از جهش یک ماهه رشد نقدینگی تا کف ۱۸ ماهه رشد هسته سخت - افق اقتصادی

از جهش یک ماهه رشد نقدینگی تا کف 18 ماهه رشد هسته سخت - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 231755 |
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۴۵ |
83 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران رشد نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۲ علی‌رغم روند نزولی در پیش گرفته شده، دچار جهش شده و به ۲۷.۵ درصد رسیده است. این درحالیست که آمار رشد این کل پولی در اسفند ماه حاکی از بازگشت به روند نزولی گذشته است. علاوه بر این موضوع، مشاهده می‌شود رشد پایه پولی از ابتدای […]

از جهش یک ماهه رشد نقدینگی تا کف ۱۸ ماهه رشد هسته سخت

به گزارش اکوایران رشد نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۲ علی‌رغم روند نزولی در پیش گرفته شده، دچار جهش شده و به ۲۷.۵ درصد رسیده است. این درحالیست که آمار رشد این کل پولی در اسفند ماه حاکی از بازگشت به روند نزولی گذشته است.

علاوه بر این موضوع، مشاهده می‌شود رشد پایه پولی از ابتدای سال مانند نقدینگی رو به کاهش گذاشته و در بهمن ماه به کف ۱۸ ماهه خود رسیده است. در ادامه آمارهای اولیه از این متغیر در پایان ۱۴۰۲ نیز حاکی از ادامه روند نزولی و رسیدن نرخ رشد پایه پولی به کف ۱۹ ماهه خود در اسفند ماه هستند. 

رقم نقدینگی در یازدهمین ماه ۱۴۰۲

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی رقم نقدینگی در پایان بهمن ۱۴۰۲ حدودا به ۷ هزار و ۷۸۰ همت رسیده که در مقایسه با ماه مشابه در ۱۴۰۱ تقریبا با هزار و ۶۷۶ همت افزایش مواجه شده است. این درحالیست که از پایان اسفند ۱۴۰۱ یا به به بیانی از ابتدای سال ۱۴۰۲ مشاهده می‌شود بیش از هزار و ۴۴۱ همت به رقم نقدینگی در جریان کشور افزوده شده است. 

به عبارت دیگر نقدینگی کشور در بهمن ۱۴۰۲ حدود ۲۲.۸ درصد نسبت به ابتدای سال مذکور رشد داشته و نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۱ رشدی ۲۷.۵ درصدی تجربه کرده است. 

پایه پولی، هسته سخت نقدینگی

به‌طور کلی دو عامل اصلی رشد نقدینگی، قدرت خلق پول توسط شبکه بانکی کشور و پایه پولی بانک مرکزی به شمار می‌آید. مشاهده می‌شود در یازدهمین ماه سال گذشته مجموعا معادل هزار و ۴۸ همت حجم کل پایه پولی موجود در کشور بوده است که در مقایسه با ابتدای سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۸۸ همت افزایش یافته و در مقایسه با بهمن ۱۴۰۲ حدود ۲۴۰ همت افزوده شده است. 

به همین ترتیب بررسی‌ها نشان می‌دهد پایه پولی کشور یا همان ترازنامه بانک مرکزی طی یازده ماهه ۱۴۰۲ حدود ۲۱.۹ درصد رشد داشته و در مقایسه با بهمن ۱۴۰۱ حدود ۲۹.۶ درصد بزرگتر شده است. 

کل‌های پولی بهمن در مقایسه با سایر ماه‌های ۱۴۰۲

بر اساس سایر داده‌ها از رشد کل‌های پولی در بهمن ماه سال گذشته، مشاهده می‌شود هرچند طی نرخ رشد نقدینگی نزولی بوده اما در بهمن ماه به شکل مقطعی نوسان کرده است به شکلی که در دی ماه نرخ رشد نقدینگی ۲۵.۲ درصد و در اسفند ماه ۲۴.۳ درصد به ثبت رسید درحالیکه نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی بهمن بیش از ۲۷ درصد اعلام شد. 

این درحالیست که نرخ رشد ثبت شده پایه پولی در بهمن ۱۴۰۲ پایین‌ترین رکورد ثبت شده از مرداد ۱۴۰۱ است. سپس مشاهده می‌شود در اسفند ماه حتی این روند ادامه می‌یابد و نرخ رشد نقدینگی حتی پایین‌تر از بهمن ماه با نرخ ۲۹.۴ درصد نیز رقم می‌خورد. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید