بازار سوت‌وکور حراج اوراق دولتی در نیمه مرداد - افق اقتصادی

بازار سوت‌وکور حراج اوراق دولتی در نیمه مرداد - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 284932 |
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳ |
43 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، پانزدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، حجم اوراق عرضه شده در مقایسه با هفته قبل شدیدا کاهش یافته و به حدود ۱۸ همت رسیده است. همچنین، برخلاف […]

بازار سوت‌وکور حراج اوراق دولتی در نیمه مرداد

به گزارش اکوایران، پانزدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، حجم اوراق عرضه شده در مقایسه با هفته قبل شدیدا کاهش یافته و به حدود ۱۸ همت رسیده است. همچنین، برخلاف هفته قبل، دوباره بازار سرمایه خرید سنگین‌تری نسبت به بانک‌ها داشته است.

رکود در حراج اوراق دولتی

در پانزدهمین حراج دولت، برخلاف هفته قبل که ۶ نوع اوراق منتشر شده بود، تنها ۳ اوراق اراد ۱۶۵، اراد ۱۶۸ و اراد ۱۷۱ منتشر شده است.  

اراد ۱۶۵ به میزان ۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان و با نرخ سود ۲۸.۵ درصدی عرضه شده است. اراد ۱۶۸ نیز به میزان یک هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان و با نرخ ۲۷.۶ درصدی به بازار آمده است. در آخر نیز به میزان ۱۱ همت اراد ۱۷۱ ارائه شده که نرخ سود آن از سایرین بالاتر و برابر با ۲۸.۶ درصد بوده است.

شایان ذکر است که افزایش نرخ سود عمدتا تحت تاثیر مدت قرارداد تعیین می‌شود و هرچقدر نرخ سود بالاتر باشد به معنای سررسید بلندمدت‌تر اوراق است.

بنابراین، در مجموع ۱۸ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان اوراق دولتی عرضه شده است. در این حراج تنها یک بانک شرکت کرده است. نکته جالب توجه این است که در حراج هفته قبل حجم عرضه اوراق به بیش از ۴۰ همت می‌رسید که ۳۰ همت آن توسط بانک‌ها خریداری شد و از این نظر یک رکورد از خود بر جای گذاشت. در حراج هفته قبل، ۵ بانک شرکت کرده بودند.

حجم خرید بانکی‌ها در این حراج تنها ۹۵۴ میلیارد تومان از اراد ۱۶۸ بوده است. بازار سرمایه نیز اراد ۱۶۵را انتخاب کرده و ۲ هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان از آن خریداری کرده که تقریبا مشابه با خرید هفته گذشته است. البته این بازار از اراد ۱۶۸ نیز به میزان ۵۵۱ میلیارد تومان خریداری کرده است. در نتیجه، در حراج پانزدهم دولت در مجموع توانسته ۳ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان از اوراق خود را به بازار سرمایه و پول بفروشد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید