آخرین وضعیت مالیات‌های دریافتی؛ افزایش ۴۹ درصدی وصولی در نیمه اول ۱۴۰۳ - افق اقتصادی

آخرین وضعیت مالیات‌های دریافتی؛ افزایش 49 درصدی وصولی در نیمه اول 1403 - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 299353 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹ |
2 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد برای نخستین بار نزدیک به هشت میلیون اوراق قطعی مالیاتی تا پایان شهریورماه سال جاری بدون رسیدگی صادر و ابلاغ شده است. سید محمدهادی سبحانیان درباره مهمترین اقدامات و دستاوردهای سازمان در نیمه نخست امسال اظهار داشت: در این راستا، اوراق قطعی […]

آخرین وضعیت مالیات‌های دریافتی؛ افزایش ۴۹ درصدی وصولی در نیمه اول ۱۴۰۳

به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد برای نخستین بار نزدیک به هشت میلیون اوراق قطعی مالیاتی تا پایان شهریورماه سال جاری بدون رسیدگی صادر و ابلاغ شده است.

سید محمدهادی سبحانیان درباره مهمترین اقدامات و دستاوردهای سازمان در نیمه نخست امسال اظهار داشت: در این راستا، اوراق قطعی بیش از هشت میلیون پرونده صاحبان مشاغل برای نخستین بار با کمترین فاصله زمانی از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تا پایان شهریورماه سال جاری صادر و ابلاغ شدند که این اقدام برای نخستین بار صورت گرفته است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در ادامه با اشاره به اینکه انجام فرآیند صدور و ابلاغ اوراق قطعی صاحبان مشاغل در سال های قبل دست‌کم ۶ ماه تا یک سال طول می کشید، اما امسال در مدت یک ماه انجام شده است گفت: تسریع و تسهیل امور مالیاتی مودیان، هم موجب اعتمادسازی و همراهی بیشتر آنان با نظام مالیاتی می شود و هم زمینه افزایش پیش‌بینی پذیری مالیاتی برای فعالان اقتصادی را فراهم می کند.

یکی دیگر از مواردی که افزایش مالیات‌های وصولی را به همراه داشته به تحقق هوشمندسازی و مالیات‌ستانی سیستمی در ایجاد ساختار جدید باز می‌گردد. به گفته سبحانیان «بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور» مبنی بر «هوشمندسازی نظام مالیاتی به‌ویژه جایگزینی سازوکارهای سیستمی و هوشمند به جای سازوکارهای سنتی و افزایش یک واحد درصدی نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال آینده» بهبود روند مالیات‌ستانی را به همراه داشته و در راستای اجرایی کردن این موضوع، دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تشکیل شده است.

سبحانی در ادامه با بیان جزئیات اجرایی این طرح، گفت: تعیین قواعد حسابرسی سیستمی و صدور اوراق تشخیص یا قطعی سیستمی، تعیین و بازنگری شاخص‌های ریسک، تعیین قواعد به‌کارگیری داده‌ها در تهیه اظهارنامه پیش فرض در همه منابع مالیاتی، تولید اظهارنامه برآوردی سیستمی در تمامی منابع مالیاتی و تهیه و بازبینی فرایندهای عملیاتی موردنیاز در سامانه‌های مالیاتی، از جمله وظایف دفتر مذکور است.

مالیات صفر برای حدود ۷۲ درصد از اصناف  

آما آنچه شاید برای اصناف اهمیت داشته باشد مالیات صفر برای ۷۲ درصد از مشمولان تبصره ۱۰۰ می‌شود. به گفته رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی همچنین با اشاره به اینکه امسال مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی صاحبان اصناف و مشاغل مربوط به عملکرد شغلی آنها در سال ۱۴۰۲ با یک ماه تاخیر آغاز و تا نیمه مردادماه تمدید شد، گفت: در مجموع هشت میلیون و ۲۴ هزار و ۸۵۱ مودی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم برای پرداخت مالیات خود بودند که ۷۲ درصد از آنها (چهار میلیون و ۹۹۴ هزار و ۴۸۶ مؤدی) برای عملکرد سال ۱۴۰۲ در روش تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات مقطوع صفر داشته‌اند.

سبحانیان در ادامه با اشاره به اینکه مالیات تعیین شده برای ۸۷ درصد صاحبان اصناف و مشاغلی که از طریق تبصره ماده ۱۰۰ اقدام کرده بودند، کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود، افزود: فقط مالیات ۵.۹ درصد مودیان یعنی ۵۶۱ هزار و ۹۹۴ پرونده، بیشتر از ۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

وی ادامه داد: نیمی از رقم مالیات مقطوع بهره‌برداران از ظرفیت تبصره ماده (۱۰۰) ق.م.م، با تمرکز بر ۲ درصد مؤدیان وصول شده است و حدود ۹۰ درصد مالیات مقطوع در فرم تبصره (۱۰۰) ق.م.م (در حدود ۳۳۵ هزار میلیارد ریال)، از سوی تنها ۱۲ درصد از مؤدیان حقیقی (حدود ۸۴۲ هزار مؤدی با درآمد بالا) در سال ۱۴۰۳ قطعی شده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید