کاهش نسبی تب تورم در سال ۱۴۰۲ - افق اقتصادی

کاهش نسبی تب تورم در سال 1402 - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 232176 |
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۴۶ |
90 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکو ایران، تورم سالانه معیاری برای اندازه‌گیری متوسط میزان رشد قیمت‌ها در یک سال نسبت به سال گذشته است.  مرکز آمار ایران تورم سالانه سال ۱۴۰۲ را اعلام کرده است. تورم از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که میزان رشد قیمت‌ کالاها و خدمات را نشان می‌دهد. تورم بالا در یک اقتصاد موجب کاهش […]

کاهش نسبی تب تورم در سال ۱۴۰۲

به گزارش اکو ایران، تورم سالانه معیاری برای اندازه‌گیری متوسط میزان رشد قیمت‌ها در یک سال نسبت به سال گذشته است.

 مرکز آمار ایران تورم سالانه سال ۱۴۰۲ را اعلام کرده است. تورم از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که میزان رشد قیمت‌ کالاها و خدمات را نشان می‌دهد. تورم بالا در یک اقتصاد موجب کاهش قدرت خرید و در نتیجه رفاه خانوارها می‌شود.

 بررسی تورم سالانه از ابتدای دهه ۱۳۹۰ نشان می‌دهد این شاخص اقتصادی در این مدت روند پر افت و خیزی داشته است. به طوری که از ۹ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۴۷.۱ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است. از سال‌ ۱۳۹۸ تورم کشور بیش از ۴۰ درصد بود، اما داده‌ها نشان می‌دهد تب تورم در سال ۱۴۰۲ اندکی فرو نشست.  

۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶؛ از تورم ۳۴ درصدی تا تورم ۹ درصدی

 تورم سالانه از ابتدای دهه ۱۳۹۰ در چند بازه قابل بررسی است، زیرا در این دهه قرارداد برجام اثر مهمی بر اقتصاد ایران از جمله شاخص تورم داشت. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ تورم سالانه کشور روندی صعودی داشت و از ۲۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۲ رسید.

 اما انعقاد برجام سبب شد با کاهش قابل توجه فشار تحریم‌ها، درآمد دولت افزایش یابد و از سوی دیگر، تب انتظارات تورمی فروکش کند. به همین سبب بود که تورم در سال ۱۳۹۳ به ۱۵.۶ درصد و در سال ۱۳۹۵ به ۹ درصد رسید که کمترین نرخ تورم سالانه در ۱۳ سال اخیر است.

 با این حال این فضای مثبت پایدار نماند و با بازگشت مجدد تحریم‌ها تورم به سرعت سیری صعودی گرفت.

۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱؛ ورود تورم ۴۰ درصدی و ثبات آن

 با خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷ تورم سالانه به ۳۱.۲ درصد و سپس ۴۱.۲ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید. این روند صعودی ادامه یافت، به طوری‌که از سال ۱۳۹۸ یعنی در ۵ سال گذشته، تورم سالانه در هر سال بیش از ۴۰ درصد ثبت شده است.

 رکورد نرخ تورم در این مدت مربوط به سال ۱۳۹۹ است. در این سال کشور تورم سالانه ۴۷.۱ درصدی را تجربه کرد. در دو سال بعدی نیز وضع چندان بهتر نبود و نرخ تورم سالانه در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۶.۵ درصد به ثبت رسید. با این حال در سال گذشته، نرخ تورم سالانه اندکی کاهش یافت.

۱۴۰۲؛ کاهش نسبی دمای تورم

 مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه ایران را در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴۰.۷ درصد اعلام کرده است. بنابراین، می‌توان گفت متوسط قیمت تمام کالاها و خدمات کشور در ۱۲ ماه این سال نسبت به ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۰.۷ درصد رشد کرد.

 با این حال نرخ تورم سالانه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۵.۸ واحد درصد کاسته شده که نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت‌ها در سال گذشته کمی کاهش یافته است.

 نرخ تورم ۴۰.۷ درصدی کمترین مقدار تورم سالانه در ۵ سال گذشته است، اما با وجود فروکش کردن نسبی تب تورم در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه در این سال همچنان بیش از ۴۰ درصد بوده و نشان می‌دهد کشور همچنان از فضای تورمی خارج نشده است. فضایی که می‌تواند به گسترش فقر و افت وضعیت رفاهی افراد و ادامه‌ بی‌ثباتی در اقتصاد کشور کمک کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید