رشد قیمت کالاهای وارداتی سریع‌تر از کالاهای صادارتی - افق اقتصادی

رشد قیمت کالاهای وارداتی سریع‌تر از کالاهای صادارتی - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 200412 |
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵ |
79 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران در تحلیلی برمبنای داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی را تشریح کرده است. شاخص قیمت کالاهای صادراتی روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده به خارج از کشور و شاخص قیمت کالاهای وارداتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده به داخل کشور را طی […]

رشد قیمت کالاهای وارداتی سریع‌تر از کالاهای صادارتی

به گزارش اکوایران، معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران در تحلیلی برمبنای داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی را تشریح کرده است. شاخص قیمت کالاهای صادراتی روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده به خارج از کشور و شاخص قیمت کالاهای وارداتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده به داخل کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد.

روند عمومی شاخص کل کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری نزولی بوده و از ۱۰۸.۵ در بهار ۱۴۰۱ به ۱۰۲ در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است. این درحالی است که شاخص کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری به طور عمومی، روند صعودی دشاته و ۱۱۱.۶ در بهار ۱۴۰۱ به ۱۲۳.۳ در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است.

نگاهی به آمار تورم کالاهای وارداتی و صادراتی بر حسب قیمت دلاری آنها نشان می‌دهد، در اکثر مواقع رشد قیمت کالاهای وارداتی سریع تر از کالاهای صادراتی بوده است. 

این تحلیل نشان می‌دهد، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۲، نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر ۱۰.۸درصد است. این درحالی است که تورم کالاهای صادراتی مفصل منفی ۱.۹ درصد برآورد شده است. بررسی روند درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی در بازه زمانی مورد بررسی یعنی بهار ۱۴۰۱ تا تابستان ۱۴۰۲ حاکی از اختلاف بسیار زیاد تورم این دو گروه است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید