کارانه پزشکان مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود - افق اقتصادی

کارانه پزشکان مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 180358 |
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱ |
121 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

علائیان، معاون قضائی ­دیوان عدالت اداری گفت: بر اساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، کارانه پزشکان مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود.

کارانه پزشکان مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود

به گزارش بازار، عباس علائیان درباره رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری برای اختصاص مالیات به کارانه و عیدی پزشکان، افزود: سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای مقررکرده بود، در اجرای بند (و) تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۲ کارانه اعضای هیئت علمی بالینی و پزشکانی که به صورت تمام وقت خدمت می‌کنند، بر اساس ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقل، مشمول معادل ۱۰ درصد مالیات می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از پزشکان شکایت کردند و این بخشنامه درهیئت عمومی دیوانعدالت اداری مطرح شد، موافقان ابطال بخشنامه عقیده داشتند که در بند (و) تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۲ که سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیاتی را تعیین می‌کند، ‌ عبارتی دارد که می‌گوید سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر درآمد افراد به استثنای عیدی و کارانه و این استثنا را حکم بر این می‌کنند که قانونگذار نظرش بر این بوده که کارانه از پرداخت مالیات معاف است و نباید مالیات گرفته شود.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری گفت:‌ مخالفان ابطال بخشنامه بر این تاکید داشتند که نظر قانونگذار در بند (و) تبصره ۱۲ در جهت تعیین اینکه چه درآمدی مشمول مالیات می‌شود یا نمی‌شود نبوده، چون در ماده (۱) و مواد (۸۲) و (۸۳) قانون مالیات‌های مستقیم این موارد را ذکر کرده است، اما آنچه در قانون بودجه اتفاق افتاده در راستای مواد (۸۴) و (۸۵) بوده که خواسته سقف مالیاتی کارمندان را تعیین کند و دیگر اینکه نرخ مالیات را مشخص کند.

وی تاکید کرد:‌ بر اساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، کارانه اعضای هیئت بالینی و پزشکان تمام وقت مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود و این رای از تاریخ صدورلازم الاجرا و دارای اعتبار است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید