آیا قرارداد ۲۵ ساله حجم صادرات ایران به چین را افزایش داد؟ - افق اقتصادی

آیا قرارداد 25 ساله حجم صادرات ایران به چین را افزایش داد؟ - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 206262 |
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ |
66 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ کشور چین یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران شناخته می‌شود. در ده ماه نخست سال ۹۷، حجم صادرات غیر نفتی ایران به این کشور بالغ بر ۷ میلیارد دلار بوده است. این رقم در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۸ به سطح ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. در سال ۹۸ تحریم‌های نفتی […]

آیا قرارداد ۲۵ ساله حجم صادرات ایران به چین را افزایش داد؟

به گزارش اکوایران؛ کشور چین یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران شناخته می‌شود. در ده ماه نخست سال ۹۷، حجم صادرات غیر نفتی ایران به این کشور بالغ بر ۷ میلیارد دلار بوده است. این رقم در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۸ به سطح ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. در سال ۹۸ تحریم‌های نفتی غرب در ایران تشدید شده است. بنابراین یکی از دلایل کاهش حجم صادرات ایران به چین را می‌توان به تشدید این تحریم‌ها نسبت داد.

 در مدت زمان مشابه طی سال ۹۹ این روند کاهشی ادامه‌دار شده، اما همچنان در سطح ۶ میلیارد دلار باقی مانده است، این رقم پایین‌ترین سطح صادرات ایران به چین در شش سال گذشته محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد دلیل کاهش صادرات ایران به چین در سال ۹۹ به شیوع کرونا و اخلال در تجارت جهانی مربوط بوده است. در سال ۱۴۰۰ به دنبال بهبود وضعیت تجارت جهانی، حجم صادرات ایران به کشور چین با سرعت زیاد افزایش پیدا کرده است. البته دلیل مهم‌تر این‌ رشد در صادرات ایران به چین، امضا و اجرا تعهد مشترک بین این دو کشور در سال ۱۴۰۰ بوده است.

این افزایش در صادرات ایران به چین طی ده ماه نخست ۱۴۰۱ ادامه‌دار شد. به بیان دقیق‌تردر ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱، حجم صادرات ایران به چین به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسید. این رقم بیشترین حجم صادرات ایران به چین در ۶ سال بررسی شده محسوب می‌شود. رویه فزاینده صادرات ایران به چین در ده ماه نخست امسال پایدار نبوده و مجدد به سطح ۱۱ میلیارد دلار بازگشته است.

در این گزارش ارزش صادرات غیر نفتی ایران به چین در ۱۰ ماه نخست سال طی سال های ۹۷ تا ۱۴۰۲ بررسی شده است.

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در یک نگاه

در سال ۹۴ پرونده امضا یک معاهده بین ایران و چین باز و از سال ۹۸ به صورت جدی­‌تر پیگیری شد. در واقع این معاهده یک سند همکاری بین ایران و چین بوده که هدف از آن رسیدن به یک توافق سیاسی، استراتژیک و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیان شده است. این سند در سال ۹۹ در هیئت دولت ایران بررسی و تصویب شد. در نهایت نیز ظریف در فروردین سال ۱۴۰۰ این سند را امضا کرده و در زمستان این سال همکاری مشترک بین ایران و چین آغاز شده است.

کاهش صادرات ایران به چین از سال ۹۷ تا سال ۹۹

کشور چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران شناخته می‌شود. در ۱۰ ماه نخست سال ۹۷ ارزش صادرات ایران به چین معادل ۷ میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار بوده است. در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ به دنبال تشدید تحریم‌­های نفتی علیه ایران، حجم صادرات به چین حدود ۶ میلیارد و ۲۰۱ میلیون دلار شده است. این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۷ کاهش ۱۸ درصدی داشته است.

در سال ۹۹ بیماری کرونا که از چین آغاز شده بود به سراسر کشورهای جهان سرایت کرد. به دنبال گسترش این بیماری قرنطینه‌های خانگی اعمال شده و تجارت جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافت. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در ده ماه اول سال ۹۹ مجموع حجم صادراتش به چین در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۹۸، کاهش ۲ درصدی داشته است.

بدین ترتیب در ۱۰ ماه نخست هر سال، از سال ۹۷ تا سال ۹۹ ارزش دلاری صادرات ایران به چین نزولی بوده و هر سال نسبت به سال گذشته با کاهش رو‌به‌رو شده است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این رویه پایدار مانده است؟

افزایش ۸۹ درصدی صادرات ایران و چین در سال ۱۴۰۰

مشاهده داده‌­های منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر از آن می‌دهد که رویه کاهش صادرات ایران به چین که از سال ۹۷ تا سال ۹۹ ادامه داشته، پایدار نمانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ ارزش دلاری صادرات کشور به چین به بیش از ۱۱ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در مقایسه با ده ماه ابتدایی سال ۹۹ افزایش ۸۹ درصدی داشته است. اما دلیل رشد صادرات ایران به جمهوری خلق چین در این بازه چه بوده است؟

شواهد حاکی از آن است که یکی از دلایل این افزایش می­‌تواند کاهش اثرات همه‌گیری کرونا و بهبود تجارت جهانی باشد. اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی این افزایش را باید در رویداد دیگری دنبال کرد. در فروردین ۱۴۰۰ یک معاهده مشترک بین چین و ایران با هدف افزایش روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری دو کشور به امضا رسید. به نظر می­‌رسد این پدیده توانسته میزان صادرات ایران به چین را با سرعت قابل‌توجهی افزایش دهد.

افزایش صادرات کالاهای ایرانی به چین که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود، در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشت و در ۱۰ ماه نخست این سال به ۱۲ میلیارد و ۵۹۱ میلیون دلار رسید. این رقم بیشترین ارزش صادرات ایران در یک دوره ۱۰ ماه به چین از سال ۹۷ تا دی ۱۴۰۲ بوده است.

ارزش دلاری صادرات ایران به چین در ده ماه نخست سال ۱۴۰۲ بار دیگر به سطح ۱۱ میلیارد دلاری بازگشت و کاهش ۷.۸ درصدی را تجربه کرد. همانطور که دیده می­شود افزایش صادرات کشور به چین پایدار نبوده است. اما باید دید با اجرای فازهای دیگر این قرارداد صادرات بهبود پیدا می­کند و یا همچنان کاهش خواهد یافت؟

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید