سیگنال آرامش قیمت‌ها از بازار مسکن پایتخت - افق اقتصادی

سیگنال آرامش قیمت‌ها از بازار مسکن پایتخت - افق اقتصادی
جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-20
کد خبر: 297967 |
تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰ |
2 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، التهاب قیمتی در بازار مسکن سوژه‌ای بوده که در سال‌های اخیر و در رسانه‌های اقتصادی بارها تکرار شده و متقاضیان خرید خانه، به ویژه در پایتخت، را با موجی از نااطمینانی روبرو کرده است. آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که وضعیت قیمت‌ها در سال‌های اخیر به آرامش نسبی رسیده است. رشد […]

سیگنال آرامش قیمت‌ها از بازار مسکن پایتخت

به گزارش اکوایران، التهاب قیمتی در بازار مسکن سوژه‌ای بوده که در سال‌های اخیر و در رسانه‌های اقتصادی بارها تکرار شده و متقاضیان خرید خانه، به ویژه در پایتخت، را با موجی از نااطمینانی روبرو کرده است. آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که وضعیت قیمت‌ها در سال‌های اخیر به آرامش نسبی رسیده است.

رشد ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران در برخی ماه‌های سال گذشته تا حدی پایین‌ آمده که منفی شده است؛ یعنی قیمت مسکن در برخی ماه‌ها نسبت به ماه قبل نه تنها افزایش نیافته بلکه کمتر هم شده است. این رخداد در کنار کاهش قابل توجه تعداد معاملات مسکن در مقایسه با سال‌های میانی دهه ۹۰ مشاهده شده است.

محاسبات صورت گرفته بر اساس آمارهای بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که رشد ۵ماهه قیمت مسکن در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ به کمترین سطح خود از سال ۱۴۰۰ به بعد رسیده است.

اُفت رشد قیمت خانه از نزدیک ۵۰ درصد به زیر ۱۰ درصد

بانک مرکزی به صورت ماهانه آمارهای مربوط به بازار مسکن تهران را منتشر می‌کند. تازه‌ترین آمار منتشر شده حکایت از آن دارد که در مرداد ۱۴۰۳، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به طور متوسط ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

مقایسه این رقم با انتهای اسفند سال گذشته نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن در تهران طی ۵ ماه اخیر چقدر بوده است. نتیجه این محاسبات نشان می‌دهد که قیمت خانه در پایتخت در طول این ۵ ماه تنها ۸.۷ درصد بوده است. این رقم از جهتی قابل توجه است که از سال ۱۳۹۶ به بعد، تنها در دو سال دیگر شاهد رشد ۵ ماهه‌ی کمتر از ۱۰ درصد بوده‌ایم. همچنین، این نرخ، کمترین رشد ۵ ماهه قیمت مسکن در طول سه سال اخیر است. برای مثال، در مرداد سال ۱۴۰۱ قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۲۱.۷ درصد نسبت به فروردین همان سال افزایش یافته بود.

از سال ۹۶ تا کنون، بالاترین رشد ۵ ماهه قیمت مسکن در پایتخت ۴۷.۹ درصد بوده که مربوط به سال ۹۹ است. کمترین رشد پنج‌ماهه نیز ۲.۳ درصد بوده که یک بار در سال ۹۶ و بار دیگر در سال ۱۴۰۰ به چشم خورده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید