افزایش ۴۰۰ همتی دریافت تسهیلات توسط بنگاه‌های صنعتی برای هزینه‌های جاری - افق اقتصادی

افزایش 400 همتی دریافت تسهیلات توسط بنگاه‌های صنعتی برای هزینه‌های جاری - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 234953 |
تاریخ انتشار : ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷ |
83 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی حجم تسهیلات بانکی بخش‌های اقتصادی را به تفکیک هدف دریافت از این تسهیلات به صورت ماهانه اعلام می‌کند.  یکی از سه بخش اصلی اقتصاد صنعت و معدن است. صاحبان کسب‌وکارهای این بخش در سال ۱۴۰۲ مقدار یک هزار و ۶۷۴ هزار میلیارد تومان از طریق بانک‌های مختلف تسهیلات دریافت […]

افزایش ۴۰۰ همتی دریافت تسهیلات توسط بنگاه‌های صنعتی برای هزینه‌های جاری

به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی حجم تسهیلات بانکی بخش‌های اقتصادی را به تفکیک هدف دریافت از این تسهیلات به صورت ماهانه اعلام می‌کند.

 یکی از سه بخش اصلی اقتصاد صنعت و معدن است. صاحبان کسب‌وکارهای این بخش در سال ۱۴۰۲ مقدار یک هزار و ۶۷۴ هزار میلیارد تومان از طریق بانک‌های مختلف تسهیلات دریافت کرده‌اند، که ۳۶.۳ درصد از کل تسهیلات‌هایی است که در اقتصاد پرداخت شده است.

 بانک مرکزی این وام‌ها را به ۱۸ هدف مختلف پرداخت کرده است. در این گزارش بررسی شده که تسهیلات بخش صنعت و معدن در سال ۱۴۰۲ بیشتر با چه اهدافی پرداخت شده‌اند. این بررسی نشان می‌دهد بنگاه‌های صنعتی بیشترین تسهیلات را به منظور تامین سرمایه در گردش دریافت کرده‌اند. همچنین نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشترین رشد را تامین سرمایه در گردش داشته است. این در حالی است که در این مدت دریافت تسهیلات با هدف «ایجاد» افت زیادی داشته است.

اهداف دریافت تسهیلات در سال ۱۴۰۲؛ تامین سرمایه در گردش در صدر اهداف

 منظور از تسهیلات همان وام‌هایی است که با اهداف مختلف توسط اشخاص یا بنگاه‌ها دریافت می‌شود. بنگاه‌ها به اهداف مختلفی اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند. گاه برای مصارف جاری نیاز به نقدینگی دارند، گاه برای توسعه فعالیت‌های خویش، گاه برای ایجاد فعالیت‌های جدید صنعتی و گاه برای موارد دیگر.

 در سال ۱۴۰۲ بیشترین تسهیلاتی که در بخش صنعت و معدن دریافت شده با هدف تامین سرمایه در گردش بوده است. یک هزار و ۳۷۳ هزار میلیارد تومان برابر با ۸۲ درصد از کل تسهیلات بخش صنعت و معدن به این هدف پرداخت شده است. منظور از سرمایه در گردش همان دارایی‌های جاری بنگاه‌هاست که خرج هزینه‌های روزمره آن‌ها می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۲ بنگاه‌ها به شدت با مشکلات مالی درگیر بوده‌اند به طوری که برای امور روزمره‌شان نیز نیازمند نقدینگی بوده‌اند.

 پس از تامین سرمایه در گردش دومین هدف مهم بخش صنعت و معدن از دریافت تسهیلات، ایجاد واحدهای جدید بوده که بنگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ برای آن به میزان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند که ۱۲ درصد از کل تسهیلاتی است که بخش صنعت و معدن کشور دریافت کرده است.

 همچنین ۵ درصد تسهیلات این بخش نیز برابر با ۸۴ هزار میلیارد تومان به منظور توسعه بنگاه‌های صنعتی پرداخت شده است. برای سایر اهداف دریافت تسهیلات مثل قرض‌الحسنه اشتغال، خرید مسکن نوساز و… تسهیلات ناچیزی دریافت شده است.

 مقایسه تسهیلات بخش صنعت با سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بیشترین رشد هدف تسهیلات مربوط به تامین سرمایه در گردش بوده است.

مقایسه با ۱۴۰۱؛ رشد تسهیلات برای تامین هزینه‌های روزمره

 در سال ۱۴۰۱ بانک‌ها در مجموع یک هزار و ۳۹۲ هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن کشور تسهیلات داده‌اند که برابر با ۳۷ درصد کل تسهیلاتی بوده که به بخش‌های مختلف اقتصاد داده شده است.

 مقایسه ارقام اهداف پرداخت تسهیلات نشان می‌دهد که بیشترین رشد را تامین سرمایه در گردش داشته است. در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۷۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بیشتری با هدف تامین سرمایه در گردش به بنگاه‌های صنعتی پرداخت شده که حاکی از شدت گرفتن مشکل این بنگاه‌ها در تامین هزینه‌های روزمره آن‌هاست.

 این در حالی است که دریافت تسهیلات با هدف ایجاد واحدهای جدید ۱۳۳ هزار میلیارد تومان کم شده است. با این حال بنگاه‌ها ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات بیشتری برای توسعه کسب و کار خود دریافت کرده‌اند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید