چرا مدارس غیرانتفاعی را نمی‌توان خصوصی دانست؟ - افق اقتصادی

چرا مدارس غیرانتفاعی را نمی‌توان خصوصی دانست؟ - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 228079 |
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹ |
91 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

خصوصی شدن برخی از مدارس دولتی در سال‌های اخیر در کشور باعث شده تا شعار آموزش رایگان- دولتی اندک اندک به فراموشی سپرده شد. «مقصود فراستخواه»، جامعه‌شناس و استاد برنامه‌ریزی توسعه و آموزش عالی معتقد است که مدارس غیرانتفاعی هم همان مدارس دولتی هستند که دولت خواهان کسب درآمد از آن‌هاست.

چرا مدارس غیرانتفاعی را نمی‌توان خصوصی دانست؟

او در گفت‌وگو با «اکوایران» تاکید می‌کند: «به نظر من بخش خصوصی ما، بخش خصوصی رقابتی نیست، بخش خصوصی که در شرایط رقابتی رو بیاید و براساس توانایی‌های حرفه‌ای بالا بیاید، نداریم. به همین دلیل است که با هرکسی هم که صحبت می‌کنید از واژه خصولتی استفاده می‌کند. این در واقع یعنی بخشی که از طریق رانت‌ها و امتیازات خاص و نزدیکی به بلوک‌های قدرت و انحصاراتی که وجود دارد، می‌تواند از امتیازاتی برخوردار شود.»

فراستخواه تاکید می‌کند: «بخش غیرانتفاعی و مدارس غیرانتفاعی ما هم به همین صورت است، به طور مثال شما می‌خواهید مدرسه غیرانتقاعی بسازید، در آیین نامه تاسیس مدارس، متوجه کنترل‌هایی روی اعضای هیات مدرس مدرسه می‌شوید این یعن هرکسی نمی‌تواند در شرایط رقابتی و براساس صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی از اعضای این هیات موسس مدارس شود.» او معتقد است افرادی که می‌توانند این مدارس را افتتاح کنند، برنامه‌ درسی‌شان و معلم‌ها براساس معیارها و کنترل‌هایی انتخاب می‌شوند: «این یعنی دولت می‌گوید هرچه قدر می‌خواهی پول از خانواده‌ها بگیر اما من کنترل خواهم کرد.»

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید