اختلاف معنادار تراکنش‌ها در تهران و سایر استان‌ها - افق اقتصادی

اختلاف معنادار تراکنش‌ها در تهران و سایر استان‌ها - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 195281 |
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷ |
64 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک سازوکاری است که امکان خرید بدون نیاز به وجه نقد را از طریق درگاه پرداخت(دستگاه پوز)، موبایل یا اینترنت فراهم می‌کند. این سامانه که یکی از بازوهای نظارتی بانک مرکزی است، نشان می‌دهد چه حجم معاملاتی از طریق این سامانه در کشور به ثبت رسیده است. […]

اختلاف معنادار تراکنش‌ها در تهران و سایر استان‌ها

به گزارش اکوایران، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک سازوکاری است که امکان خرید بدون نیاز به وجه نقد را از طریق درگاه پرداخت(دستگاه پوز)، موبایل یا اینترنت فراهم می‌کند. این سامانه که یکی از بازوهای نظارتی بانک مرکزی است، نشان می‌دهد چه حجم معاملاتی از طریق این سامانه در کشور به ثبت رسیده است. البته شاپرک تنها سامانه عضو شبکه شتاب نیست بلکه یکی از اصلی‌ترین آن‌هاست. 

به طور کلی حجم مبادلات و تراکنش‌های صورت گرفته در یک جامعه احتمالا حاوی نکاتی در رابطه با میزان رفاه، دادوستد و رونق اقتصادی آن منطقه است. 

بررسی‌ها حاکی از آن است که از ابتدای سال تا انتهای آذر ماه، در کل کشور حدود ۳۷ میلیارد تراکنش به ارزش ۸ هزار و ۷۷۷ همت تراکنش به ثبت رسیده است. 

اختلاف معنادار مبادلات در تهران در مقایسه با سایر شهر ها

آمارها نشان می‌دهد استان تهران چه از نظر مبلغ تراکنش و چه از نظر تعداد تراکنش صورت پذیرفته در سامانه شاپرک با اختلاف در صدر استان‌ها قرار دارد. بر اساس آمار تقریبا ۲۵ درصد کل تراکنش‌ها در این استان بوده و از نظر مبلغ نیز معاملات ثبت شده در استان تهران حدود ۳۵.۶ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. 

در ادامه مشاهده می‌شود به ترتیب خراسان رضوی، فارس و اصفهان چه از نظر مبلغ و چه از نظر تعداد تراکنش در جایگاه دوم و سوم و چهارم قرار دارند. مجموع ارزش تراکنش‌های انجام شده در استان‌های مذکور طی ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ بین ۴۶۰ تا ۵۴۰ میلیارد تومان قرار دارد. 

این درحالیست که استان‌های ایلام و خراسان جنوبی با کمترین ارزش و تعداد معاملات مواجه بوده‌اند و طی ۹ ماه اخیر صرفا بین ۳۶ تا ۴۴ میلیارد تومان ارزش معاملاتشان بوده است. 

بررسی سرانه ارزش هر معامله ثبت شده در این سامانه نیز حاکی از آن است به طور میانگین ارزش هر یک از تراکنش‌ها در کل کشور حدود ۲۳۷ هزار تومان بوده، درحالیکه این مبلغ در استان تهران حدود ۳۴۱ هزار تومان و در استان ایلام حدود ۱۶۱ هزار تومان برآورد شده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید