هشدار بانک جهانی: مسیر «ناخوش» رشد در جهانِ پساکرونا - افق اقتصادی

هشدار بانک جهانی: مسیر «ناخوش» رشد در جهانِ پساکرونا - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 194142 |
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۶:۴۶ |
84 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران،‌ بانک جهانی اعلام کرده اقتصاد جهانی با نرخ رشد کندتر از دهه‌های گذشته پیش می‌رود زیرا بازیابی اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالا، کندی تجارت و تنش‌های ژئوپولیتیکی قرار گرفته که بیشترین ضربه را به کشورهای در حال توسعه وارد می‌کند. به نوشته بلومبرگ، در پنج سال منتهی […]

هشدار بانک جهانی: مسیر «ناخوش» رشد در جهانِ پساکرونا

به گزارش اکوایران،‌ بانک جهانی اعلام کرده اقتصاد جهانی با نرخ رشد کندتر از دهه‌های گذشته پیش می‌رود زیرا بازیابی اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالا، کندی تجارت و تنش‌های ژئوپولیتیکی قرار گرفته که بیشترین ضربه را به کشورهای در حال توسعه وارد می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، در پنج سال منتهی به ۲۰۲۴، رشد اقتصاد جهانی ضعف‌ترین عملکرد خود را از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی ثبت کرده است؛ یک اتفاق مصیبت‌بار که باعث می‌شود از هر چهار کشور در حال توسعه، یک کشور، فقیرتر از دوران پیش از همه‌گیری شود.

بدون یک اصلاح قابل توجه در مسیر فعلی،‌ دهه ۲۰۲۰ به عنوان دوران فرصت‌های از دست‌رفته شناخته خواهد شد. طبق اعلام کارشناسان، چنین رشد ضعیفی در کوتاه‌مدت، باعث می‌شود بسیاری از کشورهای فقیر با سطوح فلج‌کننده‌ای از بدهی و دسترسی ضعیف به مواد غذایی برای یک نفر از هر سه نفر مواجه شوند.

بدون سیاست‌های طراحی‌شده برای تقویت سرمایه‌گذاری و تقویت سیاست‌های مالی، سرانه رشد سرمایه‌گذاری در اقتصادهای در حال توسعه در طول سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به‌طور متوسط ۳/۷ درصد خواهد بود که تقریبا نصف متوسط سرانه رشد سرمایه‌گذاری در ۲۰ سال گذشته است.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۴، رشد اقتصاد جهانی برای سومین سال متوالی آهسته می‌شود و به ۲/۴ درصد خواهد رسید که کمتر از رشد ۲/۶ درصدی در سال ۲۰۲۳ است. اقتصاددانان بانک جهانی همچنین با کاهش ۰/۳ درصدی پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۲۵،‌ آن را ۲/۷ درصد اعلام کردند. این آمارها پایین‌تر از داده‌های دهه ۲۰۱۰ است که رشد اقتصاد در سطح جهان به‌طور متوسط ۳/۱ درصد بود.

انتظار می‌رود رشد جهانی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ در سطح ۲/۲ درصد قرار بگیرد که آهسته‌ترین میزان رشد طی یک بازه پنج ساله پس از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ محسوب می‌‎شود که میزان رشد، ۲/۱ درصد بود.

دیگر اطلاعات مهم گزارش بانک جهانی عبارتند از:

* تجارت جهانی کالاها و خدمات در سال جاری میلادی ۲/۳ درصد افزایش خواهد یافت که بیشتر از سال ۲۰۲۳ است. این میزان در سال گذشته میلادی با افزایش ۰/۲ درصد همراه بود و همین موضوع سال ۲۰۲۳ را به غیر از دوران‌های رکود اقتصادی، به آهسته‌ترین سال برای رشد تجارت جهانی کالاها و خدمات در ۵۰ سال اخیر تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، آمار یادشده برای سال ۲۰۲۴ پس از اصلاح، ۰/۵ درصد کاهش یافت که علت آن رشد ضعیف‌تر از حد انتظار در چین و کاهش سرمایه‌گذاری بوده است.

* تورم جهانی در سال ۲۰۲۴ به ۳/۷ درصد کاهش می‌یابد و این میزان برای سال ۲۰۲۵ میلادی ۳/۴ درصد خواهد بود که هنوز بالاتر از میانگین تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است، اما در مسیر نزدیک شدن به اهداف تورمی بانک‌های مرکزی قرار دارد.

* رشد اقتصادی آمریکا از ۲/۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱/۶ درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

* رشد اقتصادی چین از ۵/۲ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴/۵ درصد در سال جاری میلادی خواهد رسید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید