مرگ‌ومیر غیرطبیعی در تابستان ۱۴۰۲؛ «حوادث رانندگی» در رالی مرگ اول شد - افق اقتصادی

مرگ‌ومیر غیرطبیعی در تابستان 1402؛ «حوادث رانندگی» در رالی مرگ اول شد - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 191670 |
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵ |
66 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار از «وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران در تابستان ۱۴۰۲» نشان می‌دهد که تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از عوامل غیرطبیعی نسبت به فصل بهار افزایش یافته است. مرگ‌ومیرهای غیرطبیعی ناشی از «حوادث رانندگی»، «سلاح سرد»، «غرق شدگی»، «سوختگی»، «مسمومیت» و مواردی از این قبیل است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد […]

مرگ‌ومیر غیرطبیعی در تابستان ۱۴۰۲؛ «حوادث رانندگی» در رالی مرگ اول شد

به گزارش اکوایران، تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار از «وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران در تابستان ۱۴۰۲» نشان می‌دهد که تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از عوامل غیرطبیعی نسبت به فصل بهار افزایش یافته است.

مرگ‌ومیرهای غیرطبیعی ناشی از «حوادث رانندگی»، «سلاح سرد»، «غرق شدگی»، «سوختگی»، «مسمومیت» و مواردی از این قبیل است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که از میان این علل فوت، در تابستان ۱۴۰۲ «حوادث رانندگی» بیش‌ترین قربانی را گرفته است. در رتبه بعد نیز «سوء مصرف مواد مخدر» و «سقوط از بلندی» قرار گرفته است.

همچنین، تعداد فوتی‌های ناشی از «سقوط از بلندی»، «مسمومیت با سم» و «مسمومیت دارویی» در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل بهار افزایش یافته است. بر این اساس،‌ «حوادث رانندگی»، «سوء مصرف مواد مخدر» و «سقوط از بلندی» بیش‌ترین سهم را از کل فوت‌های غیرطبیعی به خود اختصاص داده‌اند.

قربانیان «مرگ‌های غیرطبیعی» در تابستان ۱۴۰۲

طبق آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور، ۱۳ هزار و ۲۵۱ نفر در تابستان ۱۴۰۲ به دلایل غیرطبیعی فوت کرده‌اند. این رقم در بهار ۱۲ هزار و ۲۳۷ نفر بوده بنابراین تعداد مرگ‌های غیرطبیعی ۸ درصد افزایش یافته است.

مرگ‌ومیرهای غیرطبیعی ناشی از «حوادث رانندگی»، «سلاح سرد»، «غرق شدگی»، «سوختگی»، «برق‌گرفتگی»، «سقوط»،‌ «تصادف ریلی و قطار»، «مسمومیت با سم»، «مسمومیت با دارو»، «مسمومیت با مونوکسید کربن» یا «سوء مصرف مواد مخدر» است.

از میان این عوامل، ۵ هزار و ۶۳۵ نفر در تابستان سال جاری به دلیل «حوادث ناشی از رانندگی» فوت کرده‌اند. این رقم نسبت به بهار ۱۰ درصد افزایش یافته است. فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی نسبت به سایر عوامل مرگ غیرطبیعی بیش‌تر است.

در رتبه دوم، مرگ و میر ناشی از «سوء مصرف مواد مخدر» قرار گرفته که تعداد قربانیان آن در تابستان سال جاری ۸۸۸ نفر بوده است. در رتبه سوم نیز مرگ‌ومیر ناشی از «سقوط از بلندی» با ۷۴۴ فوتی در تابستان امسال قرار گرفته است.

«سقوط» و «مسمومیت»، مرگ غیرطبیعی یا خودکشی؟

از میان عوامل مرگ غیرطبیعی، «سقوط از بلندی»، «مسمومیت با سم» و «مسمومیت با دارو» در تابستان سال جاری نسبت به بهار افزایش یافته است. مرکز آمار در گزارش خود تفکیک مشخصی ارائه نداده که آیا این عوامل به طور تصادفی منجر به مرگ افراد شده یا این اشخاص با قصد خودکشی به این شیوه فوت کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که افزایش فوتی‌های ناشی از این عوامل فقط به دلیل افزایش خودکشی بوده است. با این حال، سقوط، مسمومیت با سم و مسمومیت با دارو از روش‌های شایع خودکشی هستند.

داده‌‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان سال جاری ۷۴۴ نفر به دلیل سقوط از بلندی فوت کرده‌اند. این رقم در فصل بهار ۶۸۷ نفر بوده است. همچنین،‌ تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت با سم به ۵۶۳ نفر رسیده و ۱۰ درصد نسبت به بهار افزایش یافته است. تعداد افراد فوت شده به واسطه مسمومیت دارویی نیز با ۱۵ درصد افزایش نسبت به بهار به ۲۲۸ نفر در تابستان سال جاری رسیده است.

سهم ۴۲ درصدی «حوادث رانندگی» از مرگ غیرطبیعی در تابستان ۱۴۰۲

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در تابستان سال جاری،‌ «حوادث ناشی از رانندگی» بیش‌ترین سهم را از مرگ‌ومیرهای غیرطبیعی به خود اختصاص داده است. به بیان دقیق‌تر، در این فصل از هر ۱۰۰۰ مرگ غیرطبیعی، ۴۲۵ مورد آن به دلیل حوادث رانندگی رخ داده است.

در رتبه بعدی، «سوء مصرف مواد مخدر» قرار گرفته است. در تابستان ۱۴۰۲ حدودا از هر ۱۰۰۰ مرگ طبیعی، ۶۷ مورد ناشی از استفاده بیش از حد از مواد مخدر بوده است. همچنین، سهم «سقوط از بلندی» و «مسمومیت با سم» از کل مرگ‌های غیرطبیعی تابستان سال جاری، به ترتیب ۵.۶ درصد و ۴.۲ درصد بوده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید