نیشابور، عصاره تمدن ایرانی و اسلامی - افق اقتصادی

نیشابور، عصاره تمدن ایرانی و اسلامی - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 20450 |
تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳ |
296 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: نیشابور نشانه و عصاره تمدن ایرانی و اسلامی است.

نیشابور، عصاره تمدن ایرانی و اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، عبدالحسین کلانتری امروز در دومین همایش ملی سلسله‌الذهب که در سالن همایش‌های دانشگاه نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: در تاریخ کهن، نیشابور را نشانه و عصاره تمدن ایرانی و اسلامی می‌دانند و این برگ زرینی و درخشانی بر تارک این سرزمین است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: وجب به وجب این سرزمین سرشار از خاطره‌های تمدنی است. بزرگانی که در علوم مختلف اولین‌ها بودند. این تاریخی است به جا مانده از حضور حضرت رضا(ع) در این سرزمین و ما امروز میراث‌دار این فیض عظیم هستیم.

ورود امام رضا(ع) بزرگترین نقطه عطف تاریخ ایران 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بزرگترین و مهمترین نقطه عطف ایران، خراسان بزرگ و  نیشابور را رصد کنیم ورود حصرت رضا(ع) به این مرز و بوم بوده است.

کلانتری ابراز کرد: تاثیرات شگرف ورود حضرت رضا(ع) بزرگترین نقطه عطف تاریخی در ایران به طور عام و به طور خاص در خراسان و نیشابور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: حدیث سلسله الذهب مسیر سعادت را روش می کند یک حدیث کوتاه شفاف و مجمل که مستقیم و غیرمستقیم سبب شد جریان‌های فکری مختلف، تحت تاثیر حضور پربرکت امام رضا در این سرزمین رشد پیدا کنند.

لزوم شناساندن بزرگان کشور و تبیین آن برای نسل جوان

وی اضافه کرد: نیازهایی که امروز جهان با ایدئولوژی سکولارها جبران می‌کند را ما باید با شناساندن انبوهی از متکلمین، فلاسفه، حکما و علما که ریشه در همین مرز و بوم دارند جایگزین کنیم. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اشاره کرد: اگر امروز بزرگان کشورمان را به جوانان معرفی نکنیم نباید انتظار داشته باشیم که به مسیر غرب نروند این رسالتی است که بردوش ماست. بدیهی است اگر این خلاء را جبران نکنیم شخصیت‌های کاذب ذهن و جان جوانان ما را پر می‌کنند.

ضرورت توجه دانشگاه‌ها به اندوخته‌های سنتی در کشور

کلانتری با ذکر این نکته که سنت دانشگاهی ما باید نسبتی با گذشته باشد، تاکید کرد: همین امروز در جهان غرب متفکران برای اینکه نظریه‌های خودشان را به جامعه علمی معرفی کنند خواه ناخواه به اندوخته‌های سنتی خودشان توجه می‌کنند. بنابراین تلقی که در گسست از سنت، در تمدن جدید قرار گرفته است یک تلقی غلط و بی‌جهت اسطوره‌‌ای شده است یک تلقی اغراق آمیز است زیرا جدای از سنت نمی‌شود اندیشد.

کلانتری تشریح کرد: این سنت‌ها در پرتو آموزه‌های حضرت رضا(ع) در خراسان بزرگ و در نیشابور تجلی تمدنی، هنری، ادبی، فکری و باطنی دارد بزرگانی که در این مسیر بودند یک به یک قابل اتکا هستند. از این رو باید این بزرگان را معرفی کنیم.

نیشابور، پنهان در غبار غربت 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: نیشابور، کمتر از شهرهای بزرگی که قطب گردشگری دارند، نیست اما گرد و غبار غربت در این شهر نشسته و باید این را زدود و ظرفیت‌های شهر را معرفی کرد زیرا بر محور و مدار این شخصیت‌ها و بزرگان علم و ادب است که شهرها ساخته می‌شود. و نیشابور غنی از بزرگان و اسطوره‌هاست.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید