خطای ۳ درصدی بانک مرکزی در آمار وام های بانکی - افق اقتصادی

خطای 3 درصدی بانک مرکزی در آمار وام های بانکی - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 209101 |
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ |
78 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش اخیر اعلام شده توسط بانک مرکزی رشد تسهیلات‌دهی شبکه بانکی در ۱۰ ماهه ابتدایی سال نسبت به بازه مشابه در ۱۴۰۱ حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است، این درحالیست که در سال جاری، حدود ۴ هزار و ۳۰۸ همت تسهیلات پرداخت شده که در مقایسه با ۱۰ ماهه ابتدایی […]

خطای ۳ درصدی بانک مرکزی در آمار وام های بانکی

به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش اخیر اعلام شده توسط بانک مرکزی رشد تسهیلات‌دهی شبکه بانکی در ۱۰ ماهه ابتدایی سال نسبت به بازه مشابه در ۱۴۰۱ حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است، این درحالیست که در سال جاری، حدود ۴ هزار و ۳۰۸ همت تسهیلات پرداخت شده که در مقایسه با ۱۰ ماهه ابتدایی سال گذشته به ارزش ۳ هزار و ۳۱۲ همت حدود ۱۰۰۰ همت رشد داشته است. 

به عبارت دیگر اعداد منتشر شده از داده‌های خام بانک مرکزی حاکی از رشد ۳۰ درصدی وام‌دهی در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته هستند اما در گزارش این موضوع، به‌نظر می‌رسد اشتباه محاسباتی به وجود آمده باشد چرا که میزان افزایش در کل وام‌های پرداخت شده در گزارش بانک مرکزی برخلاف محاسبات، حدود ۹۱۲ همت اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر کل وام‌های تخصیص یافته در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۹۱۲ همت بیش‌تر از موقعیت زمانی مشابه در سال گذشته باشد، باید رقم کل وام‌های اعطا شده از ابتدای سال گذشته تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۳ هزار و ۳۹۶ همت باشد که با داده‌های رسمی این مرکز در تضاد است.

افزایش سهم خانوار از کل تسهیلات 

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش کل‌ وام‌های تخصیص یافته به خانوار، حدود ۸۰۰ همت در بازه زمانی مورد بررسی سال جاری بوده که در مقایسه با سال گذشته بالغ بر ۴۶ درصد رشد پیدا کرده است. 

در مقابل بررسی کل تسهیلات اعطا شده به صاحبان کسب و کار در اقتصاد، حاکی از تخصیص بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ همت اعتبار به بخش‌های مختلف اقتصادی است که اغلب با هدف تامین سرمایه در گردش بنگاه اتخاذ شده است. 

به همین ترتیب مشاهده می‌شود سهم خانوار از کل وام‌های پرداخت شده توسط شبکه بانکی در ۱۰ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ حدود ۱۸.۶ درصد بوده که در مقایسه با رقم مربوط به ۱۰ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ حدود ۲.۲ درصد بیشتر شده و در مقابل سهم صاحبان کسب و کار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید