گزارش اولیه از هسته تورم‌ساز؛ رشد پایه پولی در کف ۱۹ ماهه - افق اقتصادی

گزارش اولیه از هسته تورم‌ساز؛ رشد پایه پولی در کف 19 ماهه - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 228037 |
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۴۴ |
83 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران و بر اساس گزارش‌های اولیه منتشر شده از بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی اعلام شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان رقم نقدینگی و پایه‌پولی را تخمین زد.  بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی هردو در سال ۱۴۰۲ در یک کانال کاهشی […]

گزارش اولیه از هسته تورم‌ساز؛ رشد پایه پولی در کف ۱۹ ماهه

به گزارش اکوایران و بر اساس گزارش‌های اولیه منتشر شده از بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی اعلام شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان رقم نقدینگی و پایه‌پولی را تخمین زد. 

بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی هردو در سال ۱۴۰۲ در یک کانال کاهشی قرار گرفته‌اند اما همچنان آمار کل‌های پولی در بهمن ماه منتشر نشده تا بتوان تحلیل دقیق‌تری از تغییرات این دو متغیر ارائه کرد. با این وجود بنظر می‌رسد رشد پایه پولی در اسفند کمتر از بهمن ماه باشد، اما بر اساس داده‌های موجود نرخ رشد پایه پولی اعلام شده در پایان سال ۱۴۰۲ کمترین رقم ثبت شده از مرداد ۱۴۰۱ به شمار می‌آید. 

رشد ۲۹.۴ درصدی پایه پولی در پایان ۱۴۰۲

معاون اقتصادی بانک مرکزی روز شنبه اعلام کرد که رشد پایه پولی در انتهای ۱۴۰۲ به رقم ۲۹.۴ درصد رسیده است. با توجه به اینکه رقم پایه پولی در اسفند ۱۴۰۱ حدود ۸۶۰ همت بود بنابراین احتمالا در پایان ۱۴۰۲ این رقم به بیش از هزار و ۱۱۲ همت رسیده باشد.  به عبارت دیگر بنظر می‌رسد حدود ۲۵۳ همت طی سال جاری به رقم پایه پولی افزوده شده باشد. 

هرچند هنوز نرخ رشد پایه پولی در بهمن ۱۴۰۲ اعلام نشده اما بنظر می‌رسد رشد پایه پولی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آن در یک روند نزولی قرار گرفته است به گونه‌ای که در اسفند ۱۴۰۱ نرخ رشد آن بیش از ۴۲ درصد اعلام شده بود اما در سال جاری توانست مجددا وارد کانال ۳۰ درصدی شود. 

در مقابل مشاهده می‌شود نرخ رشد نقدینگی از ابتدای سال تا پایان ۱۴۰۲ حدود هزار و ۵۴۰ همت افزایش یافته و به رقم نقدینگی ۷ هزار و ۸۸۰ همت رسیده است. این موضوع بیانگر رشد ۲۴.۳ درصدی نقدینگی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ابتدای ۱۴۰۳ است. 

به‌طور کلی نقدینگی و پایه پولی مهمترین کل‌های پولی به شمار می‌روند که به عقیده کارشناسان کنترل آن‌ها برای کنترل تورم ضرورت دارد. 

مشاهده می‌شود نرخ رشد نقدینگی نیز در اسفند ۱۴۰۱ حدود ۳۱.۱ درصد بود اما در سال گذشته وارد یک کانال تقریبا کاهشی شد و حتی از هدفگذاری بانک مرکزی با نرخ ۲۵ درصد نیز کمتر شد. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید