کاهش سهم مصرف مردم از کیک اقتصاد ایران - افق اقتصادی

کاهش سهم مصرف مردم از کیک اقتصاد ایران - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-09
کد خبر: 305353 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰ |
3 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، آمارهای منتشرشده از مرکز آمار حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی ایران در بهار سال گذشته ۲۲۰۲ هزار میلیارد تومان بوده که در بهار امسال به ۲۳۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد ۴.۸ درصدی کیک اقتصاد در این مدت است. این درحالی است که رشد اقتصادی برآورد شده […]

کاهش سهم مصرف مردم از کیک اقتصاد ایران

به گزارش اکوایران، آمارهای منتشرشده از مرکز آمار حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی ایران در بهار سال گذشته ۲۲۰۲ هزار میلیارد تومان بوده که در بهار امسال به ۲۳۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد ۴.۸ درصدی کیک اقتصاد در این مدت است. این درحالی است که رشد اقتصادی برآورد شده در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ نیز ۴.۸ درصد بوده است.

در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته ، سهم تمام اجزا هزینه‌ای از کیک اقتصاد به استثنای خالص صادرات و تغییرات موجودی انبار نزولی بوده است.

اجزا تشکیل دهنده تولید ناخالص داخلی از نگاه هزینه‌ای

از نگاه هزینه ای تولید ناخالص داخلی از بخش های هزینه مصرف نهایی خصوصی یا مردم، مخارج دولت، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و خالص صادرات به اضافه تغییرات موجودی انبار و اشتباهات آماری تشکیل شده است.

از میان بخش های تشکیل دهنده GDP بیشترین سهم مربوط به هزینه مصرف نهایی خصوصی است. به طوری که این بخش، سهم ۴۱.۹ درصدی از کیک اقتصاد ایران در بهار امسال را دارا است. در بهار امسال نیز بیشترین سهم اجزای هزینه از حجم اقتصاد ایران به هزینه های خصوصی تعلق داشته است. همچنین کمترین سهم از حجم اقتصاد در بهار سال جاری را خالص صادرات کالاها و خدمات ثبت کرده است.

کاهش سهم مصرف خصوصی، سرمایه گذاری و مخارج دولت از کیک اقتصاد

جدیدترین گزارش مرکز آمار از داده‌های رشد اقتصادی حاکی از آن است که در فصل ابتدایی سال جاری سهم مصرف خصوصی از حجم اقتصاد ۴۱.۹ درصد برآورد شده است. در مدت مشابه سال گذشته سهم این جز از کل اقتصاد معادل ۴۳ درصد بوده است.

همچنین سرمایه گذاری که براساس علم اقتصاد موتور رشد اقتصادی محسوب می‌شود نیز در بهار امسال با کاهش سهم از کیک اقتصاد مواجه شده است. به طوری که سهم این بخش از ۱۶.۵ درصد به ۱۶.۳ درصد کاهش یافته است.

سهم هزینه‌کرد دولت از کل اقتصاد نیز در حدفاصل بهار ۱۴۰۲ تا بهار ۱۴۰۳ روندی نزولی داشته است. سهم مخارج دولت از کیک اقتصاد در بهار سال گذشته ۱۱.۸ درصد بوده که به ۱۱.۶ درصد در بهار سال جاری رسیده است.

افزایش سهم خالص صادرات

ارقام مرکز آمار نشان می‌دهد که سهم خالص صادرات از کیک اقتصاد در بهار امسال معادل ۸ درصد بوده است. این درحالی است که سهم این جز در فصل مشابه سال گذشته معادل ۷.۶ درصد بوده است. به عبارتی در این مدت سهم خالص صادرات از کل اقتصاد به اندازه ۰.۴ واحد درصد افزایش یافته است.

تغییرات موجودی انبار در بهار امسال نشان از آن دارد که سهم این جز از کل اقتصاد بیشترین افزایش را تجربه کرده است. سهم این جز از کیک اقتصاد در بهار امسال با یک واحد درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به ۲۲.۱ درصد رسیده است. البته باید گفت مشخص نیست این افزایش به علت تغییرات مربوط به عرضه تقاضا بوده یا اشتباهات آماری منجر به این اتفاق شده است. چرا که اشتباهات آماری نیز جزئی از تغییرات موجودی انبار است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید