به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره در نشست شناخت مکتب «شهید حاج قاسم سلیمانی» اظهار کرد: برای شناخت مکتب باید شاخصها، مولفهها و اصول و مبانی را به صورت علمی و تحقیقات علمی استخراج و احصا کنیم.
وی در ادامه به مقاله چاپ شده خویش در نشریه پاسدار فرهنگی اشاره کرد و گفت: این مقاله تحلیل معناشناختی ارتباطات غیرکلامی در سیره فرمانده شهید سلیمانی بود؛ در واقع در این مقاله ما ۱۲۱ عکس از ایشان را بررسی، سپس ۱۶ عکس را به صورت هدفمند انتخابات و با توجه به مبحث ارتباطات غیرکلامی تحلیل کردیم.
وی در خصوص نتیجه این تحلیل و بررسیها افزود: نتیجه این شد که ارتباطات غیرکلامی سردار شهید قاسم سلیمانی با الگویی مطلوب در ارتباط غیرکلامی که میتواند سرمشقی برای فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت باشد، احصا شد.
رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره اضافه کرد: در تحلیل نشان معناشناختی عکسهای برجا مانده از شهید از میان ۸ حوزه ارتباطات غیرکلامی در الگوی تحقیق، ۶ حوزه شامل حرکتشناسی، حریم شخصی، پیامهای بساوایی، پوشش، رنگ و نشانهها و نمادها در عکسهای نمونه مشاهده و تحلیل شدند و تنها دو حوزه فرازمانی و زمان به دلیل محدودیت تصاویر و عدم ثبت در عکسها مشاهده نشد که برای این حوزهها نیز به سخنرانیهای ایشان رجوع و از ارتباطات کلامی ایشان نیز سخن گفتیم.
مسعودی همچنین به مقاله دیگری در تحلیل مضمون وصیتنامه شهید سلیمانی که در فصلنامه رهپویه ادبیات پایداری دانشگاه سوره در حال چاپ است اشاره و بیان کرد: برای رسیدن به شاخصها و مولفههایی از مکتب شهید سلیمانی مضامین سازمان دهندهای را احصا کردیم که به عنوان مثال در حوزه هستیشناسی تاکید ایشان در وصیتنامه بر روی توحید، معاد، نبوت، عدل الهی و امامت است.
وی ادامه داد: بعد از هستیشناسی به حوزه معرفتشناسی پرداخته، مضامین مهمی را کشف کرده و در شبکه مضامین قرار دادیم که از جمله این مضامین میتوان به شناخت عرفانی، عرفان، شناخت عقلی، طلب شهادت، تکریم شهدا و شهادتطلبی اشاره کرد.
رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره با اشاره به اینکه سپس در حوزه جامعشناسی و مردمشناسی ورود کرده و عنوان آن را حفظ ارزشها قرار دادیم، افزود: مضامین این حوزه که در ابتدای آن بر روی موضوع ولایت فقیه تاکید دارند، دوری از تجملات، وحدت اسلامی، نکوداشت دفاع مقدس، برخورد با مسئولین ناکارآمد، تاکید روی مسئولین پاکدست، توجه به حفظ نظام جمهوری اسلامی، ارزشگرایی، پرهیز از فساد، شجاعت فرماندهان، دفاع از نیروهای مسلح (که جالب است برای ایشان نیروهای ارتش و بسیج و غیره تفاوتی نداشت و به نیکی از همه یاد کردهاند)، تکریم سپاه، خدمت به مردم، قدرت اداره بحران، دشمن شناسی، دفاع از مظلوم و نکته آخر خدمتگزاری است.
مسعودی عنوان کرد: چون بنده از الگویی که راجعبه فرماندهان است استفاده کردم و به دنبال آن الگو بودم، به سراغ جاذبههای ادبی وصیتنامه ایشان نیز رفتم و با توجه به صنایع ادبی و شیوه نگارشی ایشان مسائلی را احصا کردم.
وی ادامه داد: نثر شهید سلیمانی در وصیتنامه خود نثری صمیمی است، ایشان خیلی صریح و احساسی صحبت میکنند و صنایع ادبی اعم از تشبیه، استعاره، کوتاهنویسی، فشردهنویسی، استفاده مطلوب از تتابع اضافات، کاربرد خوب حرف ندا و ندای استفاهمی را به خوبی به کار میبرند.
رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره گفت: به عنوان مثال ایشان در حوزه هستیشناسی میگویند شهادت میدهم قیامت حق است، بهشت و جهنم حق است، سوال و جواب حق است، معاد، عدل، امامت و نبوت حق است و در حوزه معرفتشناسی میفرمایند «لذا چه شما که به عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما که به عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید».
وی در خصوص توجه شهید حاج قاسم سلیمانی به حفظ ارزشها این عبارت حاج قاسم در وصیتنامه را بیان کرد که «اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و آنچه مبنای آن بوده از اخلاف و ارزشها تا مسؤولیتها چه مسؤولیتها در قبال ملت چه در قبال اسلام» و افزود: اولین ارزش مورد توجه ایشان توجه عملی به ولایت فقیه بود یعنی نصیحت ولی را با جان و دل بشنویم و به توصیهها و تذکرات ایشان به عنوان طبیب حقیقی و شرعی و علمی عمل کنیم.
پایان پیام/