لغو جلسه شورای قیمت‌گذاری؛ اختلاف نظرها ادامه دارد - افق اقتصادی

لغو جلسه شورای قیمت‌گذاری؛ اختلاف نظرها ادامه دارد - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-16
کد خبر: 292862 |
تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳ |
16 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ امروز ۱۷ شهریور ماه، مقرر شده بود تا جلسه دوم شورای قیمت‌گذاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا، وزیر امور اقتصاد دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شود، اما به دلیل عدم حضور اعضای اصلی این جلسه لغو شد.  قیمت‌های جدید محصولات کشاورزی برای سال زراعی جاری […]

لغو جلسه شورای قیمت‌گذاری؛ اختلاف نظرها ادامه دارد

به گزارش اکوایران؛ امروز ۱۷ شهریور ماه، مقرر شده بود تا جلسه دوم شورای قیمت‌گذاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا، وزیر امور اقتصاد دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شود، اما به دلیل عدم حضور اعضای اصلی این جلسه لغو شد.

 قیمت‌های جدید محصولات کشاورزی برای سال زراعی جاری در حالی هنوز از سوی دولت اعلام نشده که براساس قانون خرید تضمینی، دولت موظف است تا پایان تیر هر سال قیمت سال آینده محصولات اساسی کشاورزی را توسط شورای قیمت گذاری مشخص کند، اما با گذشت ۵۷ روز از بازه زمانی قانونی هنوز خبری از اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیست.

تاخیر در اعلام قیمت محصولات کشاورزی در حالی است که هفته وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود پس پایان هفته دولت نرخ خرید تضمینی گندم اعلام خواهد شد، اما این جلسه برای تغیین قیمت گندم و ۳۲ محصول اساسی برگزار شد اما به نتیجه نرسید.

 غلامرضا قزلجه نوری وزیر جهاد کشاورزی امروز هم اعلام کرد که ما برای بررسی قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده آماده هستیم و پیش‌نویس آن هم تهیه شده و قیمت بر مبنای قانون، نظرات کارشناسی و نمایندگان تولیدکنندگان تعیین و اعلام می‌شود. اما این جلسه به دلیل اختلاف نظرهایی که در خصوص قیمت میان بخش دولتی و خصوصی وجود دارد لغو شده، چراکه در جلسه در خصوص قیمت خرید تضمینی محصولات به نقطه نظر مشترک نرسیدیم. بر اساس شواهد، قیمت‌ها از ۱۹ هزار تومان الی ۲۶ هزار تومان متغیر است و هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است تا کدام قیمت اعلام شود.

به گفته قزلجه نوری بر اساس قانون شورای قیمت‌گذاری و اعلام سیاست‌های حمایتی تا پایان تیرماه باید قیمت خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد که متاسفانه این مسئله به تاخیر افتاد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی طی روزهای گذشته و پس از استقرار در وزارتخانه جلسات و کمیته‌های لازم شکل گرفت تا مقدمات جلسه امروز انجام و قیمت خرید گندم در سال زراعی آینده اعلام شود و کشاورزان بتوانند مطابق آن برنامه‌ریزی کنند. اما در انتهای آن جلسه بود که اعلام شد به دلیل اختلاف نظرها قیمت‌ها اعلام نمی‌شود و جلسه بعدی شورای قیمت‌گذاری حتما کمتر از یک هفته دیگر برگزار و اعلام خواهد شد چرا که برای کشاورزان بسیار ضروری است.

 قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و‌ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی از جمله (‌گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی،‌چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذیربط اقدام کند، اما هر سال شاهد تاخیر از سوی دولت در اعلام قیمت‌های تضمینی هستیم. 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید