رونق ساختمان‌‌سازی در تابستان پایتخت؛ ساخت خانه در سایر شهرها کم شد - افق اقتصادی

رونق ساختمان‌‌سازی در تابستان پایتخت؛ ساخت خانه در سایر شهرها کم شد - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 192509 |
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷ |
93 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود آماری از پروانه‌های ساختمانی داده شده از سوی شهرداری‌های کل کشور را طی تابستان ۱۴۰۲ منتشر کرده است. طبق این داده‌ها، در تابستان سال جاری، تعداد واحدهای مسکونی و تعداد پروانه‌های احداث ساختمان در شهر «تهران» نسبت به بهار و تابستان سال قبل افزایش یافته است. […]

رونق ساختمان‌‌سازی در تابستان پایتخت؛ ساخت خانه در سایر شهرها کم شد

به گزارش اکوایران، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود آماری از پروانه‌های ساختمانی داده شده از سوی شهرداری‌های کل کشور را طی تابستان ۱۴۰۲ منتشر کرده است. طبق این داده‌ها، در تابستان سال جاری، تعداد واحدهای مسکونی و تعداد پروانه‌های احداث ساختمان در شهر «تهران» نسبت به بهار و تابستان سال قبل افزایش یافته است. این در حالی است که تعداد واحدهای مسکونی و تعداد پروانه‌های احداث ساختمان در سایر مناطق شهری ایران هم نسبت به فصل قبل و هم نسبت به مدت مشابه در سال قبل با کاهش مواجه شده است.

رونق ساختمان‌سازی در تهران و اُفت آن در سایر شهرها

طبق داده‌های مرکز آمار، در تابستان امسال ۱۳ هزار و ۷۳۷ واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادرشده از شهرداری‌ «تهران» در نظر گرفته شده است. این تعداد نسبت به بهار ۴۳.۳ درصد و نسبت به تابستان سال گذشته ۷.۲ درصد افزایش یافته است.

تعداد کل پروانه‌های احداث ساختمان در این فصل نیز یک هزار و ۹۰۳ مورد بوده که رشد فصلی ۳۷ درصدی و رشد نقطه به نقطه ۱۹.۸ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین، مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادر شده از سوی شهرداری «تهران» در تابستان سال جاری ۲ هزار و ۴۸۹ هزار متر مربع بوده که نسبت به فصل قبل ۴۸.۸ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۰.۲ درصد افزایش یافته است.

در مقابل، به نظر می‌رسد آن طور که ساخت‌وساز طی تابستان سال جاری در «تهران» افزایش یافته، در «سایر شهرهای کشور» با کاهش مواجه شده است. به بیان دقیق‌تر، در تابستان سال جاری تعداد ۹۱ هزار و ۴۵۳ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده از سوی شهرداری‌های «سایر شهرهای کشور» پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به فصل بهار ۷.۲ درصد و نسبت به تابستان سال قبل ۶.۶ درصد کمتر شده است.

همچنین، تعداد پروانه‌های احداث ساختمان نیز به ۲۳ هزار و ۹۱۸ مورد رسیده که رشد فصلی آن منفی ۱۹.۱ درصد و رشد نقطه‌ای آن منفی ۲۱.۲ درصد برآورد شده است. طبق این پروانه‌های صادر شده، مجموع مساحت زیربنا در «سایر شهرهای کشور» به ۱۶ هزار و ۴۹۷ هزار متر مربع می‌رسد که حاکی از کاهش ۱۰ درصدی نسبت به فصل بهار و کاهش ۹.۵ درصدی نسبت به تابستان ۱۴۰۱ است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید