخی را کاوش کنید و از زیبایی معماری آن لذت ببرید. بسیاری اعتقاد دارند که ایده ساخت بازار وکیل توسط کریم‌خان از معماری بازار قیصریه در شهر لار الهام گرفته شده است که توسط شاه عباس بنا شده بود.

در منطقه چهارسوق بازار، شما می‌توانید محصولات خوشمزه و منحصر به فرد استان فارس مانند مسقطی شیرازی، حلوای لاری، نان برنجی فسا و غیره را خریداری کنید. گلیم، گبه و فرش‌های دستبافت از صنایع دستی محبوب عشایر هستند که طرح و رنگ‌های آن‌ها شما را جذب می‌کند.

در بازارچه شمشیرگرها می‌توانید پارچه‌های رنگارنگ با طرح‌های سنتی و عشایری دیده و خرید کنید. خاتم‌کاری، منبت‌کاری، قلم‌زنی، ظروف مسی و نقره، لباس‌های محلی، عرقیجات گیاهی و غیره از دیگر محصولات متنوعی هستند که در این بازار سنتی یافت می‌شوند.

سخن پایانی

با بازدید از گردشگری شیراز، شما در یک ماجراجویی تاریخی و رمزآلود در ایران قرون وسطی قرار دارید. این دوره زمانی به اندازه‌ای شناخته شده است که جاهای مختلف، مانند هتل زندیه شیراز، از اسم آن استفاده کرده‌اند. این سفر زیبا شما را به زمان گذشته ایران می‌برد و شما با اطلاعات جالبی روبرو خواهید شد. لازم به ذکر است که در سفر به شیراز می‌توانید در هتل چمران شیراز اقامت داشته باشید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :امیر ربانی

      مسجد نصیر الملک یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیرازه واقعا حس و حال متفاوتی داره، شدیدا پیشنهاد میشه

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        دقیقا امیر عزیز، ممنون از اینکه نظر ارزشمندتون رو با ما به اشتراک گذاشتید