توکلی کاشی وضعیت بازار بدهی را تحلیل کرد/ عطش دولت برای فروش اوراق - افق اقتصادی

توکلی کاشی وضعیت بازار بدهی را تحلیل کرد/ عطش دولت برای فروش اوراق - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 197118 |
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۶:۴۶ |
71 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار بدهی اظهار کرد: دولت از سال ۹۴ به بعد برای تامین کسری بودجه بیش از مقادیر مشخص شده در بودجه اوراق بدهی منتشر کرده است. در سال جاری نیز در بودجه رقم ۱۸۷ همت تعیین شده و تا اخر آذر ماه این رقم را به طور کامل منتشر کرده است.

توکلی کاشی وضعیت بازار بدهی را تحلیل کرد/ عطش دولت برای فروش اوراق

توکلی کاشی دلیل اصلی افزایش نرخ سود بازار بدهی را تنگنای نقدینگی در کشور عنوان کرد. از طرفی بانک مرکزی محدودیت هایی را برای بانک ها برای تامین مالی ایجاد کرده و همچنین برای شرکت هایی که به سمت بازار سرمایه برای تامین مالی روی آوردند، هم محدودیت به وجود آورده است.

دلیل دیگر به گفته توکلی کاشی این است که مقدار ضمانت اوراق توسط بانکها را هم سهمیه بندی کرده، محدودیتی که در سال گذشته وجود نداشت و بانکها به تناسب توان مالی و کفایت سرمایه خود می توانستند اوراق را تضمین کنند.

او با اشاره به این رویکرد که دولت سیزدهم فروش اوراق را به انگ تبدیل کرده، انتقاد وارد کرد و گفت: روش تمام کشورهای دنیا برای کمبود منابع و تنگنای مالی انتشار اوراق است.

این کارشناس بازار بدهی افزود: از طرفی عده ای معتقدند که دولت برای تامین کسری بودجه باید از بانک مرکزی و بانک های دیگر استقراض کند، که این موجب می شود دیگر بخش های اقتصادی نمی توانند از ظرفیت سیستم بانکی استفاده کنند. نکته دیگر این است که استقراض دولت به خصوص از بانک مرکزی تقریبا ۱۰ برابر استقراض دولت از سیستم بانکی به اقتصاد کلان ما ضربه می زند.

به اعتقاد وی بدهی های گذشته دولت به بخش های مختلف مثل صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی که هنوز تسویه نشده می تواند در قالب اوراق بدهی با این بخش ها تسویه شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید