تورم تولید برق در مسیر صعود - افق اقتصادی

تورم تولید برق در مسیر صعود - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 236293 |
تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۶ |
84 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، از شاخصی که نشان می دهد میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت توزیع برق چگونه تغییر کرده است، با عنوان تورم تولید کننده برق یاد می‌شود. آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار از وضعیت تورم تولیدکننده برق نشان می دهد که در بهمن […]

تورم تولید برق در مسیر صعود

به گزارش اکوایران، از شاخصی که نشان می دهد میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت توزیع برق چگونه تغییر کرده است، با عنوان تورم تولید کننده برق یاد می‌شود.

آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار از وضعیت تورم تولیدکننده برق نشان می دهد که در بهمن ۱۴۰۲،‌ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه برق افزایش یافته است. تورم ماهانه تغییر قیمت برق در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست توزیع کننده را در بهمن امسال نسبت به دی ماه بیان می کند. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز تغییرات تورم تولیدکننده برق در بهمن ۱۴۰۲ را در مقایسه با بهمن ۱۴۰۱ اعلام می کند. تورم سالانه نیز تغییر میانگین ۱۲ ماهه قیمت تولید برق در نیروگاه را نسبت به همین مقدار در بهمن ۱۴۰۱ می سنجد.

باتوجه به آنکه قیمت تولید برق در ساعت مختلف شبانه روز یکسان نبوده، تورم تولید کننده آن نیز در ساعت کم بار، میان بار و اوج بار با یکدیگر تفاوت داشته است. تورم ماهانه و سالانه پیشران در بهمن ماه در ساعت کم بار بیشترین مقدار را داشته است. در مقابل نرخ سالانه این شاخص در ساعات اوج بار حداکثر مقدار را داشته است. در ادامه نگاهی به تورم تولیدکننده برق در بهمن ۱۴۰۲ شده است.

مفهوم تورم تولیدکننده برق در یک نگاه

تورم تولیدکننده برق شاخصی است که نشان می‌دهد میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق چگونه تغییر کرده است. از تورم تولیدکننده برق به عنوان تورم پیشران برق نیز یاد می شود. چرا که افزایش میانگین قیمت فروش توسط نیروگاه‌های برق می‌تواند قیمت فروش برق توسط توزیع کنندگان را بالا برده و بر تورم مصرف کننده اثربگذارد.

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهمن ۱۴۰۲ تورم ماهانه،‌ نقطه به نقطه و سالانه برق بیشتر شده است.

افزایش تورم ماهانه تولید برق در بهمن ۱۴۰۲

نگاهی به ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهمن ۱۴۰۲ میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه های برق در ازای فروش محصولشان ۳ درصد افزایش یافته است. تورم ماهانه پیشران برق در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به همین نرخ در دی این سال افزایش ۱.۴ واحد درصدی داشته است.

با توجه به این موضوع که هزینه تولید برق در ساعات مختلف شبانه روز یکسان نمی باشد، تورم تولیدکننده آن نیز در ساعات مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. تورم تولیدکننده برق بر اساس بار ساعت مصرفی آن در سه گروه قرار می گیرد. این سه گروه شامل «اوج بار»، «میان بار» و «کم بار» است.

بررسی ها نشان می دهد در بهمن امسال تورم ماهانه تولید کننده برق در ساعت کم بار ۴.۳ درصد بوده است. این رقم در مقایسه با دی ماه افزایش ۲.۶ واحد درصدی داشته که بزرگترین تغییر ثبت شده نسبت به ساعت میان بار و اوج بار است. تورم ماهانه پیشران برق در ساعت میان بار ۲.۹ و در ساعت کم بار ۱.۵ درصد اعلام شده است.

بدین ترتیب میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق در  بهمن ۱۴۰۲،  در ساعت «کم بار» بیشترین میزان را داشته است.

تورم نقطه به نقطه در ساعت کم بار بالاتر از ساعت میان بار و اوج بار

تورم نقطه به نقطه پیشران برق در بهمن امسال ۴۰.۹ درصد اعلام شده که نسبت به دی ماه افزایش ۴.۲ واحد درصدی داشته است. این رقم نشان می دهد که در بهمن ۱۴۰۲ قیمت برق در مبدا تولید و در نیروگاه، ۴۰.۹ درصد بیشتر از قیمت آن در بهمن ۱۴۰۱ بوده است.

نگاهی به تورم نقطه به نقطه ساعات مختلف نشان می دهد، این نرخ در ساعت کم بار ۴۳.۱ درصد بوده که در مقایسه با همین نرخ در ساعت اوج بار و میان بار سطح کمتری داشته است. تورم نقطه به نقطه تولیدکننده برق در ساعت میان بار ۴۰.۵ و در ساعت اوج بار ۳۸.۷ درصد اعلام شده است.

افزایش تورم سالانه توزیع برق در مبدا

میانگین ۱۲ ماهه قیمت تولید برق در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست توزیع کنندگان و مصرف کنندگان برق در دوره منتهی به بهمن سال گذشته ۴۸.۳ درصد بیشتر از میانگین ۱۲ ماهه آن در بهمن ۱۴۰۱ اعلام شده است. بدین ترتیب تورم سالانه تولیدکننده برق در بهمن سال گذشته ۱.۴ واحد درصد بیشتر از این نرخ در دی ۱۴۰۲ بوده است.

در بهمن ۱۴۰۲ تورم سالانه در ساعت کم بار ۴۵.۴ درصد اعلام شده است. بدین ترتیب بر خلاف تورم ماهانه و نقطه به نقطه،‌ تورم سالانه پیشران برق در ساعت کم بار کمترین میزان را داشته است. این نرخ در ساعت میان بار ۴۸.۸ و در ساعت اوج بار ۵۱ درصد اعلام شده است. بنابراین میانگین ۱۲ ماهه قیمت تولید برق در مبدا تولید در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به همین رقم در بهمن ۱۴۰۱، بالاترین مقدار خود را در ساعت «اوج بار»مصرفی اختیار کرده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید