چینی سازی تجارت ایران :داد و ستد ایران در یک دهه - افق اقتصادی

چینی سازی تجارت ایران :داد و ستد ایران در یک دهه - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 223851 |
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۴۶ |
91 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش حجم تجارت ایران در دهه های گذشته، رشد تجاری رقبای آسیایی ایران بالاتر از افزایش حجم تجارت کشور بوده است. به طوری که اختلاف تجارت ایران با سه کشور ترکیه، کره جنوبی و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ به بیشترین حد نیم قرن اخیر رسیده و می‌توان گفت سرعت رشد تجارت ایران در مقایسه با این سه کشور ناچیز بوده است.

چینی سازی تجارت ایران :داد و ستد ایران در یک دهه

همچنین رابطه مبادله نیز به ویژه از آخر دهه ۱۳۸۰ به ضرر ایران تغییر کرده است، به این معنا که قدرت خرید کالاهای صادراتی کشور افت کرده است. با این حال نگاهی به ترکیب اقلام تجاری و صادراتی نشان می‌دهد طی پنج دهه گذشته، اقتصاد ایران به نوعی در حال تحول از یک اقتصاد کشاورزی به یک اقتصاد صنعتی بوده است. 

همچنین ترکیب شرکای تجاری ایران تغییرات مهمی را تجربه کرده و با وجود اینکه در سال ۱۳۷۱ شرکای اصلی تجاری ایران آلمان، ژاپن و ایتالیا بوده‌اند، در سال ۱۴۰۲ چین و امارات متحده عربی به شرکای اصلی تجاری ایران تبدیل شدند. 

همچنین در سال ۱۴۰۲ تنوع شرکای تجاری نیز به کمترین حد دهه‌های اخیر رسیده است. به طوری که در این سال ۷۶ درصد تجارت ایران در اختیار ۸ کشور بوده و سهم سایر کشورهای جهان از کیک تجارت ایران تنها ۲۴ درصد گزارش شده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید