تامین ۳۳ میلیارد دلار ارز برای واردات؛ سهم ۱۷ میلیارد دلاری کالای تجاری - افق اقتصادی

تامین ۳۳ میلیارد دلار ارز برای واردات؛ سهم 17 میلیارد دلاری کالای تجاری - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-25
کد خبر: 300348 |
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ ارزش تخصیص یافته برای واردات «کالاهای اساسی»، «دارو»، «کالاهای تجاری و بازرگانی»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» تامین شده است.  براساس داد‌‌های بانک مرکزی، در بازه زمانی مورد بررسی برای «کالاهای اساسی و دارو» ۷ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار، برای «کالاهای تجاری و بازرگانی» مبلغ ۱۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون […]

تامین ۳۳ میلیارد دلار ارز برای واردات؛ سهم ۱۷ میلیارد دلاری کالای تجاری

به گزارش اکوایران؛ ارزش تخصیص یافته برای واردات «کالاهای اساسی»، «دارو»، «کالاهای تجاری و بازرگانی»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» تامین شده است.

 براساس داد‌‌های بانک مرکزی، در بازه زمانی مورد بررسی برای «کالاهای اساسی و دارو» ۷ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار، برای «کالاهای تجاری و بازرگانی» مبلغ ۱۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، برای «خدمات» ۸۱۳ میلیون دلار و برای «واردات در مقابل صادرات» ۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.

با توجه به این گزارش این سوال مطرح می‌شود که ارز تخصیص داده شده برای کالای اساسی چه میزان بوده است؟ برساس داده‌های اعلام شده برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل «گندم»، «دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی» ۵ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار و برای «دارو»، «مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی» ۱ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. از سوی دیگر براساس داده‌های بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع ۷ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار برای «کالاهای اساسی و کشاورزی» و «دارو و تجهیزات پزشکی» را با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان پرداخت کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای «کالاهای تجاری و بازرگانی» مبلغ ۱۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار و برای «واردات در مقابل صادرات» مبلغ ۷ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار و در مجموع ۲۵ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار تامین ارز صنایع صورت گرفته است.

روند تامین ارز نیمایی

روند تامین ارز نیمایی به بخش‌های صنعتی ‌هم با توجه به داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسیبرای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۸۸۳ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۸۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار، ۶۱۶ میلیون دلار، ۲۵۷ میلیون دلار، ۵۰ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۴ مهر ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه‌ها، سایر صنایع ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند.

 

 

۱

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید