تورم خوراکی‌ها به کف ۴ ساله رسید - افق اقتصادی

تورم خوراکی‌ها به کف 4 ساله رسید - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 299432 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹ |
3 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، داده‌های تازه مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه اقلام خوراکی در شهریور ۱۴۰۳ رکورد زده و به کمترین سطح خود در نزدیک به ۴ سال اخیر رسیده است. علاوه بر این رخداد، به طور کلی نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در کل کشور کاهش یافته است. عقب‌نشینی تورم […]

تورم خوراکی‌ها به کف ۴ ساله رسید

به گزارش اکوایران، داده‌های تازه مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه اقلام خوراکی در شهریور ۱۴۰۳ رکورد زده و به کمترین سطح خود در نزدیک به ۴ سال اخیر رسیده است. علاوه بر این رخداد، به طور کلی نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در کل کشور کاهش یافته است.

عقب‌نشینی تورم سالانه خوراکی‌ها از کانال ۳۰ درصد

آمارهای تازه بدست آمده از مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه کل کشور در شهریور ماه به ۱.۷ درصد اُفت کرده است. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت یک سبد از کالا و خدمات مورد استفاده خانوار در شهریور امسال به طور متوسط ۱.۷ درصد نسبت به مرداد ماه گران‌تر شده است اما چون این سطح گرانی نسبت به مرداد ماه (۲ درصد) کمتر است می‌توان مشاهده کرد که از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شده است. این نرخ مربوط به کل سبد است و آمارها نشان می‌دهد که تورم کالاهای «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» از ۱.۱ درصد به ۰.۹ درصد کاهش یافته است.

تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی نیز که نشان‌دهنده تغییر قیمت این اقلام در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته است، نسبت به مرداد کاهش یافته و به ۲۳.۸ درصد رسیده است. این نرخ در مرداد ماه ۲۴.۴ درصد بوده است.اما اتفاق مهم‌تری که در این شاخص‌ها مشاهده شده، کاهش چشم‌گیر تورم سالانه اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات است.

تورم سالانه از تقسیم «میانگین تغییر قیمت کالاهای خوراکی در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۳» بر «میانگین تغییر قیمت کالاهای خوراکی در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۲» به دست می‌آید و نشان‌دهنده روند بلندمدت تغییرات قیمت است.

تورم سالانه خوراکی‌ها در مرداد امسال ۳۰.۲ درصد بوده اما در شهریور ماه به ۲۹.۱ درصد رسیده است. این رقم، کمترین تورم سالانه خوراکی‌ها از  آذر ۱۳۹۹ به بعد است و یک رکورد ۳ سال و ۸ ماهه به شمار می‌رود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید