احتمال اشتغال ناقص در کدام بیشتر است، شهر یا روستا؟ - افق اقتصادی

احتمال اشتغال ناقص در کدام بیشتر است، شهر یا روستا؟ - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 230257 |
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ |
90 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، در جامعه گروهی از افراد وجود دارند که پس از کسب تحصیل و مهارت، با ورود به بازار کار به منظور امرار معاش، موفق به پیدا کردن شغل مناسب نمی‌شوند. به تعبیر دقیق‌تر این افراد یا کمتر از ساعت استاندارد(۴۴ ساعت و بیشتر در هفته) کار می‌کنند و یا در مشاغلی که […]

احتمال اشتغال ناقص در کدام بیشتر است، شهر یا روستا؟

به گزارش اکوایران، در جامعه گروهی از افراد وجود دارند که پس از کسب تحصیل و مهارت، با ورود به بازار کار به منظور امرار معاش، موفق به پیدا کردن شغل مناسب نمی‌شوند. به تعبیر دقیق‌تر این افراد یا کمتر از ساعت استاندارد(۴۴ ساعت و بیشتر در هفته) کار می‌کنند و یا در مشاغلی که با دانش و مهارت آن‌ها همخوانی ندارد مشغول به کار هستند. در مفاهیم اقتصادی از این افراد به عنوان «شاغلین ناقص» یا «نیمه بیکار» یاد می‌شود.

از محاسبه نسبت جمعیت شاغل در سن کار به کل شاغلین ناقص ۱۵ ساله و بیشتر، «سهم اشتغال ناقص» حاصل می شود. بررسی ارقام سهم اشتغال ناقص از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ حاکی از آن است که اگر شما ساکن مناطق روستایی باشید با احتمال بیشتری شاغل نیمه بیکار خواهید بود. چرا که سهم اشتغال ناقص در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است.

شواهد همچنین حاکی از آن است که نیمه بیکاری زمستانه در سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری و روستایی به کمترین سطح ۵ ساله خود رسیده است. در ادامه به بررسی نیمه بیکاری کشور در زمستان ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

چند درصد از شاغلین کشور، ‌نیمه بیکارند؟

آخرین آمارهای منتشر شده نشان می دهد در زمستان ۱۴۰۲، بالغ بر ۲۴.۱ میلیون نفر از افراد ۱۵ ساله و بیشتر شاغل بوده اند. از این تعداد ۲ میلیون و ۸۲ هزار و ۴۸ نفر «اشتغال ناقص» داشته اند. به بیان دیگر در زمستان ۱۴۰۲، معادل ۸.۶ درصد از شاغلین،‌ «نیمه بیکار» بوده اند. آنچه تا کنون مطرح شده تصویری از اشتغال ناقص کل کشور است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در ۵ سال گذشته تعداد نیمه بیکارها در مناطق شهری و روستایی یکسان نبوده است.

احتمال اشتغال ناقص در کدام منطقه بیشتر است،‌ شهر یا روستا؟

طبق آمارهای منتشر شده اگر شما ساکن مناطق شهری باشید،‌ با احتمال کمتری اشتغال ناقص خواهید داشت. چرا که بررسی ارقام سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۲ حکایت از آن دارد که این سهم در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری سطوح بالاتری را اختیار کرده است. سهم اشتغال ناقص نسبتی است که نشان می دهد از مجموع افراد شاغل در سن کار(۱۵ ساله  بیشتر) چه تعداد اشتغال ناقص داشته‌اند.

شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان ۱۴۰۲ این سهم در مناطق روستایی به ۱۴.۱ درصد رسیده که در مقایسه با زمستان سال قبل از آن ۱.۴ واحد درصد کمتر شده است. همچنین سهم اشتغال ناقص در مناطق شهری در این بازه زمانی ۷.۷ درصد گزارش شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ کاهش ۰.۷ واحد درصدی داشته است. این رقم کمترین سهم اشتغال ناقص زمستانه ثبت شده از مناطق شهری و روستایی در ۵ سال گذشته محسوب می شود.

لازم است توجه شود که بیکاری یک پدیده فصلی در نظر گرفته می شود. به این معنا که رونق برخی مشاغل نظیر کشاورزی در فصولی مانند بهار باعث کاهش اشتغال ناقص می‌شود. در مقابل این پدیده در فصل زمستان به دلیل رکود مشاغل فصلی گسترش پیدا می‌کند. به همین دلیل در این تحلیل تعداد سهم اشتغال ناقص در زمستان دو سال پیاپی با یکدیگر مقایسه شده است.

بر اساس موارد مطرح شده می توان گفت اوضاع شاغلین نیمه بیکار در زمستان ۱۴۰۲ در کشور بهتر شده و تعداد آن ها در مقایسه با قبل کاهش یافته است. این بهبود در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بوده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید