اشتغال ناقص در پاییز ۱۴۰۲؛ بهره‌وری کار زنان از مردان بیش‌تر است؟ - افق اقتصادی

اشتغال ناقص در پاییز 1402؛ بهره‌وری کار زنان از مردان بیش‌تر است؟ - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 196051 |
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۶:۴۶ |
82 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، آخرین شواهد آماری حاکی از آن است که در پاییز سال جاری از هر ۱۰۰ مرد در سن اشتغال حدود ۶۴ نفر و از هر ۱۰۰ زن در سن اشتغال حدود ۱۲ نفر موفق به یافتن شغل شده‌اند. البته باید توجه داشت که تمام افراد شاغل در بازار کار موفق به پیدا […]

اشتغال ناقص در پاییز ۱۴۰۲؛ بهره‌وری کار زنان از مردان بیش‌تر است؟

به گزارش اکوایران، آخرین شواهد آماری حاکی از آن است که در پاییز سال جاری از هر ۱۰۰ مرد در سن اشتغال حدود ۶۴ نفر و از هر ۱۰۰ زن در سن اشتغال حدود ۱۲ نفر موفق به یافتن شغل شده‌اند. البته باید توجه داشت که تمام افراد شاغل در بازار کار موفق به پیدا کردن شغل متناسب با توانایی و پتانسیل خود نمی­شوند. به عبارت دیگر برخی از افراد شاغل در بازار کار «اشتغال ناقص» دارند و کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند.

همچنین، در پاییز ۱۴۰۲ در مقایسه با پاییز ۱۴۰۱، سهم اشتغال ناقص در میان مردان کاهش یافته است. در مقابل این نسبت برای زنان افزایش یافته است.  روند ۲ سال  و نیمه این شاخص بیانگر آن است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون، به طور کلی همواره سهم اشتغال ناقص مردان بالاتر از زنان بوده است. با این حال،‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که ‌در حالی که این سهم برای زنان از سال ۱۴۰۰ تا کنون تقریبا ثابت مانده اما برای مردان نزولی شده است.

کاهش شاغلین نیمه بیکار کل کشور در پاییز ۱۴۰۲

طبق داده‌های مرکز آمار از مجموع ۲۴.۷ میلیون نفر جمعیت شاغل کشور، ۲۰.۷ میلیون نفر را آقایان و بیش از ۴ میلیون نفر را بانوان تشکیل داده‌­اند. اما همه افراد شاغل در بازار کار موفق به پیدا کردن شغل متناسب با ظرفیت، مهارت و پتانسیل خود نمی­‌شوند. به عبارت دیگر برخی افراد شاغل در بازار کار از حداکثر بهره­‌وری خود استفاده نکرده‌­اند. لذا میزان ساعت کار آن­ها در هفته، کمتر از میزان استاندارد در نظر گرفته شده برای کار کردن (۴۴ ساعت و بیشتر) است.

اصطلاحا به وضعیت شغلی این افراد،‌ «اشتغال ناقص» گفته می‌شود. بنابراین اشتغال ناقص نشان‌دهنده درصدی از جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بالاتر) است که شاغل است اما کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کند. یکی از تحلیل‌هایی که از اشتغال ناقص ارائه می‌شود این است که این نماگر نشان‌دهنده بهره‌وری نیروی کار است و هر چه مقدار آن کمتر باشد نشان می‌دهد که نیروهای بیش‌تری با تمام بهره‌وری خود کار می‌کند.

داده‌­های مرکز آمار حاکی از آن است که در پاییز امسال نسبت اشتغال ناقص «کل کشور» پایین آمده و به ۸.۱ درصد رسیده است. به بیان دیگر در پاییز امسال ۲ میلیون و ۷ هزار ۹۹۸ نفر کمتر از بهره­‌وری واقعی خود کار کرده‌­اند که تعدادشان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از این تعداد ۱.۷ میلیون نفر را آقایان و ۲۰۸ هزار و ۱۳۷ نفر را بانوان تشکیل داده‌­اند.

بر این اساس، سهم اشغال ناقص در آقایان ۸.۷ درصد در پاییز سال جاری برآورد شده است. این رقم در پاییز سال گذشته ۱۰.۳ درصد بوده است. این سهم برای بانوان به ۵.۲ درصد رسیده در حالی که در پاییز سال قبل ۴.۷ درصد بوده است.

روند ۲ سال و نیمه اشتغال ناقص میان زنان و مردان

بررسی­‌ها نشان می­‌دهد در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به پاییز ۱۴۰۱ نسبت اشتغال ناقص نه تنها در کل کشور بلکه میان مردان نیز کمتر شده است. به بیان دیگر می‌توان گفت که بهره­‌وری بازار کار مردان در این بازه زمانی بهبود یافته است.

روند ۲ سال و نیمه سهم اشتغال ناقص مردان از کل اشتغال نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون، سهم اشتغال ناقص مردان در بازه ۸.۴ تا ۱۱.۹ نوسان داشته است. کمترین مقدار این نسبت در تابستان امسال و بیشترین رقم آن نیز در زمستان ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

در سوی دیگر، این نسبت در میان بانوان افزایش یافته است. یعنی زنانی که توانایی کار بیشتر داشته‌اند اما به دلیل محدودیت بازار کار نتوانسته‌اند به شغل مورد نظر خود بپردازند در پاییز امسال نسبت به پاییز ۱۴۰۱، بیشتر شده­ است.

در روند ۲ سال و نیمه اشتغال ناقص زنان دیده شده که این سهم برای بانوان در بازه ۳.۸ تا ۵.۲ نوسان داشته است. کمترین سهم اشتغال ناقص در گروه بانوان مربوط به زمستان ۱۴۰۱ و بیشترین رقم این نسبت مربوط به پاییز ۱۴۰۲ است. شواهد آماری حاکی از آن است که به طور کلی طی دو سال و نیم گذشته همواره سهم اشتغال ناقص مردان بالاتر از زنان بوده است.

در پاییز امسال توان و تمایل زنان به اشتغال افزایش یافته و شمار بیشتری از زنان به جست­وجوی شغلی پرداخته‌اند اما نرخ بیکاری آن­‌ها تغییر محسوسی نداشته است. بنابراین شاید بتوان اینطور برداشت کرد که احتمالا تعداد بیشتری از زنانی که مشغول جست‌وجوی شغل بوده­‌اند، مجبور به فعالیت در ساعت کاری کمتر از حد استاندارد (۴۴ ساعت در هفته) شده­ و به اشتغال ناقص روی آورده‌اند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید