سهم دولت از صادرات طلای سیاه ایران - افق اقتصادی

سهم دولت از صادرات طلای سیاه ایران - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 212291 |
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷ |
87 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، بر اساس اسناد بالادستی طراحی شده بنا بر این بود که ۴۰ درصد درآمدهای حاصل از صادرات نفت ۱۴۰۲ به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود. در آذر ماه سال جاری اجازه‌نامه‌ای صادر شد که حاکی از نصف شدن سهم صندوق توسعه از درآمدهای سال ۱۴۰۲ بود. معاون سازمان برنامه و بودجه […]

سهم دولت از صادرات طلای سیاه ایران

به گزارش اکوایران، بر اساس اسناد بالادستی طراحی شده بنا بر این بود که ۴۰ درصد درآمدهای حاصل از صادرات نفت ۱۴۰۲ به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود. در آذر ماه سال جاری اجازه‌نامه‌ای صادر شد که حاکی از نصف شدن سهم صندوق توسعه از درآمدهای سال ۱۴۰۲ بود. معاون سازمان برنامه و بودجه در پی این خبر عنوان کرد که پیشبینی می‌شود ۱۳۰ همت از کسری بودجه با صدور این اجازه‌نامه جبران شود. 

برداشت ۶ میلیارد دلاری دولت از سهم صندوق توسعه طی ۱۰ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲

آمارهای منتشر شده از سازمان گمرک نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری مجموع صادرات نفتی ایران رقمی حدود ۲۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر بر اساس قانون اسناد بالادستی سهم صندوق توسعه از کل درآمدهای نفتی امسال حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده است که با صدور مجوز، حدود ۶ میلیارد دلار آن به دولت تعلق می‌گیرد. 

به همین ترتیب در صورتیکه نرخ تسعیر ارز را معادل ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، مشاهده می‌شود سهم جدید دولت از درآمدهای نفتی به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این درحالیست که با افزایش فروش نفت در دو ماه باقیمانده، حتی سهم دولت از درآمدهای نفتی بیشتر هم می‌شود.

شایان ذکر است این مبلغ تنها معادل رقمی است که دولت از ناحیه نصف شدن سهم صندوق توسعه ملی نصیب دولت شده است درحالیکه در سند بودجه سهم دولت از درآمدهای نفتی ۴۲.۵ درصد تعیین شده است. به عبارت دیگر علاوه بر ۶ میلیارد دلار ذکر شده از ناحیه کاهش سهم صندوق، حدود ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نیز تا کنون درآمد دولت از محل صادرات نفتی ایران بوده است. 

در صورتیکه نرخ تسعیر ارز را ۲۸.۵ هزار تومان در نظر بگیریم، مجموع درآمد دولت طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ از فروش نفت به ۵۳۲ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان می‌رسد. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید