وزیر صمت برگزاری نمایشگاه های خودرو را ساماندهی کند| نمایشگاه خودرو محلی برای فروش نیست - افق اقتصادی

وزیر صمت برگزاری نمایشگاه های خودرو را ساماندهی کند| نمایشگاه خودرو محلی برای فروش نیست - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 298483 |
تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲ |
2 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

فرزانه کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت: باتوجه به عدم تنوع محصولات مونتاژی و تولیدی، برگزاری این حجم از نمایشگاه خودرو در کشور نیاز نیست و وزیر صمت باید بازنگری در این خصوص داشته باشد.

وزیر صمت برگزاری نمایشگاه های خودرو را ساماندهی کند| نمایشگاه خودرو محلی برای فروش نیست

امید محمدی؛ بازار: بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد امروز به کار خود پایان خواهد داد، تنها تفاوت این رویداد خودرویی در کشور نیست به سایر نمایشگاه ها معرفی چند محصول وارداتی است. تعدد برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور سبب شده گاهی محصولات تکراری از شهری به شهر دیگر رفته و فرصت ایجاد تنوع و توسعه سبد محصول از شرکت ها سلب شود. در این میان رقابت برای برگزاری و اصرار به حضور شرکت ها، بیانگر آن است که عده ای از برگزاری این چنین نمایشگاه های کسب سود می کنند، از همین رو جهت بررسی شرایط برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور با مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

کشورهای پیشرفته که دارای صنعت خودرو و نمایشگاه های قدمت دار حمل و نقل هستند؛ به این نتیجه رسیدند که مشتریان با وضعیت فعلی اجرا به دنبال انتخاب خودرو نیستند، بنابراین در کشور نیز باید این دیدگاه را سر مشق برگزاری نمایشگاه خودرو قرار دهند

* امروز نمایشگاه خودرو مشهد به کار خود پایان می دهد، آیا استانداردهای برگزاری رویدادهای خودرویی در کشور با دنیا تطابق دارد؟
اگر براساس استانداردهای جهانی قصد بررسی وضعیت خودرو در کشور را داشته باشیم، هیچ نقطه اشتراکی میان صنعت، واردات، بازار و نمایشگاه خودرو در کشور با دنیا وجود ندارد. طی یک دهه اخیر دیدگاه دنیا نسبت به برگزاری انواع نمایشگاه خودرو تغییر کرد. این تغییر نیز از نمایشگاه خودرو پاریس آغاز شد، پس از پاریس نمایشگاه خودرو فرانکفورت نیز دستخوش تغییر قرار گرفت. نمایشگاه های مذکور، رویدادهای بودند که هر ۲ سال برگزار می شدند. در حال حاضر پاریس به صورت هر چند فصل یکبار برگزار و نمایشگاه فرانکفورت که پایه اقتصادی اروپا شناخته و مرکز برگزاری IAA بود، جای خود را به نمایشگاه خودرو مونیخ داد. در این میان رویدادهای مهم خودرویی در شهر های مانند توکیو و لندن نیر سال هاست برگزار نمی شود. ‌ صنعت خودرو و برگزارکنندگان نمایشگاه خودرو به این نتیجه رسیدند که شیوه فعلی برگزاری نمایشگاه های خودرو پاسخگو نیاز بازار و مشتریان نیست. این رویدادهای خودرویی برای شرکت های برگزارکننده و خودروسازان هزینه بر شده است. پیشتر به جایگزینی نمایشگاه خودرو مونیخ اشاره کردم، این نمایشگاه هیچگاه در مقیاس و کیفیت رویدادهای فرانکفورت برگزار نشده است. چرا که فرانکفورت خط مشی صنعت و بازار خودرو را با معرفی محصولاتی که راهی بازارهای جهانی می شد، تعیین می کرد. در این میان اگر به ژنو نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این مسئولین این نمایشگاه طی قراردادی با قطر، محل برگزاری را به این کشور منتقل و سال گذشته برای نخستین بار این نمایشگاه در کشور نامبرده برگزار شد. کشورهای پیشرفته که دارای صنعت خودرو و نمایشگاه های قدمت دار حمل و نقل هستند؛ به این نتیجه رسیدند که مشتریان با وضعیت فعلی اجرا به دنبال انتخاب خودرو نیستند، بنابراین در کشور نیز باید این دیدگاه را سر مشق برگزاری نمایشگاه خودرو قرار دهند.

در دنیا رویدادهای خودرویی محلی برای نمایش و معرفی محصول است، اما در کشور نمایشگاه های خودرو، نوشت افزار، پوشاک و غیره محلی برای فروش کالا هستند

* چه تفاوت های میان برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور با دنیا وجود دارد؟
در دنیا رویدادهای خودرویی محلی برای نمایش و معرفی محصول است، اما در کشور نمایشگاه های خودرو، نوشت افزار، پوشاک و غیره محلی برای فروش کالا هستند. شرکت های خودرویی نیز جهت فروش محصول عمدتا در نمایشگاه ها حضور می یابند و قیاس رویدادهای داخلی و خارجی بایک دیگر قیاس مع الفارق است. در اینجا باید اشاره کنم که نمایشگاه های خودرو در دنیا به صورت مجازی برگزار و بازدیدکننده حضور فیزیکی نخواهد داشت. یکی از کشورهای آسیا جنوب شرقی در زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا، نمایشگاه خودرو را به شکل مجازی برگزار کرده بود.

* باتوجه به وضعیت تولید و واردات خودرو در کشور، تعدد این حجم از برگزاری نمایشگاه منطقی است؟
در کشور برگزاری این حجم از نمایشگاه خودرو غیر منطقی بوده و مورد نیاز نیست، در گذشته در کشور فقط یک نمایشگاه خودرو وجود داشت؛ آن نیز رویداد بین المللی تهران بود. ‌ نمایشگاه خودرو تهران یک رویداد تمام عیار و با کیفیت بود، متاسفانه در حال حاضر نمایشگاه های خودرو تبدیل به تفرجگاه شدند. باتوجه به اینکه در کشور تنوع چندانی در مونتاژ و تولید خودرو وجود ندارد، نیازی به برگزاری چندین رویداد نیست. اگر نمایشگاه خودرو مشهد در بیست و چهارمین دوره خود کمی رونق یافت، به صورت اتفاقی و ناشی از واردات قطره چکانی چند خودرو بود. اکثر شرکت های وارد کننده خودرو در این رویداد حضور داشتند. منتظر تصمیمات وزارت صمت دولت چهاردهم برای برگزاری نمایشگاه دستوری تحول صنعت خودرو هستیم. این نمایشگاه عجیب طی سه سال اخیر ایجاد و سال گذشته خودروسازان نسبت به حضور در این رویداد معترض شدند. ‌سید محمد اتابک وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی نمایشگاه های خودرو باید به این مساله رسیدگی کنند، چرا که حضور شرکت های خودروساز با توجه به زیان انباشت آن ها منجربه تحمیل هزینه می شود. مدیر یکی از خودروسازان بخش خصوصی سال گذشته بیان می کرد که جهت حضور در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۳ میلیارد تومان هزینه کرده است. باتوجه به اینکه نگاه به فروش خودرو در دولت چهاردهم تغییر کرد و سیاست فروش تجمیعی اشتباه ایران خودرو بیانگر تایید این مساله بود، بنابراین دیدگاه به برگزاری نمایشگاه های خودرو نیز باید تغییر کند. اگر مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز را کلانشهر قرار دهیم، از نظر حجم مصرف کننده و متقاضی با تهران و برگزاری نمایشگاه در پایتخت قابل قیاس نیست. بنابراین نیاز است وزارت صمت سیاست های برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور را مورد بازنگری قرار دهد.
* چرا به‌ نمایشگاه های خودرو در کشور بین المللی گفته می شود؟
متاسفانه واژه بین المللی برای نمایشگاه های خودرو در کشور طنز تلخ است، البته این دوره از نمایشگاه های خودرویی مشهد به لطف واردات خودرو مستثنی از این مساله است. چرا که در گذشته این حجم از خودروهای وارداتی در رویدادها حضور نداشتند، نمایشگاه های خودرو گذشته را می توان دستاورد چین معرفی کرد. ‌

وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برای بهبود و اصلاح برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور باید تصمیم عاجل بگیرند تا حداقل نمایشگاه های خودرویی کشور سر و سامان یابد

* به عنوان سوال پایانی، باتوجه به رقابت دو برگزار کننده برای رویدادهای خودرویی در کشور، آیا نمایشگاه خودرو محل کسب سود عده ای خاص شده است؟
همانطور که بیشتر اشاره کردم نمایشگاه خودرو در کشور محلی برای فروش شده، تعدد برگزاری این رویدادها نیز کیفیت را کاهش داده است. از همین رو مجدد تکرار و تاکید می کنم که وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برای بهبود و اصلاح برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور باید تصمیم عاجل بگیرند تا حداقل نمایشگاه های خودرویی کشور سر و سامان یابد. در اینجا باید متولیان این رویدادها سوال کرد که برگزاری این تعداد نمایشگاه خودرو در شهر های مختلف چه دستاوردی داشته است؟

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید