افت صادرات غیرنفتی و واردات در فروردین ۱۴۰۳ - افق اقتصادی

افت صادرات غیرنفتی و واردات در فروردین 1403 - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 245521 |
تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵ |
86 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، داده‌های گمرک نشان می‌دهد هم میزان واردات و هم صادرات غیرنفتی در اولین ماه هر یک از سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، در سال جاری پایین‌ترین میزان خود را تجربه کرده است. علاوه بر این موضوع مشاهده می‌شود در فروردین ۱۴۰۳ قیمت هر تن کالای صادراتی و وارداتی نیز به پایین‌ترین رقم خود […]

افت صادرات غیرنفتی و واردات در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش اکوایران، داده‌های گمرک نشان می‌دهد هم میزان واردات و هم صادرات غیرنفتی در اولین ماه هر یک از سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، در سال جاری پایین‌ترین میزان خود را تجربه کرده است. علاوه بر این موضوع مشاهده می‌شود در فروردین ۱۴۰۳ قیمت هر تن کالای صادراتی و وارداتی نیز به پایین‌ترین رقم خود طی سه سال اخیر رسیده است و این درحالیست که برآوردها از مازاد صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در مقایسه با واردات، حاکی از روند کاهشی این شاخص در فروردین سال‌های مورد بررسی هستند. 

افول درآمد صادراتی فروردین در قیاس با سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

بر اساس داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران، در فروردین ۱۴۰۳ مجموعا حدود ۳.۲ میلیارد دلار ارزش صادرات غیرنفتی ایران با احتساب میعانات گازی بوده است که از نظر وزنی نیز رقم ۹.۶ میلیون تن را به ثبت رسانده است. به عبارت دیگر در اولین ماه سال جاری ارزش هر تن کالای صادراتی غیرنفتی ایران معادل ۳۲۷ دلار بوده است.

 این درحالیست که بر اساس بررسی‌ها ارزش هر یک تن کالای صادراتی مورد بررسی در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۴۸ دلار در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۵ دلار برآورد می‌شود.

علاوه بر کاهش ارزش هر تن کالای صادراتی طی سال‌های گذشته، مشاهده می‌شود ارزش صادرات طی یک ماهه نخست سال نیز کمترین ارزش در میان سال‌های مورد بررسی را داشته است به‌گونه‌ای که ارزش صادرات غیرنفتی به علاوه میعانات گازی طی فروردین ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۳.۶ تا ۳.۷ میلیارد دلار بوده اما در سال جاری به کمتر از ۳.۲ میلیارد دلار افت کرده است.

وارداتی به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار در فروردین ۱۴۰۳

ارزش واردات در فروردین سال جاری نیز حدود ۲.۷ میلیارد دلار اعلام شده است که در مقایسه با ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با  واردات ۲.۸ و ۳ میلیارد دلار، در جایگاه پایین‌تری قرار گرفته است. محاسبات نشان می‌دهد همانطور که ارزش هر تن کالای صادراتی ایرانی طی سال جاری کاهش پیدا کرده کرده، ارزش هر تن کالای وارداتی به ایران نیز دچار کاهش شده است.

مشاهده می‌شود در اولین ماه ۱۴۰۳ ارزش هر تن کالای وارداتی معادل هزار و ۱۲۲ دلار بوده که در مقایسه با سال‌ ۱۴۰۱ با وارداتی به ارزش هر تن هزار و ۲۵۳ و در ۱۴۰۲ به ارزش هزار و ۷۰۶ دلار، پایین‌ترین میزان خود را تجربه کرده است.

بررسی‌ها حاکی از کاهش تفاوت صادرات غیرنفتی از کل واردات در اولین ماه از ۳ سال مورد مطالعه هستند. بر اساس محاسبات این مازاد صادرات در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۷۵ میلیون دلار بوده اما در ۱۴۰۲ به ۵۵۸ میلیون دلار رسیده و در سال جاری رقم ۴۳۵ میلیون دلار را به ثبت رسانده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید