ورود و خروج گردشگران از مرز ایران چه تغییری کرده است؟ - افق اقتصادی

ورود و خروج گردشگران از مرز ایران چه تغییری کرده است؟ - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 219897 |
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۴۴ |
86 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکو ایران، گردشگری بخش مهمی از فعالیت‌های اجتماعی هر کشور است که نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی کشورها ایفا می‌کند.  مرکز آمار در جدیدترین گزارش وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران آمار گردشگری را تا پایان پاییز ۱۴۰۲ منتشر کرده است. در این گزارش تعداد گردشگران خارجی واردشده به کشور و […]

ورود و خروج گردشگران از مرز ایران چه تغییری کرده است؟

به گزارش اکو ایران، گردشگری بخش مهمی از فعالیت‌های اجتماعی هر کشور است که نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی کشورها ایفا می‌کند.

 مرکز آمار در جدیدترین گزارش وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران آمار گردشگری را تا پایان پاییز ۱۴۰۲ منتشر کرده است. در این گزارش تعداد گردشگران خارجی واردشده به کشور و گردشگران ایرانی خارج شده از کشور اعلام شده است.

 در پاییز ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۴۹ هزار نفر گردشگر وارد ایران شده و ۲ میلیون و ۳۷۲ هزار نفر ایرانی به خارج سفر کرده‌اند.

 بررسی آمار گردشگری کشور در هفت سال اخیر نشان می‌دهد گردشگری ایران در سال‌های اخیر دچار افت قابل ملاحظه‌ای شده و این افت به خصوص در مورد ورود گردشگران خارجی به داخل کشور مشهودتر است. با این حال در سال ۱۴۰۲  وضعیت بهبود یافته است.

رشد ۶۷ درصدی گردشگران خارجی در در یک سال

 در سال‌های اخیر گردشگری در اغلب کشورها اهمیت زیادی یافته به طوری که در برخی کشورها به یک اولویت تبدیل و سبب رشد اقتصادی چشم‌گیری برای آن‌ها شده است. از این منظر بررسی آمار ورود گردشگران خارجی به ایران حائز اهمیت است.

 آمار مرکز آمار نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۲تعداد گردشگران خارجی وارد شده به کشور به ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۴۹ هزار نفر رسیده که نسبت به پاییز سال قبل ۶۷ درصد رشد کرده است.

 همچنین بررسی روند از سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد تعداد گردشگران وارد شده به کشور از سال ۱۳۹۹ افت شدید داشته است که این افت را می‌توان ناشی از همه‌گیری کرونا در این دانست. با این حال هرچند شرایط در سال ۱۴۰۲ نسبت به دو سال گذشته بهبود یافته، کشور همچنان نتوانسته به وضعیت قبلی خود بازگردد.  

 در دوره پیش از کرونا یعنی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، تعداد گردشگران خارجی رو به افزایش بود به طوری که در سال ۱۳۹۸ به رکورد ۸ میلیون و ۸۳۲ هزار نفر رسید. با این حال مقایسه آمار با این دوران نشان می‌دهد گردشگری خارجی کشور پس از کرونا متحمل گسستی شده که هنوز نتوانسته آن را جبران کند. البته این وضعیت را تنها ناشی از شرایط پساکرونایی نمی‌توان دانست و عوامل دیگر نیز در این میان باید در نظر گرفته شوند.

  با این حال جریان خروجی گردشگری ایران وضعیت بهتری داشته و شرایط به دوران پیش از کرونا بازگشته است.

افت قابل ملاحظه ایرانیان مسافر به خارج کشور از سال ۱۳۹۷

 علاوه بر ورود گردشگران خارجی، رشد سفر مردم به خارج از کشور نیز برای اقتصاد و فرهنگ کشور اهمیت ویژه‌ای دارد. این موضوع علاوه بر توسعه فرهنگی و ارتباطات بین‌المللی می‌تواند خدمات مربوط به گردشگری را رشد دهد و از این ناحیه برای کشور درآمد ایجاد کند.

 در پاییز ۱۴۰۲ ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار ایرانی به خارج کشور سفر کرده‌اند که نسبت به پاییز سال گذشته ۶۵ درصد رشد کرده است.

 روند تعداد گردشگران خارجی از سال ۱۳۹۶ حاکی از این است که اوج مسافرت ایرانیان به خارج کشور در سال ۱۳۹۶ بوده است. در این سال ۱۵ میلیون و ۵۷۷ هزار ایرانی به خارج کشور سفر کرده‌اند. با این حال تعداد گردشگران ایرانی به خارج از کشور از سال ۱۳۹۷ به مقدار ۵۳ درصد افت کرده است. یک علت این موضوع را می‌توان به علت سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی از این سال دانست.

 این تعداد در سال ۱۳۹۸ به ۹ میلیون و ۵۱۷ هزار نفر و در سال ۱۳۹۹ تحت تاثیر شوک کرونا به ۱ میلیون و ۱۳۵ هزار نفر رسید، اما پس از آن مجددا افزایش یافت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید