زیان دولت در بازار اوراق ۴ همت عمیق‌تر شد - افق اقتصادی

زیان دولت در بازار اوراق 4 همت عمیق‌تر شد - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 227974 |
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۴۵ |
85 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، ارزش اوراق فروش رفته در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. این درحالیست که هزینه‌های مربوط به تسویه اصل و سود اوراق که در سال۱۴۰۱ نیز بیش از ارزش فروش اوراق بود حدودا ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده و عمق زیان دولت در بازار اوراق مشارکت حدود ۴ […]

زیان دولت در بازار اوراق ۴ همت عمیق‌تر شد

به گزارش اکوایران، ارزش اوراق فروش رفته در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. این درحالیست که هزینه‌های مربوط به تسویه اصل و سود اوراق که در سال۱۴۰۱ نیز بیش از ارزش فروش اوراق بود حدودا ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده و عمق زیان دولت در بازار اوراق مشارکت حدود ۴ همت نسبت به ۱۴۰۱ عمیق‌تر شود.

مقایسه فروش اوراق و سهم هریک از خریداران در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

بر اساس آمارهای منتشر شده، در سال ۱۴۰۲ مجموعا حدود ۱۶۱ همت اوراق مشارکت نقدی طی ۳۳ حراج برگزار شده به فروش رسیده است. مشاهده می‌شود در مقایسه با کل اوراق مشارکت نقدی فروخته شده در سال ۱۴۰۱ به ارزش حدود ۱۲۰ همت، درآمد کسب شده از محل فروش اوراق برای دولت حدودا ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است. 

با توجه به بررسی‌ها، سهم خرید بانک‌ها و موسسات اعتباری از ۱۶۱ همت حدود ۲۱ درصد بوده است که نسبت به سهم ۲۴ درصدی بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است. در مقابل مشاهده می‌شود سهم فعالان بازار سرمایه و صندوق‌ها از اوراق خریداری شده طی سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ بیشتر شده است. 

۲۲۲ همت بار مالی دولت از ناحیه تسویه اوراق منقضی شده

به‌طور کلی اوراق بهادار دارای یک سررسید و نرخ سود معین است که در زمان اتمام آن باید اصل مبلغ به همراه سود آن به سرمایه‌گذار پرداخت شود. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از وزارت اقتصاد حدود ۲۲۲ همت در سال ۱۴۰۲ در وجه سرمایه‌گذاران اوراق پرداخت شده است که حدود ۱۶۹ همت بابت تسویه اصل اوراق و مابقی به تسویه سود اوراق مربوط بوده است. 

این درحالیست که بر اساس آمار ۴۳ امین حراج سال ۱۴۰۱ مجموعا حدود ۱۷۶ همت اعتبار بابت تسویه سود اوراق به پرداخت رسیده است. مشاهده می‌شود بار مالی دولت در سال ۱۴۰۲ از ناحیه تسویه اوراق منقضی شده سنگین‌تر از سال ۱۴۰۱ بوده است. 

زیان دولت در بازار اوراق مشارکت نقدی ۴ همت عمیق‌تر شد

اگر خالص درآمد دولت از ناحیه فروش اوراق مشارکت را بخواهیم محاسبه کنیم کافیست تا هزینه پرداختی بابت تسویه اوراق را از درآمد فروش اوراق کسر کنیم. به همین ترتیب با توجه به درآمد ۱۶۱ همتی و هزینه ۲۲ همتی، مشاهده می‌شود طی سال ۱۴۰۲ دولت مجموعا با ۶۱ همت زیان در بازار اوراق مشارکت دولتی دست و پنجه نرم کرده است.

 در مقابل قابل توجه است که درآمد ۱۲۰ همتی در سال ۱۴۰۱ نیز همراه با ۱۷۶ همت هزینه بوده است که در نتیجه زیان ۵۶ همتی رقم زده است. بنابراین بنظر می‌رسد در سال ۱۴۰۲ هرچند میزان زیان دولت نسبت به ۱۴۰۱ بیشتر شده، اما میزان فروش اوراق رشد بیشتری در مقایسه با اصل و سود پرداختی به سرمایه‌گذاران داشته است بنابراین ناترازی دولت در بازار اوراق تنها ۴ همت عمیق‌تر شده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید