بهره‌وری اولویت کشور در پنج سال آینده است/ تعریف برنامه ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌ها - افق اقتصادی

بهره‌وری اولویت کشور در پنج سال آینده است/ تعریف برنامه ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌ها - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 250153 |
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵ |
83 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

بند یک برنامه هفتم توسعه بر افزایش رشد اقتصادی از محل بهره‌وری تاکید دارد که این مساله گویای اهمیت بهره‌وری در کشور است.

بهره‌وری اولویت کشور در پنج سال آینده است/ تعریف برنامه ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌ها

بهره‌وری اولویت کشور در پنج سال آینده است/ تعریف برنامه ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌ها

متوسط رشد اقتصادی برابر ۳.۵ درصد و رشد شاخص بهره‌وری برابر ۳.۴ درصد بوده که ۷۵ رشد اقتصادی از محل بهره‌وری است. منابع انسانی، فناوری، سرمایه و مدیریت چهار عامل اصلی تاثیرگذار بر موضوع بهره‌وری است تاکید کرد: نهضت ملی بهره‌وری را باید در سرتاسر کشور شکل دهیم و در همین راستا باید از دستگاه‌های اجرایی دعوت کرد که به گسترش چتر تنظیم‌گری بهره‌وری بپردازند. سیاست‌های مانع بهره‌وری باید حذف و تقویت سیاست‌های تسهیلگر در این زمینه شد.

میرسامان پیشوایی در همایش بهره وری و نمایشگاه ایران بهره ور با بیان اینکه مسیر خوبی در دولت مردمی در حوزه بهره‌وری طی شده است، گفت: نشانه این موضوع، شاخص‌های بهره‌وری ارتقا یافته و رشد اقتصادی ناشی از آن است. ۲ نوع نگاه تمدنی به بحث بهره‌وری وجود دارد که نوع نخست آن تکاثری است و نوع دوم نیز که نگاه اسلامی است، تمدن کوثری بوده که قناعت را محور خود قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخشی از میراث گرانبهای اسلام در زمان تغییر سنت به مدرنیته به فراموشی سپرده شد گفت: در همایش امروز تمرکز بر انرژی و آب است. توجه کنید که در سال گذشته ما روزی ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم، در حالی که صادرات گاز روسیه به اروپا روزانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب بود. در آب هم مصرف بالاست به طوری که مصرف آب برای محصولات نهایی کشاورزی برابر با ۹ میلیارد متر مکعب بوده که میزان آب شرب نیز برابر با همین مقدار بوده است.

از این رو باید در موضوعات مذکور تجدیدنظر کنیم، چنانچه در دهه ۹۰ رشد اقتصادی متوسط ۹ دهم درصد بوده در حالی که قرار بود به هشت درصد برسد. این دهه شاخص بهره‌وری منفی هشت درصد بوده در حالی که قرار بود به ۲.۸ درصد باشد که نتیجه آن را در وضعیت عمومی و معیشت مردم می‌توان دید. با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، امروز متوسط رشد اقتصادی ۳.۵ درصد و رشد شاخص بهره‌وری برابر ۳.۴ درصد است و ۷۵ رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است.

 

علی کرم‌پور حقیقی؛ معاون سازمان ملی بهره وری روز (سه‌شنبه) در جریان دومین روز از همایش ملی بهره‌وری در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی اظهارداشت: امروز بهره‌وری برای آحاد مردم، بخش خصوصی و دولت یک الزام است و باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با تسلیت شهادت آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور شهید پشتوانه‌ای برای سازمان ملی بهره‌وری بود و همواره در همه استان‌ها و دستگاه‌ها بر این مقوله تاکید داشت و مطالبه نخست خود می‌دانست.

کرم‌پور، به ابلاغ نظامنامه چرخه بهره‌وری در شهریور ماه سال گذشته توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این نظامنامه دستگاه‌ها و استان‌ها با نگاه مساله محوری، ریشه‌یابی مشکلات و ارائه راهکار‌های پیشران بر موضوعات اصلی خود متمرکز می‌شوند.

این مقام مسئول سازمان بهره‌وری خاطرنشان کرد: امروز حدود ۷۰ درصد دستگاه‌های کشور برنامه ارتقای بهره‌وری‌شان نهایی و ابلاغ شده، همچنین در ۱۱ استان برنامه ارتقای بهره‌وری با تعریف سه تا پنج مساله و ۱۲ اقدام پیشران تعریف شده است.

کرم‌پور گفت: به تازگی نامه‌ای به همه استان‌ها ابلاغ شده که یک تا سه پروژه پیشران بهره‌وری خود را تعریف کنند و به این ترتیب پس از این جریان شاهد بهبودی در شاخص‌های اقتصادی و بهره‌وری کشور خواهیم بود.

وی اظهار داشت: امروز موضوع بهره‌وری فقط از جنبه اقتصادی آن مطرح نیست، بلکه دیدگاه اجتماعی، زیست محیطی و … نیز به آن وجود دارد و باید بتوانیم این نگاه را در سطح جامعه و دستگاه‌ها غالب کنیم.

همایش ملی بهره‌وری ایران دیروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه) با حضور مسئولان در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی آغاز شد. در این همایش سخنرانان به بحث و بررسی مسائل مختلف از جمله رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره‌وری، ارتقای بهره‌وری مبتنی بر مشارکت مردم و تحقق شعار سال پرداختند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید