تفاوتی به عمق ۱۳.۹ میلیارد دلار؛ اختلاف صادرات غیرنفتی و واردات - افق اقتصادی

تفاوتی به عمق 13.9 میلیارد دلار؛ اختلاف صادرات غیرنفتی و واردات - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 202444 |
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵ |
67 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران حجم صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با ده ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش و حجم واردات بیشتر شده است. این درحالیست که متوسط ارزش هر کیلو کالای صادراتی غیرنفتی ایران نیز در این بازه زمانی کاهش یافته است. همین موضوع باعث شده تا فاصله صادرات غیرنفتی کشور با واردات عمیق‌تر از سال […]

تفاوتی به عمق ۱۳.۹ میلیارد دلار؛ اختلاف صادرات غیرنفتی و واردات

به گزارش اکوایران حجم صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با ده ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش و حجم واردات بیشتر شده است. این درحالیست که متوسط ارزش هر کیلو کالای صادراتی غیرنفتی ایران نیز در این بازه زمانی کاهش یافته است. همین موضوع باعث شده تا فاصله صادرات غیرنفتی کشور با واردات عمیق‌تر از سال گذشته باشد. 

تفاوت واردات و صادرات غیرنفتی ایران؛ بیش از ۱۳ میلیارد دلار

بر اساس آخرین گزارش گمرک، میزان صادرات غیرنفتی کشور در ده ماهه ابتدایی سال جاری به ۴۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار در سال جاری رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم صادرات غیرنفتی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته حدود ۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این درحالیست که بر اساس آمار گمرکی، کل واردات کشور در ده ماهه نخست سال جاری حدود ۵۴ میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار به ثبت رسیده که در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار بیشتر شده است. 

به عبارت دیگر کسری تجاری کشور از ۳.۱ میلیارد دلار در ۱۴۰۱ به حدودا ۱۳.۹ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است. شایان ذکر است تمامی آمار مربوط به ده ماهه ابتدایی هر سال بوده و میزان درآمدهای نفتی در محاسبات لحاظ نشده است. 

تضعیف تولید داخلی با تثبیت نرخ ارز

برخی از کارشناسان، منفی‌تر شدن تراز تجاری در سال جاری را مرتبط به سیاست تثبیت نرخ ارز در عین تداوم تورم می‌دانند. به عبارت دیگر در شرایطی که پول داخلی در مقابل پول خارجی درحال تضعیف است ولی سیاست‌گذار اقدام به تثبیت نرخ ارز می‌کند، واردات برای مصرف‌کنندگان ارزان‌تر و به صرفه شده و در مقابل صادرات کاهش می‌یابد. همچنین بر اساس نظر کارشناسان ممکن است برگشت ارز محدود شده و قاچاق کالا به کشور را تشدید کند. 

همچنین اظهاراتی در رابطه با تضعیف شدن تولید داخلی در شرایط ثبات نرخ ارز در عین تجربه تورم مطرح می‌شود که البته اعتبارسنجی آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد. 

کاهش ارزش هر کیلو کالای صادراتی غیرنفتی

علاوه بر کاهش تراز تجاری، مشاهده می‌شود مجموع کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران سنگین‌تر از سال گذشته شده است. بر اساس آمارها وزن صادرات غیرنفتی ایران از ابتدای ۱۴۰۲ تا انتهای دی ماه حدود ۱۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود درحالیکه در همان بازه زمانی طی سال گذشته، این عدد حدود ۱۰۳ میلیون تن بود. 

به عبارت دیگر در سال گذشته متوسط هر یک کیلو محصول صادراتی ایران حدود ۰.۴۴ دلار بوده اما امسال متوسط ارزش هر یک کیلو صادرات به کمتر از ۰.۳۶ دلار افت کرده است. این درحالیست که ارزش هر یک کیلو کالای وارداتی از سال گذشته تا کنون از ۱.۵۸ دلار به ۱.۶۶ دلار رسیده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید