حمل‌ونقل هوایی ایران در یک دهه اخیر - افق اقتصادی

حمل‌ونقل هوایی ایران در یک دهه اخیر - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 206804 |
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۴۶ |
61 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تعداد پروازها و مسافران جابه‌جا شده در دهه اخیر در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ رخ داده بود اما با شیوع کرونا و خروج آمریکا از برجام دچار افت شد هرچند در سال‌های اخیر مجددا در مسیر رشد قرار گرفته است. همچنین در دهه اخیر علی‌رغم افزایش مستمر تعداد ناوگان هوایی […]

حمل‌ونقل هوایی ایران در یک دهه اخیر

به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تعداد پروازها و مسافران جابه‌جا شده در دهه اخیر در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ رخ داده بود اما با شیوع کرونا و خروج آمریکا از برجام دچار افت شد هرچند در سال‌های اخیر مجددا در مسیر رشد قرار گرفته است. همچنین در دهه اخیر علی‌رغم افزایش مستمر تعداد ناوگان هوایی ایران در دهه اخیر، تعداد پروازها و مسافران جابه‌جا شده متناسب با ناوگان هوایی رشد نکرده است.

تغییرات زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی در دهه اخیر

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از وزارت راه و شهرسازی، تعداد فرودگاه‌های داخلی ایران در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۹ فرودگاه بوده است که در مقایسه با ۱۳۹۲ با ۲۲ فرودگاه، کاهش پیدا کرده است. 

این درحالیست که در همین مدت ۱ فرودگاه به فرود‌گاه‌های بین‌المللی اضافه شده و رقم آن به ۹ فرودگاه رسیده است. همچنین تعداد فرودگاه‌های دارای مرز هوایی ایران ۲۵ فرودگاه در سال ۱۴۰۲ اعلام شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۲، یک فرودگاه دارای مرز هوایی به تعداد فرودگاه‌ها اضافه شده است. 

افزایش تعداد ناوگان هوایی ایران

همچنین تعداد ناوگان هوایی ثبت شده در کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵۴ فروند اعلام شده که طی این سال‌ها به ۳۴۴ فروند افزایش یافته است. درحالیکه ۹۰ ناوگان هوایی طی ۱۱ سال اخیر به دارایی‌های کشور افزوده شده، تعداد صندلی‌های ثبت شده نیز از ۴۰ هزار و ۶۶۶ به رقم ۴۹ هزار و ۵۳۹ صندلی رشد کرده است. 

البته شایان ذکر است که بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تعداد ناوگان فعال هوایی ۱۷۳ عدد بوده و تعداد صندلی‌های فعال نیز حدود ۲۵ هزار صندلی تخمین زده می‌شود. 

برگزاری عمده پروازها توسط شرکت‌های داخلی

بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی عمده پروازهای ایران داخل کشور بوده و توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی انجام می‌شود به طوریکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰ درصد از کل پروازها ذیل همین گروه به ثبت رسیده‌اند. در مقابل سهم پروازهای بین‌المللی توسط شرکت‌های داخلی حدود ۱۸ درصد کل پروازها بوده و شرکت‌های بین‌المللی تنها ۱۱ درصد از کل پروازهای ایران در سال ۱۴۰۲ را اجرا کرده‌اند. 

پروازهای سال ۱۴۰۱، کمتر از میانگین ۱۰ ساله

بر اساس مطالعات، در سال گذشته مجموعا ۲۱۸ هزار و ۷۰۰ پرواز در کشور انجام شده که در مقایسه با میانگین پرواز انجام شده در یک دهه گذشته حدودا ۱۵ هزار پرواز کمتر است. 

علی‌رغم اینکه تعداد ناوگان هوایی ایران در مقایسه با دهه گذشته به بیشترین مقدار خود رسیده، اما مشاهده می‌شود بیشترین میزان پروازها، حمل بار و جابه‌جایی مسافران در دهه اخیر، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ انجام شده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید