عمیق‌تر شدن کسری تجاری ایران در سال ۱۴۰۲ - افق اقتصادی

عمیق‌تر شدن کسری تجاری ایران در سال 1402 - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 232183 |
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵ |
72 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، در سالی که گذشت نتایج تورم خوراکی مناسب‌تر و تورم غیرخوراکی شدیدتر از ۱۴۰۱ رقم خورد. همچنین آمار بازار کار نیز حاکی از بهبود شاخص‌های بیکاری و نرخ مشارکت بود. در زمینه کنترل رشد کل‌های پولی نیز نتایج مناسبی حاصل شد، اما در زمینه ترازپرداخت‌ها، به نظر می‌رسد ایران توان عملکرد بهتری نیز […]

عمیق‌تر شدن کسری تجاری ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش اکوایران، در سالی که گذشت نتایج تورم خوراکی مناسب‌تر و تورم غیرخوراکی شدیدتر از ۱۴۰۱ رقم خورد. همچنین آمار بازار کار نیز حاکی از بهبود شاخص‌های بیکاری و نرخ مشارکت بود.

در زمینه کنترل رشد کل‌های پولی نیز نتایج مناسبی حاصل شد، اما در زمینه ترازپرداخت‌ها، به نظر می‌رسد ایران توان عملکرد بهتری نیز داشته است. مشاهده می‌شود هرچند در سال ۱۴۰۲ درآمدهای نفتی ایران بهبود یافت، اما افزایش حجم واردات و کمتر شدن درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی منجر به عمیق‌تر شدن کسری تجاری در سال ۱۴۰۲ شد.

شایان ذکر است برای تهیه این گزارش از آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، مرکز آمار، گمرک و محاسبات محقق استفاده شده است. 

عملکرد متفاوت تورم خوراکی و غیرخوراکی در ۱۴۰۲

بر اساس بررسی‌ها از تغییرات شاخص‌ قیمت مصرف‌کننده در ۱۴۰۲ مشاهده می‌شود، تورم خوراکی در پایان سال گذشته به ۴۱.۲ درصد رسید که در مقایسه با تورم سالانه ۱۴۰۱ معادل ۵۴.۶ درصد، با بهبود مواجه بود. در مقابل مشاهده می‌شود کالاهای غیرخوراکی مانند حمل و نقل، مسکن و خدمات مجموعا تورم ۴۰.۴ درصدی در پایان سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند که حدود ۵ درصد بیشتر از تورم ۳۵.۴ درصدی کالاهای غیرخوراکی در پایان ۱۴۰۱ است. 

نتایج مطلوب بازار کار

این درحالی‌ است که در سال ۱۴۰۲ بازار نیروی کار تقریبا با شرایط مناسبی همراه بود. شایان ذکر است هنوز آمارهای رسمی از بازار کار در انتهای ۱۴۰۲ اعلام نشده، اما از میانگین فصلی برای تخمین آمار سال ۱۴۰۲ استفاده شده است. به همین ترتیب مشاهده می‌شود نه‌تنها نرخ بیکاری در سال گذشته حدود ۱ درصد کاهش یافته و به ۸ درصد رسید، بلکه میزان مشارکت مردم در بازار کار نیز از ۴۰.۹ درصد در پایان ۱۴۰۱ به ۴۱.۳ درصد در پایان ۱۴۰۲ رسید.

وضعیت کل‌های پولی در روند بهبود

آمارهای منتشر شده از نرخ رشد کل‌های پولی نیز حاکی از عملکرد مناسب در زمینه کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی هستند. بر اساس داده‌های بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ حدود ۲۴.۳ درصد اعلام شده که در مقابل رشد ۳۱.۱ درصدی در پایان ۱۴۰۱ در وضعیت بهتری قرار دارد. رشد پایه پولی یا به اصطلاح هسته تورم‌ساز بانک مرکزی نیز از ۴۲.۴ درصد در پایان ۱۴۰۱ به ۲۹.۴ درصد در پایان ۱۴۰۲ رسیده است. 

عمیق‌تر شدن کسری تجاری ایران 

در مقابل، بررسی‌ها حاکی از آمار نه‌چندان دلچسبی از وضعیت تجارت خارجی کشور هستند. هرچند که میزان صادرات نفتی از ۳۳ میلیارد دلار به حدود ۳۶ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است، اما هم در زمینه صادرات غیرنفتی کشور با افت مواجه شده و هم میزان واردات به شدت افزایش یافته است. 

بر اساس آمارهای اولیه، حدود ۵۱ میلیارد دلار ارزش صادارت غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۲ بود که در مقابل رقم ۵۵.۸ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۱ دچار کاهش شده است. همچنین واردات نیز از ۶۰.۴ میلیارد دلار در ۱۴۰۱ به ۶۶.۳ میلیارد دلار طی سال گذشته رسیده است.

بنابراین دو موضوع افزایش واردات و کاهش صادارت غیرنفتی باعث شده تا کسری تجاری ایران بدون محاسبه نفت به شدت عمیق‌تر از سال گذشته شود. محاسبات نشان می‌دهد کسری تجاری ۱۴۰۱ حدود ۶.۲۵ میلیارد دلار به ثبت رسیده بود درحالی‌که این رقم در سال گذشته افزایش یافته و به ۱۶.۸۷ میارد دلار رسیده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید