بلعیده شدن بودجه سایت های خبری توسط صدا وسیما / سهم رسانه های دولتی چند میلیارد است؟ - افق اقتصادی

بلعیده شدن بودجه سایت های خبری توسط صدا وسیما / سهم رسانه های دولتی چند میلیارد است؟ - افق اقتصادی
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 240609 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳ |
19 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

با توجه به گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، مبلغ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور به دستگاه‌های رسانه‌ای اختصاص یافته است که نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد افزایش داشته است. این مقدار بودجه به منظور تأمین نیازهای دستگاه‌های رسانه‌ای به منظور اجرای وظایف و فعالیت‌های آنها در سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

بلعیده شدن بودجه سایت های خبری توسط صدا وسیما / سهم رسانه های دولتی چند میلیارد است؟

لایحه بودجه سال ١۴٠٣ کل کشور، که به عنوان نخستین قانون بودجه، براساس برنامه هفتم پیشرفت کشور تنظیم شده است، حدود ٢۵ هزار میلیارد تومان (٢۴.٩۴٢ میلیارد تومان) را از بودجه عمومی کشور برای دستگاه‌های رسانه‌ای در نظر گرفته است که نسبت به سال گذشته که این عدد ١۵.۶٩۴ میلیارد تومان بوده، ۵٩ درصد افزایش داشته است.

از کل این اعتبارات حوزه رسانه ٩٨ درصد به سازمان صداوسیما و ٢ درصد از آن به خبرگزاری‌ها و شورای نظارت بر صداوسیما اختصاص یافته است. از این ٢ درصد حدود ١.۵ درصد به خبرگزاری جمهوری اسلامی، حدود ٠.٣ درصد به ایسنا و حدود ٠.٢ درصد هم درمجموع به شورای نظارت بر صداوسیما، خبرگزاری خانه ملت و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اختصاص داده شده است.

 

جزییات اعتبارات صداوسیما و خبرگزاری‌های دولتی کشور

همچنین در کنار ۲۴ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان که از منابع عمومی کشور به این سازمان اختصاص داده شده، ۶هزار و ۶۰۰میلیارد تومان نیز، درآمد اختصاصی این سازمان برآورد شده است. با این تفاسیر مجموع اعتبارات سازمان صدا و سیما در سال ١۴٠٣، حدود ۳۱ هزار و ۶۱ میلیارد تومان برآورد شده است؛ که این مجموع اعتبارات پیشبینی شده در لایحه ١۴٠٣ سازمان نسبت به قانون بودجه ١۴٠٢ ، حدود ۴٣ درصد رشد داشته و رشد اعتبارات عمومی پیشبینی شده برای این سازمان، بدون احتساب درآمد اختصاصی، نسبت به قانون بودجه ١۴٠٢ حدود ۵٩ درصد است.

مجموع اعتبارات شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در لایحه بودجه ١۴٠٣، ۲۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده اس ت که نسبت به قانون بودجه ١۴٠٢ که ١۶.۵ میلیارد تومان بود، ٣۴ درصد افزایش داشته است. بودجه شورای نظارت در بخش اعتبارات هزینه‌ای ( ٢٠ میلیارد ) ٣٨ درصد افزایش یافته و در بخش اعتبارات عمرانی ( ٢ میلیارد تومان) نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاستگذار خبرگزاری «ایرنا»

مجموع اعتبارات خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در لایحه بودجه ۱۴۰۳، ٣٨ درصد نسبت به اعتبارات این دستگاه در قانون بودجه سال ١۴٠٢ رشد داشته است. اعتبارات این دستگاه در بخش اعتبارات هزینه‌ای نسبت به قانون بودجه سال قبل ٣٨ درصد رشد داشته و در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هیچ رشدی نداشته است.

براساس اساسنامه خبرگزاری ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه سیاستگذار این خبرگزاری محسوب می‌شود، بنابراین اعتبارات این دستگاه از نظر قانونی پس از موافقت دستگاه سیاستگذار قابل تخصیص خواهد بود. همچنین گفتنی است مبلغ ۵٠ میلیارد تومان در قانون بودجه سال ١۴٠٣ به عنوان درآمد اختصاصی خبرگزاری ایرنا درنظر گرفته شده بود که این عدد در جداول لایحه بودجه سال ١۴٠٣ به ٨٣ میلیارد تومان رسیده و مجموع اعتبارات این خبرگزاری در لایحه بودجه ١۴٠٣ با احتساب درآمد اختصاصی، ۴۵٧ میلیارد تومان است.

«ایسنا» و «ایکنا» ذیل سازمان جهاد دانشگاهی

خبرگزاری‌های دانشجویان ایران (ایسنا) و بین‌المللی قرآن (ایکنا) طبق بودجه‌های سنواتی گذشته ذیل سازمان جهاد دانشگاهی تعریف می‌شوند. خبرگزاری ایسنا در قانون بودجه ١۴٠٢ اعتبارات مشخص داشته ولی خبرگزاری ایکنا در این قانون دارای ردیف اعتباری مشخص نبوده و از محل اعتبارات سازمان جهاد دانشگاهی تامین اعتبار می‌شد.

اعتبارات خبرگزاری ایسنا با عنوان کمک به این خبرگزاری در لایحه ١۴٠٣ با ١۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، حدود ٨٢ میلیارد تومان پیشبینی شده است. اعتبار در نظر گرفته شده برای خبرگزاری ایکنا در لایحه بودجه سال ١۴٠٣ مبلغ ٢٠ میلیارد تومان است و با توجه به اینکه در قانون بودجه ١۴٠٢ اعتبارات این خبرگزاری به تفکیک درج نشده، امکان مقایسه بودجه آن و محاسبه میزان رشد نسبت به سال گذشته وجود ندارد.

بودجه خبرگزاری خانه ملت که رسانه مجلس شورای اسلامی است، در لایحه بودجه ١۴٠٣ اعتبار هزینه‌ای پیش‌بینی شده برای آن در حدود ١٩ میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه ١۴٠٢ معادل ۴٢ درصد افزایش داشته و همچون سال‌های گذشته اعتبار عمرانی برای آن پیش‌بینی نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید