از هر ۳ نفر بیکار ایرانی چند نفر زن است؟ - افق اقتصادی

از هر 3 نفر بیکار ایرانی چند نفر زن است؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 269447 |
تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳ |
64 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران ، نیمی از جمعیت حاضر در سن کار(۱۵ ساله و بیشتر) کشور را زنان تشکیل می‌دهند. نقش این گروه از جامعه در رشد و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. در ایران به دلیل فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر جامعه اهمیت، زنان در بازار کار و اقتصاد کمتر از حد بهینه در […]

از هر ۳ نفر بیکار ایرانی چند نفر زن است؟

به گزارش اکوایران ، نیمی از جمعیت حاضر در سن کار(۱۵ ساله و بیشتر) کشور را زنان تشکیل می‌دهند. نقش این گروه از جامعه در رشد و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. در ایران به دلیل فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر جامعه اهمیت، زنان در بازار کار و اقتصاد کمتر از حد بهینه در نظر گرفته شده است.

در طول بیش از یک دهه گذشته بالاترین سهم زنان از بیکاری ۳۲.۳ درصد بوده که مربوط به سال ۱۳۹۶ است. به عبارت دیگر کل جمعیت بیکار در سال ۹۶ حدود ۳ میلیون نفر براورد شده که از این جمعیت حدود یک میلیون نفر زنان بوده اند.

 در سال پایانی دهه ۹۰  آتش کرونا منجر به کاهش ۴ واحد درصدی سهم زنان از بیکاری نسبت به سال ۱۳۹۸ شد. به چه علتی با وجود کرونا سهم زنان از جمعیت بیکار کاهش یافت؟

تاثیر کرونا بر بازار کار: کاهش چشمگیر مشارکت زنان

در سال ۱۳۹۹ به دلیل پدیدار شدن آثار شروع پاندمی کرونا، سهم زنان از بیکاری سقوط شدیدی را تجربه کرد. در این سال سهم زنان از کل جمعیت بیکار کشور به حدود ۲۷ درصد رسید که پایین ترین رقم طی دهه ۹۰ محسوب می‌شود. در سال ۱۳۹۹ نرخ مشارکت زنان در بازارکار نسبت به سال ۱۳۹۸ به ۱۳.۹ درصد کاهش و نرخ بیکاری زنان هم  با ۱.۹ واحد درصد کاهش روبرو شد.

همزمان با شیوع کرونا نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور به شدت کاهش یافت از همین رو به دلیل خورج افراد از بازار کار نرخ بیکاری نیز کاهش یافت. علاوه بر این کشش زنان در بازار کار نسبت به مردان بیشتر است.

به بیان دقیق‌تر واکنش زنان به اتفاقات بازار کار بسیار سریع‌تر است و به همین دلیل در این سال تعداد زیادی از جمعیت فعال زنان از پیدا کردن شغل ناامید و به کلی از بازار کار خارج شده اند. به عبارت دیگر شدت خروج زنان از بازار کار بسیار بالاتر از مردان بود.

بنابراین کاهش سهم زنان از جمعیت بیکار در سال ۱۳۹۹ ناشی از چشم انداز منفی بازار کار در اثر وقوع کرونا بوده نه یک اثر مثبت اقتصادی.

بازگشت زنان به صف بیکاری پس از کرونا

همچنین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که پس از بهبود وضعیت کرونا در سال ۱۴۰۰، سهم زنان از بیکاری افزایش یافت و در سال گذشته به ۳۲.۱ درصد رسید که اوج سهم زنان از بیکاری در سه سال گذشته است.

سهم کمتر زنان در بازار کار نسبت به مردان در طول سال‌های گذشته نشان دهنده مشارکت پایین نیمی از جمعیت کشور در اقتصاد و بازار کار بوده که ناشی از مشکلات ساختاری بازار کار زنان است.  

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید