افت تورم دلاری کالاهای وارداتی؛ ارزانی کالاها یا واردات کالاهای ارزان‌تر؟ - افق اقتصادی

افت تورم دلاری کالاهای وارداتی؛ ارزانی کالاها یا واردات کالاهای ارزان‌تر؟ - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 214948 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۴۸ |
93 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاهای وارداتی در پاییز ۱۴۰۲ را منتشر کرد. شاخص قیمت متوسط قیمت‌ها در یک دوره مشخص است و تغییر این شاخص نسبت به قبل تورم آن را مشخص می‌کند.  بخش مهمی از نیاز کالایی کشور از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین تورم این کالاها می‌تواند […]

افت تورم دلاری کالاهای وارداتی؛ ارزانی کالاها یا واردات کالاهای ارزان‌تر؟

به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاهای وارداتی در پاییز ۱۴۰۲ را منتشر کرد. شاخص قیمت متوسط قیمت‌ها در یک دوره مشخص است و تغییر این شاخص نسبت به قبل تورم آن را مشخص می‌کند.

 بخش مهمی از نیاز کالایی کشور از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین تورم این کالاها می‌تواند تاثیر زیادی بر رفاه خانوار داشته باشد. این تورم به دو نوع ریالی و دلاری گزارش می‌شود که در این میان ارزش دلاری قیمت کالاها در بازار جهانی را نشان می‌دهد.

 داده‌های مرکز آمار حاکی از این است که تورم ارزش دلاری کالاهای وارداتی در هر سه مقیاس فصلی، ماهانه و سالانه نسبت به سال گذشته افت کرده است.

افت ۰.۷ واحدی تورم فصلی

 شاخص قیمت میانگینی از قیمت‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین تغییر این شاخص مفهوم تورم را نشان می‌دهد.

 همچنین ارزش کالاهای وارداتی به دو نوع ریال و دلار مشخص می‌شود. ارزش دلاری قیمت کالاها در خارج از کشور را نشان می‌دهد در حالی که در ارزش ریالی نرخ ارز نیز دخیل است.

 مطابق گزارش مرکز آمار در پاییز ۱۴۰۲ متوسط قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل قبل ۰.۲ درصد کاهش یافته است که این همان عدد تورم فصلی است.

 مقایسه این عدد با تورم فصلی این کالا در پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که در این یک سال تورم فصلی ۰.۷ واحد درصد افت کرده است. بنابراین سرعت رشد فصلی قیمت‌های این کالاها نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

 افت تورم کالاهای وارد شده به کشور در مقیاس نقطه به نقطه نیز دیده می‌شود.

افت ۶.۶ واحدی تورم نقطه به نقطه

 تورم نقطه به نقطه تغییر قیمت‌ها را نسبت به موقعیت مشابه سال گذشته بررسی می‌کند.

 داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی در پاییز سال جاری برابر با ۶.۱ درصد بوده است. این تورم نسبت به پاییز ۱۴۰۱ به مقدار ۶.۶ واحد درصد کم شده است. در پاییز ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی برابر با ۱۲.۷ درصد بوده است. این یعنی سرعت رشد قیمت‌ کالاهای وارداتی در مقیاس نقطه به نقطه نیز کاهش یافته است.  

افت ۶.۵ واحدی تورم سالانه

 مرکز آمار گزارش کرده که تورم سالانه کالاهای وارداتی در پاییز امسال برابر با ۹.۱ درصد بوده است. تورم سالانه به معنای تغییر متوسط قیمت‌ها در یک سال نسبت به متوسط قیمت‌ها در سال قبل است. بنابراین قیمت متوسط کالاهای وارد شده به کشور در ۱۲ ماه منتهی به پاییز ۱۴۰۲ به میزان ۹.۱ درصد نسبت به ۱۲ ماهه منتهی به پاییز ۱۴۰۱ بیشتر شده است.

 با این حال مقایسه تورم سالانه کالاهای وارداتی نیز نسبت به پاییز ۱۴۰۱ به مقدار ۶.۵ واحد درصد کاهش یافته است. تورم سالانه این کالاها در پاییز ۱۴۰۱ برابر با ۱۵.۶ درصد بوده است.

 افت تورم کالاهای وارد شده به کشور نسبت به سال گذشته می‌تواند حکایت از دو موضوع داشته باشد؛ کاهش ارزش کالاهایی به کشور وارد می‌شوند در بازارهای جهانی و همچنین حرکت تجارت خارجی کشور به سمت واردات کالاهای ارزان‌تر.  

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید